• Anonym (Fundersam)

Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?

Jag och min man ska skiljas, vi är helt överens på den punkten. Problemet är att vi måste lämna ett riktigt bra område med bra skolor för vårt barn, mataffärer på gångavstånd, större affärer några minuter bort med bil, fina naturområden nära, stort och fint hus med stor trädgård, egna äppelträd och annat. Hittills har vi bara antagit att vi ska sälja huset men båda tycker att det är otroligt synd att förlora ett "drömhus" så här.

Nu har jag fått tag i en lägenhet för mig och vårt barn med inflytt i sommar, jag har inte skrivit under kontrakt än men de är väldigt tillmötesgående kring mina behov osv. Området är ok tror jag men har hört blandade åsikter om det, det finns en skola som verkar bra och det finns ett litet köpcentrum med mataffär, apotek osv. Det finns bra utrustning i lägenheten även om köksskåp och garderober har riktigt gammal standard. Det är så pass att vi kan klämma in oss där även om det är stort och hyran kostar ungefär samma eller lite mer än vad det här huset kostar per månad, inklusive lån och annat som vatten, el, sophämtning och försäkring. Det som skulle tillkomma är att jag antagligen skulle behöva hjälp med trädgården då och då men det är en mindre kostnad isf.

Så nu funderar jag på att maken kan flytta ut och jag bor kvar här tills vidare och betalar alla kostnader själv, eller om jag ska ta lägenheten istället. Vi är sams och han är ekonomiskt väldigt tillmötesgående, men jag tror inte vi har en möjlighet att gå vidare med relationen så det är inte därför jag funderar. Det är bara det att jag och barnet behöver ge upp så mycket av vår trygghet, av allt som jag älskar med att bo här och en flytt skulle bli rätt krävande också. Det slog mig precis bara nyss att det hade kunnat vara en lösning som vi inte pratat om tidigare. Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-12 17:45:58 följande:
    Jag vill bo kvar i huset. Maken vill inte bo kvar i huset. Vårt barn är fortfarande i sånt behov av mig att hen ska vara boende hos mig utan övernattningar förrän längre fram. Så nej, det är ingen win win, snarare lose lose lose (för tre personer), tyvärr.
    Glömde.....köp ut maken då? 
    Han ska väl inte betala för ditt boende? 
  • exandthecity

Kan bli lite skevt när man diskuterar på forum där alla är anonyma och man då inte vet var folk bor. Människor på orter med sansade fastighetspriser tänker antagligen att det är väl typ bara att realisera kapitalet man har i bostaden och reavinstskatt får man då uppskov med när man köper nytt (BR, radhus etc).

Funkar inte riktigt så med hus i attraktiva områden i storstad.. såsom reglerna är utformade.

Reavinsten är bara fiktiv då man har behov av att köpa ny bostad i samma marknad som stigit lika mycket i procent. Ändå ska den beskattas.

Detta borde ge incitament till par som skiljer sej att verkligen vara kreativa att hitta lösning så att man slipper utlösa så mycket skatt och på den punkten sitter ju båda i samma båt. Ibland kan det vara bra att ha en gemensam fiende (skattmasen)

• Anonym (Fundersam)
    Tom Araya skrev 2022-04-12 17:54:38 följande:

Det är ju jättebra om han är tillmötesgående och ni kan komma överens.
    Men vilken lösning som passar er bäst utefter dina tankar, det kan inte jag svara på, utan det måste ni själva komma fram till.

När mina föräldrar skildes så bodde farsan kvar i huset och morsan begärde inte ut halva värdet på en gång (vilket antagligen hade tvingat fram en försäljning). Istället fick farsan betala av värdet med ränta över en längre tid (kanske 10-20 år). Han fick också betala lite större summor vid vissa tillfällen, kanske 5-10 000 till möbler när morsan flyttade och sedan 40-50 000 till handpenning när morsan ett par år senare köpte ett radhus. Det låter som småsummor idag, men detta var 1978-79, då kunde man köpa ett hus för 300-600 tusen ute i Stockholms förorter.

Kanske en liknande lösning vore något för er.

Ja kanske nåt sånt :)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (P) skrev 2022-04-12 17:59:19 följande:

Sälj huset då och dela på vinsten
    Vad är problemet egentligen?
    Ja det är kristallklart att du inte har lust att betala hyra och att du vill att exmaken ska ge dig understöd i form av delade bostadskostnad.

Det är lose lose lose. Du står inte på egna ben, exmaken förlorar massor och du visar barnet att det är bra att parasitera.

Varför skulle jag inte vilja betala hyra? Så stor skillnad är det inte per månad, antagligen är det till och med lite dyrare att bo i huset.

Jag fattar verkligen inte varför du är så otrevlig, det finns inget som helst parasiterande i den här situationen och jag har aldrig sagt att maken ska betala något av de löpande kostnaderna, inklusive huslånet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mman) skrev 2022-04-12 18:45:28 följande:
    Hur gammal är er lilla hen? 
    Fsk-ålder så många skolår kvar.
    Anonym (Mman) skrev 2022-04-12 18:47:12 följande:

Ingen av oss kommer att få köpa ut den andra för bankens del, huset är för dyrt för det. Jag förstår inte vad en del tror att maken ska betala av mitt boende när jag isf skulle stå för alla löpande kostnader inkl. huslånet. Det skulle inte kosta honom en krona per månad. Det enda jag skulle förvänta mig är att han delar på större reparationer eller förbättringar eftersom det är en helt annan slags utgift och vi båda äger lika stor del av huset.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-12 21:04:09 följande:

Ingen av oss kommer att få köpa ut den andra för bankens del, huset är för dyrt för det. Jag förstår inte vad en del tror att maken ska betala av mitt boende när jag isf skulle stå för alla löpande kostnader inkl. huslånet. Det skulle inte kosta honom en krona per månad. Det enda jag skulle förvänta mig är att han delar på större reparationer eller förbättringar eftersom det är en helt annan slags utgift och vi båda äger lika stor del av huset.
    Varför skulle hen inte kunna sova hos sin pappa i den åldern????
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mman) skrev 2022-04-12 21:35:14 följande:
    Varför skulle hen inte kunna sova hos sin pappa i den åldern????
    Därför att barnet inte är redo för det, inte pappan heller för den delen. 
  • Anonym (Henologen)

Vem tog initiativet till separationen?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Henologen) skrev 2022-04-13 08:04:03 följande:

Vem tog initiativet till separationen?

Den här gången var det han men vi är som sagt eniga kring skilsmässan.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-12 21:04:09 följande:

Tyvärr, vill han ha ut sitt kapital är det inte mycket att göra. Du kan naturligtvis argumentara att det är bra för barnen, ingen kostnad för honom, han behöver inte kapitalet osv men det är han som har sista ordet.

Vad du kan göra är att inte dra igång en försäljning utan lägga det på honom. Vill han sälja får han ordna det själv. Sen får du se vad som händer.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-13 08:24:38 följande:
    Tyvärr, vill han ha ut sitt kapital är det inte mycket att göra. Du kan naturligtvis argumentara att det är bra för barnen, ingen kostnad för honom, han behöver inte kapitalet osv men det är han som har sista ordet.

Vad du kan göra är att inte dra igång en försäljning utan lägga det på honom. Vill han sälja får han ordna det själv. Sen får du se vad som händer.
    Just nu har ingenting hänt kring skilsmässan, vi har inte ens skickat in papper fast det gått flera månader. Jag är den som kontaktat mäklare mm så jag hade absolut kunnat vänta på hans initiativ annars men problemet är att jag nu har en lägenhet där de väntar på att jag ska skicka in underskrivet kontrakt. Jag började ju leta nytt boende eftersom han också skulle flytta ut men jag fick snabbare resultat. Och om vi ska sälja huset så är just nu säkert helt rätt tid, det kommer räntehöjningar till hösten sägs det och då kanske köpare vill passa på innan dess.

Hade han velat samarbeta 100 % mot en bättre relation nu så hade jag kunnat tänka mig att stanna kvar och försöka, men om vi tvingas sälja huset och verkligen skiljer oss så blir det ett mycket större avstånd mellan oss att behöva komma över om man ens skulle vilja försöka på nytt längre fram. Det känns lite som sista spiken i kistan att ge upp vårt drömhus. Och de som har lägenheten väntar som sagt på att jag ska skriva under kontraktet, allt har bara gått så snabbt och jag önskar att vi hade haft mer tid. Tackar jag nej till lägenheten kommer det bli väldigt svårt att hitta en ny så jag känner det som om jag sitter i en ganska fast situation just nu.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-13 08:45:17 följande:
    Just nu har ingenting hänt kring skilsmässan, vi har inte ens skickat in papper fast det gått flera månader. Jag är den som kontaktat mäklare mm så jag hade absolut kunnat vänta på hans initiativ annars men problemet är att jag nu har en lägenhet där de väntar på att jag ska skicka in underskrivet kontrakt. Jag började ju leta nytt boende eftersom han också skulle flytta ut men jag fick snabbare resultat. Och om vi ska sälja huset så är just nu säkert helt rätt tid, det kommer räntehöjningar till hösten sägs det och då kanske köpare vill passa på innan dess.

Hade han velat samarbeta 100 % mot en bättre relation nu så hade jag kunnat tänka mig att stanna kvar och försöka, men om vi tvingas sälja huset och verkligen skiljer oss så blir det ett mycket större avstånd mellan oss att behöva komma över om man ens skulle vilja försöka på nytt längre fram. Det känns lite som sista spiken i kistan att ge upp vårt drömhus. Och de som har lägenheten väntar som sagt på att jag ska skriva under kontraktet, allt har bara gått så snabbt och jag önskar att vi hade haft mer tid. Tackar jag nej till lägenheten kommer det bli väldigt svårt att hitta en ny så jag känner det som om jag sitter i en ganska fast situation just nu.
    Ge honom en hård deadline, dvs när du måste skriva på för lägenheten. Se till att du har skiljsmässoppapper klara och mäklarkontrakt. Var supertydlig med att 15/4 skriver du på och skickar in. Sen är det slut och kommar aldrig tillbaka.

Alterntiv, ta beslutet nu, skriv på för lägenheten och gå vidare med ditt liv.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-13 08:54:11 följande:
    Ge honom en hård deadline, dvs när du måste skriva på för lägenheten. Se till att du har skiljsmässoppapper klara och mäklarkontrakt. Var supertydlig med att 15/4 skriver du på och skickar in. Sen är det slut och kommar aldrig tillbaka.

Alterntiv, ta beslutet nu, skriv på för lägenheten och gå vidare med ditt liv.

Jag skulle tro att deadline är denna vecka, de har inte sagt något om när de vill ha kontraktet tillbaka men normalt sett borde jag posta det så de har det senast måndag-tisdag.

Maken har en fantasi om att vi skulle utveckla en fin vänskap efter skilsmässan där vi umgås regelbundet osv, det har han inbillat sig redan sedan han tog upp det här, men jag har försökt vara tydlig med att nej, det blir inte som förra gången vi gick isär (några år innan vi skaffade barn, vi bodde isär ett år men hittade tillbaka) och vi kommer inte gulla på med familjemiddagar osv. Man kan inte slänga kakan och ha den kvar och om han faktiskt vill ha allt det där fina så borde man ha jobbat på det inom relationen tycker jag.

Ja det är ju ett ganska närliggande alternativ. Den stora orsaken att jag kan acceptera skilsmässan så lätt är att han inte vill jobba på relationen, då finns det inget annat alternativ för mig. Men efter så många år tillsammans är det svårt att gå om det fanns en möjlighet att få det bra. Samtidigt är sannolikheten inte den bästa, det krävs verkligen 100 % från honom också då. Det är en ledsam situation så klart.
Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?