• Anonym (lizzo)

Hur fan får man större bolån?

Jag har accepterat att jag aldrig kommer ha råd att köpa eget boende, i alla fall inte så som bostadsmarknaden ser ut nu. Försökte spara till en insats och jonglerade ett tag två jobb samtidigt men till slut sa kroppen nej. Bytte kort därefter till ett jobb där jag älskar arbetsuppgifterna men lönen är rätt låg, även om jag fått upp den hyfsat bra varje år. Med 19.800 efter skatt per månad, och med tanke på att jag lever ensam (och vill göra det även i framtiden) så kommer jag aldrig ha råd med annat än en BRF-minietta med kokvrå minst 2-3 mil utanför stan, oavsett hur mycket jag sparar till kontantinsatsen.

På ett sätt så kändes det skönt att liksom acceptera läget. Då började jag titta på andra alternativ. Hittade en billig hyres 2:a som jag hamnade först i kön på eftersom jag bott i en pytteliten etta i 13 års tid och hade bra med köpoäng. Den låg också nära jobbet och nära stan. Dom pengar jag lyckats spara till insatsen (vill poängtera att det inte var några massiva summor jag lyckades spara för att skit-ettan jag bodde i kostade mer per månad än den tre gånger så stora lägenheten jag har nu) la jag in på ett långsiktigt fondsparande istället. 

Fortsätter spara pengar, dock inte lika maniskt, men inte till en kontantinsats utan bara "bra att ha"-pengar. Att sluta jaga ett köpt boende har fan skänkt mig så sjukt mycket sinnesfrid. 

Svar på tråden Hur fan får man större bolån?