thimma skrev 2021-03-01 16:21:16 följande:
Jag ger inte bort min 50% ägande. Jag står ju på bolånet. Det är isåfall sambon som ger bort sin så jag äger 100%. Hon har inga bolån eller något sådant.
Det vanliga med bolån är att man har en bank (inte flera banker) och att man är två som står på lånet om man bor ihop. Byter man bank så betalas bolånet tillbaka till bank 1 och man tar nytt lån i bank 2.
Banken vill vara säker på att få tillbaka sina pengar och bostaden är säkerhet för lånet. Om man får problem att betala ränta och amortering så kan banken begära att bostaden säljs på exekutiv auktion. För bankens del blir det onödiga problem om den som står på lånet inte äger hela bostaden, det är då krångligare att sälja bostaden för att få tillbaka lånet.
I låneavtalet står vad banken och lånetagaren lovat angående lånet. Om du gör som du skriver i trådstarten, så lovar du först den nya banken att du äger hela lägenheten och senare bryter du det löftet. Den nya banken vill inte bli lovad en hel lägenhet som säkerhet och sedan bara ha en halv. Då kan den nya banken begära tillbaka lånepengarna.