• Linda2021

Bygga nytt hus eller inte

Hej! Behöver få läsa lite tankar kring att bygga hus. Har fått tag på en tomt med fint läge vid havet, centralt, i en mindre stad i Sverige. Vi bor billigt i en villa nu som min sambo äger sedan länge (bodde här med sitt x innan vi träffades) Att bygga nytt kommer landa på närmare 6 miljoner. Jättekul att bygga hus och få välja allt från början, men tvekar lite nu. Gillar mitt liv där jag reser en del och gillar också att shoppa???? inser att det blir mindre pengar över ifall vi bygger ett nytt hus..samtidigt tillbringar man en del tid o huset. Huset vi bor i nu är det inget fel på men behöver göras lite på det, är helt ointresserad av att renovera själv. Ligger även närmare skolan och kompisar, 7 åringen kommer inte vilja byta skola så vi kommer få skjutsa honom mestadels, 2 åringen kan vi ändra Föris till närmare. Tankar? Någon som byggt hus? Var det jättejobbigt med alla val? En fördel som jag tycker med staden vi bor i är att man får mycket hus för pengarna men blir ju inte riktigt så ifall vi bygger. Det är guldläge på tomten dock, kommer inte dyka upp ett sånt läge igen. Vi kan gå in med ca 2,5 miljoner men resten blir lån då?

• Svar på tråden Bygga nytt hus eller inte
  • Medborgare
    Lönnsirap skrev 2021-10-18 15:15:22 följande:
    Det vet man ju inte innan, utan det kan ju vara vad tusan som helst som går sönder. Eller visar sig vara en idiotisk lösning. Eller som faktiskt inte fanns, men behövdes. Grejer som dör i den nyanlagda trädgården.... Osv
    OK, du tänker så. Jag tänkte mer på renoveringsbehov. Ja, att driva runt ett hus med trädgård kostar. 
  • Studentpappa
    Lönnsirap skrev 2021-10-18 14:42:24 följande:

I min värld är bygga hus att dra på sig massa stress man inte vill ha, samtidigt som det säkert är kul på andra sätt.

Man sugs in i det hela och vill göra ypperliga val, men samtidigt så kan det definitivt bli mer konflikter än vad man behöver. Bara ett par av de 5 som jag känner byggt hus är ihop fortfarande.

Samtidigt är det ju ofta så att nybyggda hus byggs där det faktiskt inte finns något att köpa. Så ibland är det ju det man får göra för att få ett boende man vill, där man vill ha det.

Sen är ett nybyggt hus "bara" underhållsfritt första året. Redan år 2 börjar det bli dags att fixa och efter 10 år börjar det bli mer än en vitvara som behövs bytas ut.

Jag känner massor med folk som separerat, ingen av dom har byggt hus. Däremot en gemensam nämnare är att dom skaffat barn

TS bor ju redan i en villa och vet sannolikt vad som krävs i form av underhåll.
    Ride it like you stole it
  • Lönnsirap
    Studentpappa skrev 2021-10-18 15:43:14 följande:

Jag känner massor med folk som separerat, ingen av dom har byggt hus. Däremot en gemensam nämnare är att dom skaffat barn

Ja, skaffa barn ska man också akta sig för. Precis som hund. Eller att inte skaffa barn.

Oftast förutsätter man att ett nybyggt hus är helt underhållsfritt, iallafall några år.... Utifrån mina fördomar så är det naturligtvis inga stora saker första åren, men tämligen omgående och ständigt är det något. Jag är uppvuxen i hus, bor i hus men är ändå förvånad över hur mycket det kan vara med ett helt nytt hus. Man har ju helt andra krav på en ny fastighet och vill ju ha den välskött.

Att anlägga trädgård, att fixa det fint är saker som kostar och om man vill så är det säkert jättebra. Dock verkar det vara massa saker som ska ordnas med ett nybygge som faktiskt tar tid, ork och pengar. Ställer man frågan om man ska bygga hus på bygga hus-forumet kommer man säkert få andra svar, men I min värld så är det ett beslut som man verkligen ska tänka igenom innan man gör.

Inser att jag har ett gäng släktingar som byggt hus och faktiskt inte separat, men i min vänskapskrets så har det blivit så för alla entusiastiska par som hittat tomt och byggt.

Har också en kollega som byggt massa hus, men hon och hennes man har det som "hobby" och gör det om och om igen.
  • Linda2021
    Studentpappa skrev 2021-10-18 14:29:37 följande:

Då har ni ju väldigt bra förutsättningar. Vi har lån på ca 2,6-2,7 MSEK men också lägre löner än er. Ni lär ju inte behöva sluta att leva med såpass höga löner och stadigt kapital, vill ni bygga och samtidigt inte tänker göra mycket själva kan det väl inte vara särskilt ansträngande att bygga hus?

Jag har alltid gjort mycket själv och då blir det jobbigt tillsammans med sitt vanliga arbete men att bläddra i lite kataloger och bestämma kök etc. kan ju inte vara betungande

Här blir det till att göra så lite som möjligt själv då vi inte är så händiga av oss eller har så mycket energi till sånt när kidsen tar så mycket tid. Ska nog ta kontakt med banken för att kolla hur mycket vi måste amortera osv.

Bläddra i kataloger låter som min grej även fast jag är velig???? tack!
  • Linda2021
    Lönnsirap skrev 2021-10-18 16:32:33 följande:

Ja, skaffa barn ska man också akta sig för. Precis som hund. Eller att inte skaffa barn.

Oftast förutsätter man att ett nybyggt hus är helt underhållsfritt, iallafall några år.... Utifrån mina fördomar så är det naturligtvis inga stora saker första åren, men tämligen omgående och ständigt är det något. Jag är uppvuxen i hus, bor i hus men är ändå förvånad över hur mycket det kan vara med ett helt nytt hus. Man har ju helt andra krav på en ny fastighet och vill ju ha den välskött.

Att anlägga trädgård, att fixa det fint är saker som kostar och om man vill så är det säkert jättebra. Dock verkar det vara massa saker som ska ordnas med ett nybygge som faktiskt tar tid, ork och pengar. Ställer man frågan om man ska bygga hus på bygga hus-forumet kommer man säkert få andra svar, men I min värld så är det ett beslut som man verkligen ska tänka igenom innan man gör.

Inser att jag har ett gäng släktingar som byggt hus och faktiskt inte separat, men i min vänskapskrets så har det blivit så för alla entusiastiska par som hittat tomt och byggt.

Har också en kollega som byggt massa hus, men hon och hennes man har det som "hobby" och gör det om och om igen.

Inte orolig för att husbygge ska leda till slutet för oss, har överlevt en hel del tillsammans, både hund o barn:) kommer att anlägga en så underhållsfri trädgård som möjligt, det är så vi har det idag.

Min största farhåga har varit just att det ska sluka en stor del av lönen men behöver nog inte bli så. Vill liksom inte bara sitta i mitt fina hus o inte kunna göra nåt annat.

Vi kommer som sagt inte att göra nåt själv förutom alla valen men det är nog svårt ändå för en velmaja som mig.

Tack för dina synpunkter!

Ska ställa frågan i bygga hus forum men ville ställa den här också som är ett helt annat forum:)
  • Linda2021

ja vi har ju både stuga o hus idag på 200 kvm så det är mycket underhåll men har en förhoppning om att det blir mindre ifall vi bygger:)
  • gbgumman

Hej
    Vi har byggt hus och det var verkligen jätte kul. Något jag rekommenderar. Jag minns inte vad kostnaden blev men typ samma som ni. Väljer man att bygga med totalentreprenad får man en jätte bra kostnadsöversikt som stämmer utom på en punkt. Markarbetet. Där kan det bli väldigt mycket mer om man har otur. Vi hade en plan och fin tomt och ändå drog kostnaden iväg en hel del där. Ingen vet innan man börjar gräva vad man ska hitta under jorden. 

Vi har lån på ca. 3,5 miljon och huset är idag värderat till 11-12 miljoner (känns skönt att ha lyckats med en bra affär det trodde jag aldrig) och bruttolöner på ungefär samma som ni, några tusen lägre. Jag gillar och att handla och är lite av en slösa och vi gillar att resa. Vi har till viss del fortsatt med samma liv som innan. Men vi är nu mycket mera noggranna med att ha koll på varje kostnad och unnar oss det vi kalkylerat med. Jag har gjort roliga små exelark där allt förs in. 

ps trädgården kommer också kosta pengar. Vi har lagt ca 400 000 kr på den. Men det har vi sparat till. Vi har inte rest på två år (corona kom lägligt till att trädgården behövdes göras.) Äntligen klar.

• gbgumman

I min värld är bygga hus att dra på sig massa stress man inte vill ha, samtidigt som det säkert är kul på andra sätt.

Man sugs in i det hela och vill göra ypperliga val, men samtidigt så kan det definitivt bli mer konflikter än vad man behöver. Bara ett par av de 5 som jag känner byggt hus är ihop fortfarande.

Samtidigt är det ju ofta så att nybyggda hus byggs där det faktiskt inte finns något att köpa. Så ibland är det ju det man får göra för att få ett boende man vill, där man vill ha det.

Sen är ett nybyggt hus "bara" underhållsfritt första året. Redan år 2 börjar det bli dags att fixa och efter 10 år börjar det bli mer än en vitvara som behövs bytas ut.

Inget vi märkt iaf 
  • LFF

Nu bor jag inte i ett nybyggt hus men väl i ett nybyggt radhus (bostadsrätt) och bortsett från eventuella garantisaker så har vi inte behövt fixa ett skit hittills. Det är snart 6 år sedan vi flyttade in som första ägare. 
  • Linda2021
    gbgumman skrev 2021-10-28 15:00:09 följande:

Hej

Vi har byggt hus och det var verkligen jätte kul. Något jag rekommenderar. Jag minns inte vad kostnaden blev men typ samma som ni. Väljer man att bygga med totalentreprenad får man en jätte bra kostnadsöversikt som stämmer utom på en punkt. Markarbetet. Där kan det bli väldigt mycket mer om man har otur. Vi hade en plan och fin tomt och ändå drog kostnaden iväg en hel del där. Ingen vet innan man börjar gräva vad man ska hitta under jorden. 

Vi har lån på ca. 3,5 miljon och huset är idag värderat till 11-12 miljoner (känns skönt att ha lyckats med en bra affär det trodde jag aldrig) och bruttolöner på ungefär samma som ni, några tusen lägre. Jag gillar och att handla och är lite av en slösa och vi gillar att resa. Vi har till viss del fortsatt med samma liv som innan. Men vi är nu mycket mera noggranna med att ha koll på varje kostnad och unnar oss det vi kalkylerat med. Jag har gjort roliga små exelark där allt förs in. 

ps trädgården kommer också kosta pengar. Vi har lagt ca 400 000 kr på den. Men det har vi sparat till. Vi har inte rest på två år (corona kom lägligt till att trädgården behövdes göras.) Äntligen klar.

Tack för bra svar! Känns hoppfullt när jag läst det???? verkar vara i liknande ekonomisk situation. Vi har bokat och betalat handpenning nu för en tomt. Så det känns spännande!
  • snöblask
    gbgumman skrev 2021-10-28 15:01:43 följande:

Inget vi märkt iaf 

Jag har byggt en del hus. Både i spekulation och som boende. Det huset jag bor i nu stod klart i början av 2015. Det vi gjort är att vi målat om nästan alla väggar. Ett nytt hus har en tendens att röra sig och då behöver det målas efter ett par år för att se topp ut. Jag skulle även vilja slipa om alla golv men det orkar vi inte riktigt. Sen har man barn blir det oftast små fix. Vår diskmaskin har också bytts ut, men det var garanti. Tycker med ett stort hus finns alltid fix att göra men det beror ju också på vilken standard man vill ha. Vi har även satt upp en vägg pga fick ett till oplanerat barn :). Det jag tycker ni TS bör funderar på är skolan till äldsta. Kompisar där man bor och ta sig till och från skolan är sådant jag alltid saknat till våra barn. Nybyggda områden kan ta tid att bygga upp, eller så bygger grannar samtidigt och det blir super för barnen.
  • gbgumman
    snöblask skrev 2021-11-03 11:01:43 följande:

Jag har byggt en del hus. Både i spekulation och som boende. Det huset jag bor i nu stod klart i början av 2015. Det vi gjort är att vi målat om nästan alla väggar. Ett nytt hus har en tendens att röra sig och då behöver det målas efter ett par år för att se topp ut. Jag skulle även vilja slipa om alla golv men det orkar vi inte riktigt. Sen har man barn blir det oftast små fix. Vår diskmaskin har också bytts ut, men det var garanti. Tycker med ett stort hus finns alltid fix att göra men det beror ju också på vilken standard man vill ha. Vi har även satt upp en vägg pga fick ett till oplanerat barn :). Det jag tycker ni TS bör funderar på är skolan till äldsta. Kompisar där man bor och ta sig till och från skolan är sådant jag alltid saknat till våra barn. Nybyggda områden kan ta tid att bygga upp, eller så bygger grannar samtidigt och det blir super för barnen.

Det där att hus kan röra sig har hört talas om. Vi tapetserade alla väggar fast de varna oss för det. Men vi hade tur eller väldigt bra byggare för i hela huset ( med undantag för ett pyttelitet ställe hög upp i ett hörn i ett sovrum där det har blivit ett litet litet väck) har klarat sig. Vi valde lite dyrare tjockare och töjbarare tapeter. Så klart det alltid är fix på ett hus, men jag har inte upplevt det som betungande.
Svar på tråden Bygga nytt hus eller inte