Hur hantera skolk pga redovisning
Lär dig en gång för alla att du inte kan vara expert på allt och att det i din framtid alltid kommer finnas elever där en mentor, en kurator, en speciallärare eller en skolsköterska känner till uppgifter som du pga sekretess inte får ta del av, men där du ändå är tvungen att foga dig och göra en sådan anpassning. Helt enkelt för att någon av dessa ovan nämnda, ibland med det extra trycket att behöva hämta en rektor för att du ska foga dig, säger "den här eleven behöver (s_k_a) ha det så här". Det är inte din insyn i elevers diagnostiserade funktionsnedsättningar eller sjukdomstillstånd som avgör vilken anpassning de ska ha utan deras behov. Väldigt ofta kommer du endast få känna till behoven som angår din undervisning för tillfället och inte vem påverkas i studierna för att de av för dig okänd anledning tog en överdos sömntabletter på sommarlovet, har autistiska drag, utsatts i hemmet eller på en fest för något hemskt, har stammat tidigare eller vem som har skärsår på låren. Om någon av dessa pga sitt mående eller en funktionsnedsättning har behov av extra anpassningar ska du tillgodose att så sker. Kräver det extra personal för att din ramtid redan är full av muntliga framföranden får du vända dig till din rektor som omfördelar eller tillsätter resurser. Räcker det med tekniska lösningar kan din rektor ordna det också om ni mot förmodan saknar det.
Är ärligt talat så innerligt trött på er förstå-sig-påare och lekmannapsykologer som förstör för en handfull barn i varje årskurs. Du vet inte heller om det är en mängd andra saker vh arbetar med att förändra och motivera sitt barn till att det är sten på börda att de också serveras den brighta idén att de ska få barnet med talängslan att prata(!) med sin lärare om sin talängslan, dessutom utan att veta om hen stöter på ett sådant motstånd så det är kört i åravis framöver. Särskilt om någon form av autism är inblandad. Ett sådant prat är riggat om det ska dras en positiv lärdom ur det.
Är du nyexad eller fastgrodd i föreställningar sedan länge?
Och jag håller helt med hen. Jag har varit lärare i ... väl över 20 år och har egna barn med NPF, jobbar även med NPF-barn.