Inlägg från: Medborgare |Visa alla inlägg
  • Medborgare

Bostadsmarknaden ångest

Fbmaestro skrev 2021-03-10 15:07:42 följande:

.

Min mening är att för att köpa ett sådant hus ska man ha cirka 8-900k själv. Det medför att många inte kan köpa hus förrän de är äldre.

Apropå prisras. Jag bor i sthlm. Och vad alla experter än säger så kommer det inte ske ett prisras här då inkomsterna styr priserna. Inkomsterna kommer inte sjunka. Behovet av hus kommer inte sjunka. Så länge lagar och regler ser ut som idag så kommer priserna att fortsätta öka. Enkel logik, jag kan inte tänka mig ett prisras. Kanske i små orter i landet. Men inte i storstäder. Kanske när det kommer till lägenheter. Men inte hus.

Om man ska lägga 800 000 i kontantinsats så kostar huset drygt 5 miljoner. Varför är det konstigt att unga inte har råd med det? Det är ingen rättighet att flytta hemifrån till ett dyrt hus om man inte har råd.

Man börjar med en liten lägenhet, sedan byter man upp sig allt eftersom behoven ändras. 
  • Medborgare
    Fbmaestro skrev 2021-03-11 13:52:00 följande:

Menar inte att man ska vara 18 år och köpa ett hus. Men kanske 30-35.

Och låt säga att man börjar med lägenhet. För en hyfsat ok lgh behöver man idag 250-350k i kontantinsats. Vilken 18-20 åring har det?

Jag bara spånar. Känns som att det bara blir värre och värre.

Då får man börja med något billigare och hyra eller bo kvar hemma tills man sparat ihop till en kontantinsats. Alternativt att föräldrarna hjälper till. 

Dessutom, hur många 18-åringar flyttar hemifrån? 
Svar på tråden Bostadsmarknaden ångest