• Myhanna

Min dotter har rakat armarna :-(

Hej.

Jag måste skriva av mig. Jag är så ledsen. Jag har två döttrar, en

som är 13 och en som är 11. Dotterns som är 11 år är väldigt hårig på hela kroppen, hennes behåring är blond men syns ändå väldigt tydligt. Detta har hon

tagit upp ett par gånger, hur jobbigt hon tycker det är. Jag förstår henne men har aldrig sagt något. Både henne pappa och jag har sagt att det kanske blir mindre ju äldre hon blir, hennes pappa säger att han var väldigt hårig wom liten men det växte bort, han har inte ens ett hårstrå på bröstet, men såklart på armar och ben och enerom hårväxt på huvudet. Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En dag skulle min 11 åring ha tajts och håret stack då ut igenom tajtsen och hon påpekade det och var ledsen.

Igår när vi satt och tittade på tv smekte jag hennes arm och kände att där var sticksigt jag blev helt förtvivlad och sa har du rakat armarna, hon nekade länge, jac sa det måste du ha gjort. Tillslut började hon gråta och medgav att det hade hon gjort jag kände då på hennes ben och kände att hon hade rakat där med

Benen känner jag att det kommer väl de flesta tjejer börja att raka MEN armarna jag känner mig så förtvivlad och oroad, hur ska detta bli nu det kom sedan fram att en av hennes kompisar hade tagit tag i håret på hennes ena arm och dragit i det ungefär som om hon skulle se hur långt det var

Har ni själva gjort detta eller känner någon som gjort? Hur blir det nu?

Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(
  • Anonym (Alice)

Oj, vad man kan överreagera. Varför behövde du göra det till en så stor grej att din dotter började gråta? Kanske kan vara passande att börja med att be om ursäkt till henne?

Du rakar dig själv, men har du märkt att ditt eget hår blivit mörkare eller tjockare? Om inte, varför skulle hennes bli det? Håret på armarna skiljer sin inte så mycket från håret på benen. 

Själv har jag rakat armarna sen tidiga tonåren och ingen har någonsin reagerat på det. 

• Hanky Panky

Det kommer inte hända något med håret för att hon har rakat det, så ingen skada skedd på det sättet. Kommer vara lite stickigt tills det kommit nytt mjukt bara.

Det som är tråkigt är att hon känner att hon vill ha bort det. Jag känner igen känslan, jag rakade bort mina polisonger en gång på högstadiet för jag skämdes, och jag var helt normalt hårig då. Även fjunen på näsan gick jag på med rakhyveln Obestämd

Nu använder jag faktiskt en trimmer på mina armar, för jag är väldigt mörk. Ställer in så den lämnar ca 5mm. Så har fortfarande hår, men känner mig inte luden.

• Hanky Panky
    Myhanna skrev 2020-09-18 15:34:00 följande:
    Jag vet inte, det har jag hört att det blir ett flertal gånger, många invandrare rakar bort barnens första huvudhår för att det ska komma ut tjockare och mer hår.
    Det funkar inte så. Du kan aldrig förändra ett hårstrå genom att kapa det utanför huden. Det är bara vad som händer inne i kroppen som kan ändra håret. Hormoner, kost, ökad ålder osv.

Tänk hur män hade sett ut i ansiktet efter så många års rakning. Likaså vi kvinnor som rakar typ hela kroppen. Hela världen hade sett ut som Chewbacca.

• Anonym (Mummy)
    Myhanna skrev 2020-09-18 15:24:39 följande:

Det är klart att man som 11 åring också vill känna sig och vara fin men jag

tycker verkligen inte att man ska behöva börja raka sig så liten, inte ens behöva

tänka på det jag önskar att hon hade lyssnat på oss också för att det

hade säkert blivit som för hennes pappa, blivit mindre och nu syns det

knappt på honom.

Nu är hon ledsen för det känns obehagligt sticksigt och kliar

Du önskar att hon lyssnar på dig men du lyssnar inte på henne. Hon mår uppenbarligen dåligt av sin hårväxt på armarna men du får henne att känna att det är fel. Hon är 11 år, jag kommer ihåg hur det var att vara 11 år, gör du det? Det var superviktigt med utseendet och att passa in i den åldern. Tre år senare ville alla vara unika men i mellanstadiet ville alla vara lika.

Om det var min dotter hade jag köpt en trimmer och hjälpt henne korta ner håret.
  • Anonym (Jan)
    Myhanna skrev 2020-09-17 13:34:14 följande:

Hej.

Jag måste skriva av mig. Jag är så ledsen. Jag har två döttrar, en

som är 13 och en som är 11. Dotterns som är 11 år är väldigt hårig på hela kroppen, hennes behåring är blond men syns ändå väldigt tydligt. Detta har hon

tagit upp ett par gånger, hur jobbigt hon tycker det är. Jag förstår henne men har aldrig sagt något. Både henne pappa och jag har sagt att det kanske blir mindre ju äldre hon blir, hennes pappa säger att han var väldigt hårig wom liten men det växte bort, han har inte ens ett hårstrå på bröstet, men såklart på armar och ben och enerom hårväxt på huvudet. Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En dag skulle min 11 åring ha tajts och håret stack då ut igenom tajtsen och hon påpekade det och var ledsen.

Igår när vi satt och tittade på tv smekte jag hennes arm och kände att där var sticksigt jag blev helt förtvivlad och sa har du rakat armarna, hon nekade länge, jac sa det måste du ha gjort. Tillslut började hon gråta och medgav att det hade hon gjort jag kände då på hennes ben och kände att hon hade rakat där med

Benen känner jag att det kommer väl de flesta tjejer börja att raka MEN armarna jag känner mig så förtvivlad och oroad, hur ska detta bli nu det kom sedan fram att en av hennes kompisar hade tagit tag i håret på hennes ena arm och dragit i det ungefär som om hon skulle se hur långt det var

Har ni själva gjort detta eller känner någon som gjort? Hur blir det nu?

Förtvivlad mamma

Hon vill se ut som en flata och inte som en naturlig kvinna. Du har lite att jobba med.....
  • Glinda från Oz

Jag förstår inte ens varför du är upprörd. Har ni inga riktiga problem alls i din familj eftersom du oroar dig för något sånt här? Det var väl jättebra att hon hittade ett sätt att lösa problemet på! 

• Anonym (L)

Jag rakade mina armar ca 2-3 ggr i samma ålder för att en i min klass gjorde det. Men sen slutade jag för det var sticksigt och sved, jag torrakade, visste inte bättre då x)

Hon kanske behöver få se om hon tycker att det är värt besväret. Förstår att du blir ledsen men förstår även dottern, om hon mår dåligt över det.

• Anonym (Blomma)

Inte upplevt att det blir grövre och mer hår efter rakning.Jag smörjer alltid in mina armar med lotion efter rakning och dusch.Kliar aldrig på mina armar.

Att trimma är ett alternativ.Vaxa armarna har jag inte testat.

• Anonym (Ja)

Förstår inte riktigt problemet är om hon kan hon hantera en rakhyvel utan att göra illa sig.

Raka armarna (precis som resten av kroppen) gör jag också, så länge jag kan minnas, kanske från 12. Trivs inte med hår helt enkelt.

P.S, Jag är 40+

• Anonym (Vera)

Men vilken märkligt agerande ifrån din sida, att konfrontera din dotter på det där sättet så att hon började gråta? Inte nog med att hon blir retad och obekväm med sitt armhår pga kompisar i skolan, när hon försöker ta bort håret för att känna sig mer bekväm i sig själv så blir hon konfronterar och ansatt av sin egen mamma så till den grad att hon börjar gråta! Hade jag varit du hade jag genast bett min dotter om ursäkt och sedan försökt hitta en metod som gör att hon blir bekväm med sitt armhår, antingen genom att ta bort det på skonsamt sätt eller kanske leta upp bilder på kändisar med armhår och visa att det inte alls är ovanligt eller fult.

• Anonym (Valentina)

Tror vem som helst fattar att du inte pratade med henne på ett "neutralt sätt". Du såg ju vad som hänt, märkte att din dotter ljög om det och ändå fortsatte du pressa på tills hon bröt ihop, började gråta och säkert skämdes för alltihop. Snacka om att göra hela situationen värre. Du skulle ha stöttat din dotter istället.

Du verkar vara en rätt så kass förälder.

• legomum
    Anonym (Jan) skrev 2020-09-18 21:13:22 följande:
    Hon vill se ut som en flata och inte som en naturlig kvinna. Du har lite att jobba med.....
    Missade du att det är ett barn på 11 år som diskuteras här?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Jan) skrev 2020-09-18 21:13:22 följande:

Hur tänkte du nu?
  • Bjoer
    Myhanna skrev 2020-09-18 14:41:55 följande:
    Tack för svar hur blev det när det växte ut igen. Är rädd för att det ska bli mycket

mer nu och liksom grovt
    Det blir inte grövre eller mer för att du rakar det. Det är en myt. Däremot kan det verka grövre i början innan det slits eftersom toppen på hårstråna är en kapad botten.

Hennes armhår nu är som armhår generellt, dvs. tunnt och fjunigt och inget man lägger märke till. Hon är 31 år.
  • Anonym (Hårig)

Jag har en pappa som är från medelhavsområdet och jag har alltid haft grovt, mörkt hår - på ben, armar, mage, rygg. Jag rakade mycket när jag var yngre men det var jobbigt med ganska snabbt återkommande hår och stubb. Nu kör jag med epilady som tar bort håret med rötterna, det gör lite ont men blir långvarigt resultat och växer ut mjukt hår. Jag kör den överallt på kroppen, även överläppen och kinderna. Kommer aldrig raka igen. Jag tänker att du ska stötta din dotter, man ska acceptera olika men vill hon absolut ta bort håret så köp en epilady.

Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(