Anonym (Man 38) skrev 2022-02-11 12:02:47 följande:
I nuvarande förhållande är det hon som har högre lust, det är i princip varje dag. Men det är inga problem, lusten finns hos mig med så vi har det härligt ihop.
I mitt förra förhållande var det helt dött, nån enstaka gång i kvartalet och flera årslånga perioder av total torka. Då var det jag som led då jag ville mer. Kändes som att vara olyckligt förälskad i sin egen fru. Och det var faktiskt så det var, hon ville inte ha mig.
Som jag upplever det, och jag tror inte alla alltid tänker på det, så är det inte själva samlagandet som är det viktiga. Hade någon av oss skadat oss eller blivit sjuka så det inte gick att ligga hade man ju inte dumpat sin partner för det. Jag hade kunnat leva med min fru utan att ha regelrätt samlag, eller ens orgasm, resten av livet, bara lust och attraktion ändå hade funnits och uttryckts. För det är där det gör ont. Inte att man inte får stoppa kuken i fittan så att säga, utan att ens partner inte vill ha en. Hade jag fått kallbrand i snorren och den trillat av men vi ändå hade en känslomässig intimitet och ömsesidig attraktion hade det ändå gått bra. Men känslan av att den man älskar och hungrar efter avvisar en och inte har samma känslor tillbaka gör fruktansvärt ont när det inte blir bättre år efter år och man inte förstår vad man gör för fel eller om det är något fel på en.
Har man olika lust är det den som vill minst som har första tjing på vad som är en rimlig nivå på sexet, men avvisanden måste kompletteras med andra sätt att uttrycka närhet, intimitet och kärlek. Annars ligger den avvisade och ser sin älskades rygg och känner sig oälskad och bortvald. Ett enkelt "Nej tack, jag har inte lust ikväll. Men du ska veta att jag älskar dig ändå." följt av en kram hade varit alldeles utmärkt. Tystnad eller skuldbeläggande dödar kärleken.
Exakt min situation och tyvärr erfarenhet! var gift och kom underfund med att min roll var försörjare samt pappa till hennes barn. I övrigt så hade hon helst sluppit.
Lever nu i ett förhållande med en kvinna som högre lust än jag men det är ett kärt problem jämfört med innan.