• Fbmaestro

Bostadsmarknaden ångest

Hej,

Fattar inte hur bostadsmarknaden kan vara så efterbliven. Priserna flyger upp.

Nu har jag flyt som har kunnat köpa ett hus, men inte utan hjälp. Har fått låna till majoriteten av handpenningen av snälla föräldrar. känns det tungt att behöva låna 4 miljoner från bank för ett normalstort hus med liten trädgård.

Man får ångest bara man tänker på det.

Då ska man också ha cirka 1 miljon i handpenning. Sen vill man fixa så mkt när man flyttar så det blir minst 100k till.

Hur kan systemet vara såhär. Ska man inte kunna köpa förrän man är 45-50?

Och priserna bara fortsätter stiga, kommer de nånsin stanna undrar man.

Hade man köpt för 10 år sedan hade man fått ett hus för hälften av pengarna. Sjukt!

• Svar på tråden Bostadsmarknaden ångest
  • Kia761 2

Köpte min första bostad 2003 för 600? när jag fick mitt första fasta jobb. Kontantinsatsen hade jag sparat ihop.Har köpt ytterligare tre bostäder efter det och gjort vinst varje gång. Sitter idag på bostad köpt för 5,65 för 3 år sen, idag värderad till 7,3 med de renoveringar som

gjorts.Min erfarenhet är att det periodvis är dippar men i det långa loppet har fastigheter ökat i värde. Tackar min lyckliga stjärna för att jag köpte bostad när jag gjorde och inte väntade i hopp om att bostadsmarknaden en dag skulle krascha . Man får börja smått och arbeta sig uppåt. Ens livssituation kräver sällan när man är utan barn ett större boende än en 2:a.

• 82ndAirborne
    Kia761 2 skrev 2021-03-09 14:04:02 följande:

Köpte min första bostad 2003 för 600? när jag fick mitt första fasta jobb. Kontantinsatsen hade jag sparat ihop.Har köpt ytterligare tre bostäder efter det och gjort vinst varje gång. Sitter idag på bostad köpt för 5,65 för 3 år sen, idag värderad till 7,3 med de renoveringar som

gjorts.Min erfarenhet är att det periodvis är dippar men i det långa loppet har fastigheter ökat i värde. Tackar min lyckliga stjärna för att jag köpte bostad när jag gjorde och inte väntade i hopp om att bostadsmarknaden en dag skulle krascha . Man får börja smått och arbeta sig uppåt. Ens livssituation kräver sällan när man är utan barn ett större boende än en 2:a.

Om jag räknar med renoveringar har jag investerat 1 300000:- Värdeökning 10200:-/mån under dessa 22 år. Har en månadskostnad på 8000:-, så jag har i princip bott gratis i 22år
  • Fbmaestro

.

Min mening är att för att köpa ett sådant hus ska man ha cirka 8-900k själv. Det medför att många inte kan köpa hus förrän de är äldre.

Apropå prisras. Jag bor i sthlm. Och vad alla experter än säger så kommer det inte ske ett prisras här då inkomsterna styr priserna. Inkomsterna kommer inte sjunka. Behovet av hus kommer inte sjunka. Så länge lagar och regler ser ut som idag så kommer priserna att fortsätta öka. Enkel logik, jag kan inte tänka mig ett prisras. Kanske i små orter i landet. Men inte i storstäder. Kanske när det kommer till lägenheter. Men inte hus.

• Medborgare
    Fbmaestro skrev 2021-03-10 15:07:42 följande:

.

Min mening är att för att köpa ett sådant hus ska man ha cirka 8-900k själv. Det medför att många inte kan köpa hus förrän de är äldre.

Apropå prisras. Jag bor i sthlm. Och vad alla experter än säger så kommer det inte ske ett prisras här då inkomsterna styr priserna. Inkomsterna kommer inte sjunka. Behovet av hus kommer inte sjunka. Så länge lagar och regler ser ut som idag så kommer priserna att fortsätta öka. Enkel logik, jag kan inte tänka mig ett prisras. Kanske i små orter i landet. Men inte i storstäder. Kanske när det kommer till lägenheter. Men inte hus.

Om man ska lägga 800 000 i kontantinsats så kostar huset drygt 5 miljoner. Varför är det konstigt att unga inte har råd med det? Det är ingen rättighet att flytta hemifrån till ett dyrt hus om man inte har råd.

Man börjar med en liten lägenhet, sedan byter man upp sig allt eftersom behoven ändras. 
  • Fbmaestro

Menar inte att man ska vara 18 år och köpa ett hus. Men kanske 30-35.

Och låt säga att man börjar med lägenhet. För en hyfsat ok lgh behöver man idag 250-350k i kontantinsats. Vilken 18-20 åring har det?

Jag bara spånar. Känns som att det bara blir värre och värre.

• gbgumman
    Fbmaestro skrev 2021-03-11 13:52:00 följande:

Och låt säga att man börjar med lägenhet. För en hyfsat ok lgh behöver man idag 250-350k i kontantinsats. Vilken 18-20 åring har det?

Vi köpte vårt hus i Stockholms län när vi var 39 och 40 år. Innan dess levde vi ett bra liv i både lägenhet och sedan radhus. Att inte bo i hus tar man inte skada av men jag är mycket glad att jag fick möjligheten att kunna få bo i villa. Nu när barnen är rätt stora kan man lägga all tid man vill på att påta i jorden. Det hade jag inte hunnit med små barn. 
  • Medborgare
    Fbmaestro skrev 2021-03-11 13:52:00 följande:

Då får man börja med något billigare och hyra eller bo kvar hemma tills man sparat ihop till en kontantinsats. Alternativt att föräldrarna hjälper till. 

Dessutom, hur många 18-åringar flyttar hemifrån? 
  • VasseB

Jag har helt gett upp att någonsin kunna köpa ett hus. Tur att man än sålänge kan hyra sin lägenhet. Får väl se vad som händer om marknadshyror införs.

• Seven Costanza

Hus är nog helt uteslutet för oss även nu i 35-årsåldern men en större bostadsrätt för ungefär 5 miljoner är vad vi rimligen hoppas kunna ha råd med här.

• gbgumman
    82ndAirborne skrev 2021-03-09 13:43:16 följande:
    Precis! det gäller att hoppa på tåget. Inte så viktigt när, bara man kommer ombord. Vi köpte 1999 för 800 000:- nu är det  värt 4 miljoner.
    Tror att det är farligt att uppmuntra folk att investera så stora pengar och säga att det är helt ofarligt, så ser inte historien ut. Men jag kan hålla med dig i att man bör hoppa på tåget. Men man bör vara försiktig. Vi har alltid köpt försiktigt och tagit bra försäkringar. Livet har gjort att vi har haft möjlighet att byta upp oss. Har aldrig lånat till kontantinsats för att hela tiden ha en säkerhetsmarginal. Vi har också hela tiden amorterat fram tills vi hade så procentuellt låga lån att det blir fånigt. Vi står sedan länge i bostadskön och har inte tanken på att bo här hela livet men det är en annan historia. Hoppa på tåget men försiktigt ha bra försäkringar och marginaler från början. Räkna inte med att det garanterat ska leda till en villa. Var tacksam till att man har tak överhuvudet det är inte alla som har.
  • 82ndAirborne
    gbgumman skrev 2021-03-12 07:44:22 följande:
    Tror att det är farligt att uppmuntra folk att investera så stora pengar och säga att det är helt ofarligt, så ser inte historien ut. Men jag kan hålla med dig i att man bör hoppa på tåget. Men man bör vara försiktig. Vi har alltid köpt försiktigt och tagit bra försäkringar. Livet har gjort att vi har haft möjlighet att byta upp oss. Har aldrig lånat till kontantinsats för att hela tiden ha en säkerhetsmarginal. Vi har också hela tiden amorterat fram tills vi hade så procentuellt låga lån att det blir fånigt. Vi står sedan länge i bostadskön och har inte tanken på att bo här hela livet men det är en annan historia. Hoppa på tåget men försiktigt ha bra försäkringar och marginaler från början. Räkna inte med att det garanterat ska leda till en villa. Var tacksam till att man har tak överhuvudet det är inte alla som har.
    Självklart ska man inte förköpa sig. Man får rätta mun efter matsäcken.
  • sextiotalist
    Fbmaestro skrev 2021-03-04 00:29:45 följande:

Hej,

Fattar inte hur bostadsmarknaden kan vara så efterbliven. Priserna flyger upp.

Nu har jag flyt som har kunnat köpa ett hus, men inte utan hjälp. Har fått låna till majoriteten av handpenningen av snälla föräldrar. känns det tungt att behöva låna 4 miljoner från bank för ett normalstort hus med liten trädgård.

Man får ångest bara man tänker på det.

Då ska man också ha cirka 1 miljon i handpenning. Sen vill man fixa så mkt när man flyttar så det blir minst 100k till.

Hur kan systemet vara såhär. Ska man inte kunna köpa förrän man är 45-50?

Och priserna bara fortsätter stiga, kommer de nånsin stanna undrar man.

Hade man köpt för 10 år sedan hade man fått ett hus för hälften av pengarna. Sjukt!

Systemet är inte efterblivet, för det finns inget system. Priserna styrs av tillgång och efterfrågan.
    Om det blir en bostadskrasch eller inte är svårt att sia om. Men det kommer komma lågkonjunkturer och då finns det en risk för en krasch, om tillräckligt många blir arbetslösa och inte kan ha kvar sina hus/lägenheter.
    Det hände för 30 år sedan. 
  • Jonnynilsson
    sextiotalist skrev 2021-03-12 08:09:56 följande:
    Systemet är inte efterblivet, för det finns inget system. Priserna styrs av tillgång och efterfrågan.
    Om det blir en bostadskrasch eller inte är svårt att sia om. Men det kommer komma lågkonjunkturer och då finns det en risk för en krasch, om tillräckligt många blir arbetslösa och inte kan ha kvar sina hus/lägenheter.
    Det hände för 30 år sedan. 
    Precis. Det var mitt i den svackan som vi köpte vår bostadsrätt som i sin tur blev kontantinsats plus lite till till huset.

Ser man på priserna nu blir man mörkrädd. Jag är glad över värdeökning på vårt hus, men hur skall en nyetablerad barnfamilj ha råd att köpa det? För egentligen är det rätt onödigt att två personer sitter ensamma i en stor villa när barnfamiljerna trängs i lägenheter. Men vi har svårt att hitta något alternativt boende som vi skulle trivas i.

Jag har tittat på 55+ boende typ Boviera och liknande. Kan vara ett alternativ men inte just nu. 
Svar på tråden Bostadsmarknaden ångest