• thimma

Får inte flytta lån.

Hej.

Har ett dilemma.

Jag vill flytta mitt bolån till en bank med MYCKET bättre ränta men blev nekad.

"problemet" är att min sambo står som 50% ägare på bostadsrätten. Hon gick in med en stor del av kontantinsatsen och jag tog bolån som bara jag står på.

Eftersom hon också står som ägare får jag inte flytta mitt bolån. Skulle man kunna göra så att hon ger bort 50% av sin del till mig i form av gåva så jag kan flytta lånet (handlar om 0,50% skillnad) och sedan ger jag tillbaka det i gåva när hon studerat klart i augusti eller ja, veckan efter om det går?

Vi har god ekonomi i form av ägande och sparande och båda litar på varann till 110%.

Mvh

• Svar på tråden Får inte flytta lån.
  • Lurkis

Ja, det skulle fungera. Om ni litar på varandra, tuta & kör. Av ren nyfikenhet - vilken bank är det du vill flytta bolånet till?

• thimma

Den har lägst boränta på marknaden just nu, googla! :)

Så det är alltså lugnt att göra så? Det är inget bedrägeri eller något? Det är ju löjligt att kalkylen inte går ihop för hon står som ägare men jag på lånet.

• thimma

Ja såklart, jag menar att hon ger hela sin del så jag äger 100%, flyttar lånet och ger tillbaka när hon är klar med studier.

Blir det något konstigt med skatt på det här viset? Får hon bo kvar om jag dör då?

• Dustpuppy

Sambos ärver inte varandra. Utan testamente är den korta sammanfattningen att om du äger 100 % så får hon inte bo kvar när du dör. Vid bodelningen (efter att du dött) ska hon få tillbaka sin kontantinsats, men dina arvingar är i första hand dina syskon, och om sådana inte finns, dina föräldrar.

Ni behöver ta ett snack med en jurist för att skydda varandra vid dödsfall.

• thimma

Så, i grov kontext:

Vi flyttar över bostaden till 100% på mig via gåvobrev, skickar in till skatteverket, jag flyttar lånet men säkrar upp via testamente vad som ska ske om jag vid förmodan skulle avlida.

Jag kan sedan ge tillbaka henne 50% vid sommaren.

Inga skattesmällar eller så? Hon står ju inte med på lånet så hon ger ju mig den i gåva.

• AMCG
    thimma skrev 2021-02-28 20:03:50 följande:

Så, i grov kontext:

Vi flyttar över bostaden till 100% på mig via gåvobrev, skickar in till skatteverket, jag flyttar lånet men säkrar upp via testamente vad som ska ske om jag vid förmodan skulle avlida.

Jag kan sedan ge tillbaka henne 50% vid sommaren.

Inga skattesmällar eller så? Hon står ju inte med på lånet så hon ger ju mig den i gåva.

Du kan endast testamentera bort halva laglotten från dina arvingar. Giftemål skulle ge din sambo med säkerhet rätt till att ärva lägenheten.
  • Dustpuppy

Så länge TS inte har barn kan han testamentera allt till sambon. Syskon och föräldrar är inte bröstarvingar och ärver endast om testamente saknas.

• thimma

Tack för alla svar. Det är alltså inte olagligt att göra såhär?

• AMCG
    Dustpuppy skrev 2021-02-28 20:27:46 följande:

Så länge TS inte har barn kan han testamentera allt till sambon. Syskon och föräldrar är inte bröstarvingar och ärver endast om testamente saknas.

Jag trodde ts hade barn, beklagar misstaget!
Svar på tråden Får inte flytta lån.