• Anonym (Låna)

Hur fan får man större bolån?

Du borde med din lön kunna låna upp till 1.68 M, och som mest 85% av lägenhetens värde, för det får du en lägenhet för närmre 2 miljoner.
    Sparar du mer i kontantinsats kan du köpa dyrare, men även i storstäderna kan man hitta en lägenhet (inte i de populäraste områden kanske men lite utanför) för det priset.

Tolkar det som att du är ensam låntagare och då räcker väl det med en etta.
    Det är ingen mänsklig rättighet att bo på söder/vasa stan och för 2 miljoner kan man ju hitta rätt många 1or utanför stadskärnan.

Ett annat tips är ju att få upp din lön, nu vet jag inte vad du jobbar med, men brukar lön sig att byta jobb.

• Anonym (Låna)
    Self skrev 2022-01-18 15:44:42 följande:
    Mänsklig rättigher att bo på söder?.. Hade inte satt min fot där och bor inte ens i stockholm. Du behöver ju inte utgå från att jag är en hipster från google. Där jag befinner mig så ligger priserna på ca 2 miljoner om man inte ska bo på 22 kvm i ett utsatt område eller pendla 2 timmar till jobbet. 
    Jag köpte själv min första bostad 2017 utan någon hjälp från någon, så jag vet mycket väl att det är svårt. 
    Men ett tips i all välmening är ju att inte försöka belöna sig mer utan som många skriver hitta ett billigare boende eller försök få upp din lön och spara mer.
    Det vore väldigt tråkigt att sitta på en dyr, högt belånad bostadsrätt ensam om räntan går upp mycket. 

Nu vet jag inte vart du bor men både Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala kan man hitta lägenheter som inte kostar mer än 2.5 och är inte ligger i utsatta områden. 
Svar på tråden Hur fan får man större bolån?