Bygga nytt hus eller inte
Hej
Vi har byggt hus och det var verkligen jätte kul. Något jag rekommenderar. Jag minns inte vad kostnaden blev men typ samma som ni. Väljer man att bygga med totalentreprenad får man en jätte bra kostnadsöversikt som stämmer utom på en punkt. Markarbetet. Där kan det bli väldigt mycket mer om man har otur. Vi hade en plan och fin tomt och ändå drog kostnaden iväg en hel del där. Ingen vet innan man börjar gräva vad man ska hitta under jorden.
Vi har lån på ca. 3,5 miljon och huset är idag värderat till 11-12 miljoner (känns skönt att ha lyckats med en bra affär det trodde jag aldrig) och bruttolöner på ungefär samma som ni, några tusen lägre. Jag gillar och att handla och är lite av en slösa och vi gillar att resa. Vi har till viss del fortsatt med samma liv som innan. Men vi är nu mycket mera noggranna med att ha koll på varje kostnad och unnar oss det vi kalkylerat med. Jag har gjort roliga små exelark där allt förs in.
ps trädgården kommer också kosta pengar. Vi har lagt ca 400 000 kr på den. Men det har vi sparat till. Vi har inte rest på två år (corona kom lägligt till att trädgården behövdes göras.) Äntligen klar.