• Myhanna

Min dotter har rakat armarna :-(

Hej.

Jag måste skriva av mig. Jag är så ledsen. Jag har två döttrar, en

som är 13 och en som är 11. Dotterns som är 11 år är väldigt hårig på hela kroppen, hennes behåring är blond men syns ändå väldigt tydligt. Detta har hon

tagit upp ett par gånger, hur jobbigt hon tycker det är. Jag förstår henne men har aldrig sagt något. Både henne pappa och jag har sagt att det kanske blir mindre ju äldre hon blir, hennes pappa säger att han var väldigt hårig wom liten men det växte bort, han har inte ens ett hårstrå på bröstet, men såklart på armar och ben och enerom hårväxt på huvudet. Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En dag skulle min 11 åring ha tajts och håret stack då ut igenom tajtsen och hon påpekade det och var ledsen.

Igår när vi satt och tittade på tv smekte jag hennes arm och kände att där var sticksigt jag blev helt förtvivlad och sa har du rakat armarna, hon nekade länge, jac sa det måste du ha gjort. Tillslut började hon gråta och medgav att det hade hon gjort jag kände då på hennes ben och kände att hon hade rakat där med

Benen känner jag att det kommer väl de flesta tjejer börja att raka MEN armarna jag känner mig så förtvivlad och oroad, hur ska detta bli nu det kom sedan fram att en av hennes kompisar hade tagit tag i håret på hennes ena arm och dragit i det ungefär som om hon skulle se hur långt det var

Har ni själva gjort detta eller känner någon som gjort? Hur blir det nu?

Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(
  • Myhanna
    Anonym (Suck) skrev 2020-09-17 14:17:58 följande:

Valde förresten nickname:et suck för att det är så tråkigt att vi kvinnor ska behöva kämpa så med våra utseenden, oavsett hur vi väljer att göra med det. Inte för att jag tycker att din fråga är dum TS :)

Förstår
  • Myhanna
    Anonym (K) skrev 2020-09-17 14:19:22 följande:

Oj, blir du förtvivlad över något sånt här kommer du få en chock över vad tonårstiden kan innebära. Varför göra en stor grej av detta?

Jag tycker hon är för liten för att börja raka sig, 11 år, ett barn, blir ledsen att hon

känner att hon måste göra det obehagligt att hon använt rakhyvel som

hon faktiskt kan göra sig illa med och orolig för att det nu kommer växa ut

grövre, tjockare och mer tonåren är en sak, hon är än så länge ett barn
  • Myhanna
    Tusselina skrev 2020-09-17 14:20:51 följande:

Förstår du är ledsen, men i och med att hon verkar lida så väldigt mycket av det och att det är på bli retad nivå snarare än "åh jag vill vara fin och sexig" tycker jag nog att du snarare ska försöka hjälpa henne. 

Förklara noga om att hon är fin so hon är och att det inte är ok att folk gör så som att dra henne i håren och se om hon kommer över att det är fruktansvärt då och om det inte är fallet kanske snarare hjälpa henne vaxa bort det så hon inte riskerar än värre om någon upptäcker att hon har stubb på armarna

Tack för ditt svar och förståelsen

Jag har gjort precis som du skriver, pratat med henne om att hon är fin som hon

är och att när hon är lite äldre får hon göra precis som hon vill men nu tycker

jag att hon är alldeles för liten.

Jag sa också att jag tycker inte det var snällt att göra som kompisen gjorde, att

dra henne i håren

Nu låter vi det växa ut så får vi se hur det blir.

Tack
  • Anonym (Anna)

Om det är till någon tröst så har inte mitt armhår blivit varken mörkt eller grovt efter 15 års rakning. Så den detaljen behöver du inte oroa dig över.

• MammAmma

Fast så funkar det ju inte. Håret blir ju varken grövre eller mörkare för att det blir kapat, det växer ju från roten.

• Myhanna
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-17 14:41:11 följande:

Ni som tycker att TS överdriver kanske missade att ungen är enbart 11 år? Det här handlar ju om den kroppshets som finns på olika sätt i vårt samhälle, i kombination med flickans självkänsla och självbild. Redan har hon uppenbarligen fått en bild av att det är "fult" med hår på kroppen - tom på armarna.

Men TS, som någon skrev,  tagga ner, visa inte upprördhet eller ledsenhet utan prata med henne på ett neutralt sätt om saken, och sedan behöver ni förstås jobba på att stärka hennes självkänsla på alla sätt ni kan, just för att hon inte ska oroa sig över detta.

Visst, raka armhålor och ben, det gör som sagt väldigt många men om hon inskränker sitt liv för att hon inte vill ha hår på armarna, det kommer att hämma henne väldigt. Det kan leda till att hon alltid går med långärmat, fast hon egentligen inte skulle vilja osv. 

Tack för ditt stöd, jag väljer att inte svara på de inläggen, precis som du skriver

verkar de inte ha förstått att hon endast är 11 år, ett barn och att det faktiskt

Inte handlade om det vanligaste man brukar raka utan armarna. Hade hon nu varit

15 år hade jag faktiskt också reagerat på att det just är armarna. Jag blev och är

så jätte orolig att det nu ska växa ut grövre och mer

Jag var helt lugn när jag upptäckte detta, undrade lugnt vad hon hade gjort? Om hon hade rakat armarna? Visade ingen besvikelse, ilska osv. Förklarade för henne att hon är fin som hon är osv.

Nu avvaktar vi och ser hur det blir när det växer ut.

Tack.
  • Myhanna
    beccagranen skrev 2020-09-17 14:52:20 följande:

Jga förstår att man blir ledsen för hennes skull, att man som barn måste känna sig "ful" udda eller liknande. Barn kan vara för ärliga eller okännsliga mot varandra. Min dotter har utstående framtänder, det går att korrigera när hon är äldre med räls, men hon var fast besluten att ha det redan nu, nästa vecka har hon fått tid till tandregleringen och ska få räls som nyfylld 8 åring, vilket dom annars aldrig gör (enligt folktandvården). Jag har försökt prata bort det hela och säga att det växer till med tiden, eller fixas när hon är äldre.. du är bara barnet nu. Men hon får komentarer i skolan och det tynger henne, och då har jag sagt att det är klart jag stöttar dig i ditt beslut, det viktigaste är att du är nöjd och triv med dig själv. 

Så mitt råd är att fråga vad dottern vill, om hon är betygd av det nu, så hjälp henne hantera det. Förklara att det kan bli mindre med ålder, och blir det inte det så kan man göra laserbehandling som vuxen så är man kvitt det förgott. Det finns en lösning så bekymra dig inte. Och var stöttande och hjälp henne med rakning, trimmning eller krämer, om det är det hon vill.

Tack för ditt svar, förståelse och omtanke
  • Anonym (Skärp dig)
    Myhanna skrev 2020-09-18 14:45:45 följande:
    Tack för svar så skönt att höra

Varför jag går igång så hårt....jo dels så blir jag ledsen att hon känner

att hon inte får vara som hon är utan hon måste ta bort håret, hon är

endast 11 år gammal, ett barn sedan blev jag rädd att hon har handskats

med rakvyvel och till sist är jag rädd att det nu ska växa ut grövre, mer och tjockare
    Men snälla, hår blir generellt inte grövre för att man rakar det. Det nya rakt avklippta ser grövre ut ett tag tills "topparna" slitits, that´s it.

Jag fick också pikar om mina håriga armar (har dessutom långa armar så känslan att jag hade aparmar låg nära till hands) och rakade också mina armar när jag var liten, minns inte hur liten men kan nog ha varit i din dotters ålder eller något år äldre. Jag slutade ganska snabbt när jag insåg hur snabbt det blev stubbigt och att stubben syntes mer på armarna än benen (mer i ögonhöjd och man har armarna ovanför bordskivor osv...). Jag fick igen från min äldre syster och jag vet att hon har rakat sina armar hela livet, som en del av duschritualen.

Idag rakar jag ben , armhålor och ben. På sommaren regelbundet och på vintern lite mer oregelbundet. Och när dottern sett mig göra det har jag varit noga med att på peka att JAG vill raka mig för att JAG tycker om det och tycker att det är obehagligt när det sticker ut från baddräkten. men att det är sånt man väljer själv, precis som frisyren på huvudet.

Försök att tona ner dramat och prata med henne om att hon är som hon är och det är den bästa versionen av henne
  • Myhanna
    Anonym (Kendra) skrev 2020-09-17 15:58:26 följande:

Jag började raka armar och ben när jag var i din dotters ålder. Minns inte att någon skulle ha sagt något om det, bara att jag själv inte tyckte att det såg snyggt ut eftersom jag är väldigt mörk. Kände mig nog också lite vuxen eftersom jag visste att min mamma och storasyster rakade benen. Höll på med det i några år.

Jag har fortfarande mycket mörkt hår på armarna och brukar raka några gånger på sommaren innan jag hunnit bli brun då det syns ganska väl när jag är både blek och hårig!

Alla har vi väl våra komplex under tonårstiden tänker jag. Samt fixar till vissa skavanker även som vuxen!

Tycker verkligen inte att du ska göra någon grej av det!

Tack snälla för ditt svar och stöd

Jag har aldrig hört någon/stött på någon som rakat armarna så det var

skönt att du delade med dig.

Blev det grövre och mer hår det som kom sedan?

Tack igen.
  • Myhanna
    Anonym (Blomma) skrev 2020-09-17 16:35:09 följande:

Jag började raka armarna i 20-års åldern.Önskar att jag börjat tidigare eftersom det fick mig att känna mig finare när det långa håret försvann.Jag fick också kommentarer om hur håriga armar jag hade vilket var superjobbigt.Om hon lider av det så låt henne raka sig så hon känner sig fin i T-shirt och linne.Stötta henne och köp bra hyvlar.Jag är snart 50 år och tar bort håret på armarna fortfarande och kommer att fortsätta med det.

Tack för ditt svar. För att du delar med dig. Jag har aldrig hört någon/

stött på någon som rakat armarna så det är skönt att någon berättar.

Var det håret som kom ut sedan grövre och mer?

Nu säger hon att det kliar när det växer ut. Vad är bäst att raka eller vaxa osv?

Tack igen
Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(