Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Bygga nytt hus eller inte

I min värld är bygga hus att dra på sig massa stress man inte vill ha, samtidigt som det säkert är kul på andra sätt.

Man sugs in i det hela och vill göra ypperliga val, men samtidigt så kan det definitivt bli mer konflikter än vad man behöver. Bara ett par av de 5 som jag känner byggt hus är ihop fortfarande.

Samtidigt är det ju ofta så att nybyggda hus byggs där det faktiskt inte finns något att köpa. Så ibland är det ju det man får göra för att få ett boende man vill, där man vill ha det.

Sen är ett nybyggt hus "bara" underhållsfritt första året. Redan år 2 börjar det bli dags att fixa och efter 10 år börjar det bli mer än en vitvara som behövs bytas ut.

• Lönnsirap
    Medborgare skrev 2021-10-18 15:09:03 följande:

Nyfiken, vad måste man byta ut efter redan 1 år?

Det vet man ju inte innan, utan det kan ju vara vad tusan som helst som går sönder. Eller visar sig vara en idiotisk lösning. Eller som faktiskt inte fanns, men behövdes. Grejer som dör i den nyanlagda trädgården.... Osv
  • Lönnsirap
    Studentpappa skrev 2021-10-18 15:43:14 följande:

Jag känner massor med folk som separerat, ingen av dom har byggt hus. Däremot en gemensam nämnare är att dom skaffat barn

TS bor ju redan i en villa och vet sannolikt vad som krävs i form av underhåll.

Ja, skaffa barn ska man också akta sig för. Precis som hund. Eller att inte skaffa barn.

Oftast förutsätter man att ett nybyggt hus är helt underhållsfritt, iallafall några år.... Utifrån mina fördomar så är det naturligtvis inga stora saker första åren, men tämligen omgående och ständigt är det något. Jag är uppvuxen i hus, bor i hus men är ändå förvånad över hur mycket det kan vara med ett helt nytt hus. Man har ju helt andra krav på en ny fastighet och vill ju ha den välskött.

Att anlägga trädgård, att fixa det fint är saker som kostar och om man vill så är det säkert jättebra. Dock verkar det vara massa saker som ska ordnas med ett nybygge som faktiskt tar tid, ork och pengar. Ställer man frågan om man ska bygga hus på bygga hus-forumet kommer man säkert få andra svar, men I min värld så är det ett beslut som man verkligen ska tänka igenom innan man gör.

Inser att jag har ett gäng släktingar som byggt hus och faktiskt inte separat, men i min vänskapskrets så har det blivit så för alla entusiastiska par som hittat tomt och byggt.

Har också en kollega som byggt massa hus, men hon och hennes man har det som "hobby" och gör det om och om igen.
Svar på tråden Bygga nytt hus eller inte