Varför vill du köpa bostad? Vad är det som lockar?
Berätta så kan vi hjälpa till med för/emot.
Jag har gjort bostadskarriär med maken men det tog massor av tid.
1996 bodde vi, 25 år och 29 år, i en billig hyreslägenhet långt ute i förorten. Våra löner låg på ungefär 10000 kr/person lägre än vad din är nu. Nu har priserna gått upp rejält, men vill ändå visa hur det blev för oss. Vi sparade järnet i tre år och unnade oss inte ens kaffe på fik det var av och till hemskt, men vi hade ett mål.
Vi fick ihop till en kontantinsats och kunde låna 1,1 miljoner, köpa en tomt och bygga ett hus, allt som allt 1,6 miljoner.
Området blev ohyggligt populärt och 2015 var huset plötsligt uppe i 4,5 miljoner. Vi hade fått barn och huset kändes trångt, så vi köpte ett större hus för 6,5 miljoner. Idag är vårt nuvarande hus uppe i 11,5 miljoner och vi har lån på sammanlagt 2,5 miljoner.
Under dessa år har våra löner stigit, men vi har också behövt lägga en massa tid på att snickra och fixa. Fritiden är mycket mindre nu än i förortslägenheten.
Vi hade extrem tur i bostadskarriären eftersom området gick från "Nääää för långt från centrum" till superpoppis.
Vad vill jag då ha sagt? Skryta? Nej, men här är ett exempel på hur lång tid en bostadskarriär kan ta och hur låga löner vi hade i början. Vi gick från nästan inget till drömboendet, men det tog 20 år och otroligt mycket blod, svett och tårar.
Mitt råd till dig är, spara järnet så länge du orkar, du vill hålla nere lånebiten så mycket som möjligt. Du vill inte ta dyra lån för kontantinsatsen och helst inte så mycket som 85 %. Under tiden kan din lön hinna gå upp och sedan kan du köpa ditt första boende.
Sikta på att kunna betala för boendet även som sjukskriven.
Eller du kanske träffar en tjej och ni vill köpa något tillsammans och då har ni också mer valmöjligheter.