• Myhanna

Min dotter har rakat armarna :-(

Hej.

Jag måste skriva av mig. Jag är så ledsen. Jag har två döttrar, en

som är 13 och en som är 11. Dotterns som är 11 år är väldigt hårig på hela kroppen, hennes behåring är blond men syns ändå väldigt tydligt. Detta har hon

tagit upp ett par gånger, hur jobbigt hon tycker det är. Jag förstår henne men har aldrig sagt något. Både henne pappa och jag har sagt att det kanske blir mindre ju äldre hon blir, hennes pappa säger att han var väldigt hårig wom liten men det växte bort, han har inte ens ett hårstrå på bröstet, men såklart på armar och ben och enerom hårväxt på huvudet. Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En dag skulle min 11 åring ha tajts och håret stack då ut igenom tajtsen och hon påpekade det och var ledsen.

Igår när vi satt och tittade på tv smekte jag hennes arm och kände att där var sticksigt jag blev helt förtvivlad och sa har du rakat armarna, hon nekade länge, jac sa det måste du ha gjort. Tillslut började hon gråta och medgav att det hade hon gjort jag kände då på hennes ben och kände att hon hade rakat där med

Benen känner jag att det kommer väl de flesta tjejer börja att raka MEN armarna jag känner mig så förtvivlad och oroad, hur ska detta bli nu det kom sedan fram att en av hennes kompisar hade tagit tag i håret på hennes ena arm och dragit i det ungefär som om hon skulle se hur långt det var

Har ni själva gjort detta eller känner någon som gjort? Hur blir det nu?

Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(
  • Myhanna
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-09-17 16:51:37 följande:

Kan man raka benen, är det väl inte värre att raka armarna? Hår som hår, bara på olika ställen... sen var det väl inte så roligt gjort av kompisen, särskilt inte om det är känsligt med armarna för din dotter. Men om din dotter tycker det känns bättre utan hår på armarna, så tycker jag inte det är värre än att hålla efter benen.

Jo men jag tycker att jon är lite väl liten för att ta det beslutet och börja med det nu, jag blev också orolig över att hon har handskats med en rakhyvel
  • Myhanna
    Anonym (Mummy) skrev 2020-09-17 18:59:25 följande:

Låt din dotter raka sig om hon vill. Köp en trimmer till henne så behöver hon inte raka bort allt och få stubb utan kan trimma så det blir kortare bara.

Vi är många som ansar bort oönskad hårväxt både här och var. Känner flera killar som rakar bröst och axlar och ryggen, så att säga att man måste vara hårig för att vara feminist är löjligt.

Fundera lite på varför du reagerar så starkt. 11 år är inte särskilt tidigt för att vara medveten om hur kroppen ser ut eller för att jämföra sig med andra. De flesta 11årlingar vill passa in och känna sig fina.

Det är klart att man som 11 åring också vill känna sig och vara fin men jag

tycker verkligen inte att man ska behöva börja raka sig så liten, inte ens behöva

tänka på det jag önskar att hon hade lyssnat på oss också för att det

hade säkert blivit som för hennes pappa, blivit mindre och nu syns det

knappt på honom.

Nu är hon ledsen för det känns obehagligt sticksigt och kliar
  • Myhanna
    Anonym (Klop) skrev 2020-09-17 21:32:32 följande:

Men lugn, så farligt är det inte. Hon är i en känslig ålder. Om hon vill raka armarna så låt henne göra det, men påminn henne om att det bara är hår och att det är helt naturligt. Gör inte en stor förtvivlad grej av det.

Tack för svar. Det verkar som många här tror att jag har reagerat så här som jag

skrivit i mitt inlägg. Nej nej, jag var lung och sansad när jag frågade, undrade osv.

Här ville jag däremot få ur mig min förtvivlan och oro.
  • Myhanna
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-18 15:08:05 följande:

Om det är till någon tröst så har inte mitt armhår blivit varken mörkt eller grovt efter 15 års rakning. Så den detaljen behöver du inte oroa dig över.

Tack Tack för svar
  • Myhanna
    MammAmma skrev 2020-09-18 15:10:49 följande:

Fast så funkar det ju inte. Håret blir ju varken grövre eller mörkare för att det blir kapat, det växer ju från roten.

Jag vet inte, det har jag hört att det blir ett flertal gånger, många invandrare rakar bort barnens första huvudhår för att det ska komma ut tjockare och mer hår.
  • cosinus
    Myhanna skrev 2020-09-18 15:24:39 följande:
    Det är klart att man som 11 åring också vill känna sig och vara fin men jag

tycker verkligen inte att man ska behöva börja raka sig så liten, inte ens behöva

tänka på det jag önskar att hon hade lyssnat på oss också för att det

hade säkert blivit som för hennes pappa, blivit mindre och nu syns det

knappt på honom.

Nu är hon ledsen för det känns obehagligt sticksigt och kliar
    Men det kan ju fortfarande bli mindre, det spelar ju ingen roll om man rakar nu vad som händer om 5 år.

Jag har velat förmedla till mina barn att håret det får man faktiskt göra vad man vill med, allt hår på kroppen. Det är inte konstigare än att en man väljer, eller inte väljer att ha skägg. Man får raka, man får ändra sig, vad som passar en bäst helt enkelt.

Men väljer man att raka ja då blir det ju stubbigt ett tag men det är ju en bra lärdom, då får man välja om man tycker det är värt det.

16-åringen rakar ovanligt lite för att vara tonårstjej skulle jag tro hon är inte så brydd, 14-åringen tvärtom. Han är inte så förtjust i sin nya behåring men har ju insett den hårda vägen att alla ställen inte är värda att raka just för kliandet och stickandet. De yngre har 14-åringens utläggning om stubb och kli och har ännu inte rört en hyvel men de skulle nog aldrig tänka tanken att de inte skulle få om de skulle vilja. 

Tycker det är nästan mer sorgligt att hon känner att hon måste raka armarna i smyg och försöka ljuga om det än att hon inte vill ha håret på armarna.
  • Gryntroll
    Myhanna skrev 2020-09-17 13:34:14 följande:

... Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En tanke, är det inte i så fall bättre att inte hymla med att du rakar dig?
    När hon ser att du är hårfri på benen osv lär hon ju kunna tänka att hennes fjun "onormala" och känna sig udda.

Bättre att prata om varför man eventuellet väljer att raka sig, om nackdelarna ex att man blir stubbig ganska snabbt och får fortsätta med rakandet om man inte vill ha stubb/alt låta det växa ut, risken att skära sig osv och att det håriga är det naturliga, så som kroppen egentligen vill ha det. Och någonstans öppna upp för att det finns alternativ till att skämmas och må dåligt för sina armar. Om hon inte kan känna att håret på armarna är en del av henne alltså.
  • MammAmma
    Myhanna skrev 2020-09-18 15:34:00 följande:

Jag vet inte, det har jag hört att det blir ett flertal gånger, många invandrare rakar bort barnens första huvudhår för att det ska komma ut tjockare och mer hår.

Ja, fast det är en myt. Att håret blir avkapat påverkar inte växten på rotnivå, vilket är vad som avgör grovlek och färg.
  • Anonym (Blondie)
    MammAmma skrev 2020-09-18 16:02:58 följande:
    Ja, fast det är en myt. Att håret blir avkapat påverkar inte växten på rotnivå, vilket är vad som avgör grovlek och färg.
    Exakt.
    Jag har rakat benen i ca 40 år och ännu har håret inte blivit varken mörkt eller tjockt.
  • Alessia

Flickan mår ju riktigt dåligt av sin rikliga kroppsbehåring. Hon vare sig dör eller blir sjuk av raka av håret och jag förstår inte alls mammans reaktion om hennes ålder osv. Det är i denna ålder tjejer jämför sig med varandra och att vara avvikande på något sätt är ett HEMSKT öde. Jag visade denna trådstart och kommentarer för mina döttrar - nu i på väg mot övre tonåren. De förstod fullt ut hur elvaåringen måste känna sig och tyckte att det var självklart att ta bort störande hårväxt, det hade de själva gjort ju, med min välsignelse. Jag gav dem varsin Satinelle epilator när de var tolv resp tretton år gamla, samma epilator som jag hade själv. Numera utbytta mot lite mer avancerade modeller. Vi använder den till armhålor, bikinilinje, ben och just det! armar!

Köp en bra epilator åt elvaåringen. Behåring kan tyckas som ett lyxproblem, men mina döttrar försäkrade att just då, i den känsliga pubertetsålder är det dödligt allvar...

Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(