• thimma

Får inte flytta lån.

Hej.

Har ett dilemma.

Jag vill flytta mitt bolån till en bank med MYCKET bättre ränta men blev nekad.

"problemet" är att min sambo står som 50% ägare på bostadsrätten. Hon gick in med en stor del av kontantinsatsen och jag tog bolån som bara jag står på.

Eftersom hon också står som ägare får jag inte flytta mitt bolån. Skulle man kunna göra så att hon ger bort 50% av sin del till mig i form av gåva så jag kan flytta lånet (handlar om 0,50% skillnad) och sedan ger jag tillbaka det i gåva när hon studerat klart i augusti eller ja, veckan efter om det går?

Vi har god ekonomi i form av ägande och sparande och båda litar på varann till 110%.

Mvh

• Svar på tråden Får inte flytta lån.
  • thimma

Tack för alla svar. Ska krita upp dokumenten och få igenom det.

• Dustpuppy

Det som kan bli problem är nya banken. Lägenheten är säkerhet för lånet och om du ger bort hälften av säkerheten kan banken vilja att du betalar tillbaka lånet i förtid.

• thimma

Förlåt, var kanske otydlig.

Jag har lånet, står ensam på det. Sambon hade kontantinsats. Belåning på lånet är under 50%.

Hon står alltså inte med på lånet, bara som 50% ägare av bostaden. Tanken är då att hon gåvar de 50% till mig så jag kan flytta lånet till en bank med bättre vilkor, vilket jag inte får nu för hon står med som ägare. Eftersom hon studerar så accepterar den nya banken inte det, trots stor marginal.

Hoppas de blev klarare eller så missförstod jag.

• Dustpuppy

Den nya banken ger dig lån med förutsättningen att du äger 100 % av lägenheten, eller har jag missförstått?

• thimma

Varför skulle jag tvingas lösa mitt lån hos nuvarande bank för jag flyttar det?

• Dustpuppy

Nu hänger jag inte med, om du flyttar lånet från bank 1 till bank 2, så måste du lösa lånet hos bank 1. Eller skulle lånet hos bank 2 vara utöver lånet hos bank 1?

• cloudberry79

Att flytta ett lån innebär ju att du lånar hela kvarvarande belåningssumman hos nya banken, betalar lånet på gamla banken och står kvar med lånesumman på nya banken. Det är alltså det som är den praktiska gången i en flytt.

Just NO.
  • thimma

Tack för all input.

Har pratat med 3 olika banker idag och blir fan inte klokare för det.

Förutsättningar:

Fast jobb, bra lön.

Bra tillgångar.

Sambon studerar, 5 års studier klart i år.

Jag står på lån, hon på kontantinsats.

Bank 1 sa att det inte spelar någon roll om hon ger bort sin 50% del av huset i gåva till mig eftersom att hon är min sambo så måste de tas med i ansökan, ansökan går därmed inte igenom.

Bank 2 säger att det går bra att flytta lånet till de om hon ger bort sin 50% del till mig. Att hon är min sambo och bor med mig behövs då inte tas med i kalkylen.

Bank 3 kräver medansökan av sambo. Att ge bort så jag står som ägare själv spelar ingen roll - hon är folkbokförd här och ska tas med i kalkylen. Avslag.

Helt jävla sinnessjukt att man med en belåningsgrad en bit under 50%, stabil inkomst, besparingar och annat inte får flytta sitt lån pga av studerande sambo.

1.43% idag när jag kan få ner det till 1.04% är bara äckligt men dom gör de omöjligt. Att sambon har färdigt jobb där vi med sammanlagda inkomster kommer en bit över 70 spelar heller ingen roll.

Tja, man får väl glatt sitta i båten och betala dendär dåliga räntan. Amortera av resterande under kommande år och aldrig mer ha med banker att göra.

• thimma
    Dustpuppy skrev 2021-02-28 22:36:32 följande:

Den nya banken ger dig lån med förutsättningen att du äger 100 % av lägenheten, eller har jag missförstått?

Jag ger inte bort min 50% ägande. Jag står ju på bolånet. Det är isåfall sambon som ger bort sin så jag äger 100%. Hon har inga bolån eller något sådant.
  • Tow2Mater

Det handlar om ynka 1.43% till 1.04%? Kostar väl mer med avgifterna som de tar for att fixa flytten.

• Dustpuppy
    thimma skrev 2021-03-01 16:21:16 följande:

Jag ger inte bort min 50% ägande. Jag står ju på bolånet. Det är isåfall sambon som ger bort sin så jag äger 100%. Hon har inga bolån eller något sådant.

Det vanliga med bolån är att man har en bank (inte flera banker) och att man är två som står på lånet om man bor ihop. Byter man bank så betalas bolånet tillbaka till bank 1 och man tar nytt lån i bank 2.

Banken vill vara säker på att få tillbaka sina pengar och bostaden är säkerhet för lånet. Om man får problem att betala ränta och amortering så kan banken begära att bostaden säljs på exekutiv auktion. För bankens del blir det onödiga problem om den som står på lånet inte äger hela bostaden, det är då krångligare att sälja bostaden för att få tillbaka lånet.

I låneavtalet står vad banken och lånetagaren lovat angående lånet. Om du gör som du skriver i trådstarten, så lovar du först den nya banken att du äger hela lägenheten och senare bryter du det löftet. Den nya banken vill inte bli lovad en hel lägenhet som säkerhet och sedan bara ha en halv. Då kan den nya banken begära tillbaka lånepengarna.
  • Limeblad

Hur stort lån är det egentligen om du orkar krånglar för att spara några månader tidigare än om du väntar till sambon är klar?

• thimma

Är principen också. Banken jag har nu kommer inte sänka räntan när hon e klar heller.

• Sockerikaffet
    thimma skrev 2021-03-02 14:27:36 följande:

Är principen också. Banken jag har nu kommer inte sänka räntan när hon e klar heller.

Men när hon är klar kan ni väl flytta lånet?
Svar på tråden Får inte flytta lån.