• Myhanna

Min dotter har rakat armarna :-(

Hej.

Jag måste skriva av mig. Jag är så ledsen. Jag har två döttrar, en

som är 13 och en som är 11. Dotterns som är 11 år är väldigt hårig på hela kroppen, hennes behåring är blond men syns ändå väldigt tydligt. Detta har hon

tagit upp ett par gånger, hur jobbigt hon tycker det är. Jag förstår henne men har aldrig sagt något. Både henne pappa och jag har sagt att det kanske blir mindre ju äldre hon blir, hennes pappa säger att han var väldigt hårig wom liten men det växte bort, han har inte ens ett hårstrå på bröstet, men såklart på armar och ben och enerom hårväxt på huvudet. Jag är hårig och rakar benen, bikinilinjen och under armarna men skulle aldrig få för mig att raka armarna. Jag har aldrig visat mina döttrar att jag rakar mig för jag känner att jag vill inte påminna dem, är glad så länge de inte börjar med det.

En dag skulle min 11 åring ha tajts och håret stack då ut igenom tajtsen och hon påpekade det och var ledsen.

Igår när vi satt och tittade på tv smekte jag hennes arm och kände att där var sticksigt jag blev helt förtvivlad och sa har du rakat armarna, hon nekade länge, jac sa det måste du ha gjort. Tillslut började hon gråta och medgav att det hade hon gjort jag kände då på hennes ben och kände att hon hade rakat där med

Benen känner jag att det kommer väl de flesta tjejer börja att raka MEN armarna jag känner mig så förtvivlad och oroad, hur ska detta bli nu det kom sedan fram att en av hennes kompisar hade tagit tag i håret på hennes ena arm och dragit i det ungefär som om hon skulle se hur långt det var

Har ni själva gjort detta eller känner någon som gjort? Hur blir det nu?

Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(
  • Anonym (Kendra)

Jag började raka armar och ben när jag var i din dotters ålder. Minns inte att någon skulle ha sagt något om det, bara att jag själv inte tyckte att det såg snyggt ut eftersom jag är väldigt mörk. Kände mig nog också lite vuxen eftersom jag visste att min mamma och storasyster rakade benen. Höll på med det i några år.
    Jag har fortfarande mycket mörkt hår på armarna och brukar raka några gånger på sommaren innan jag hunnit bli brun då det syns ganska väl när jag är både blek och hårig!
    Alla har vi väl våra komplex under tonårstiden tänker jag. Samt fixar till vissa skavanker även som vuxen!
    Tycker verkligen inte att du ska göra någon grej av det!

• Anonym (Anna)
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-17 14:41:11 följande:

Ni som tycker att TS överdriver kanske missade att ungen är enbart 11 år? Det här handlar ju om den kroppshets som finns på olika sätt i vårt samhälle, i kombination med flickans självkänsla och självbild. Redan har hon uppenbarligen fått en bild av att det är "fult" med hår på kroppen - tom på armarna.

Men TS, som någon skrev,  tagga ner, visa inte upprördhet eller ledsenhet utan prata med henne på ett neutralt sätt om saken, och sedan behöver ni förstås jobba på att stärka hennes självkänsla på alla sätt ni kan, just för att hon inte ska oroa sig över detta.

Visst, raka armhålor och ben, det gör som sagt väldigt många men om hon inskränker sitt liv för att hon inte vill ha hår på armarna, det kommer att hämma henne väldigt. Det kan leda till att hon alltid går med långärmat, fast hon egentligen inte skulle vilja osv. 

Varför skulle just rakning av armarna hämma henne mer än rakning av ben och armhålor?

Förstår inte heller varför det anses så konstigt. Jag har rakat mina armar i ca 15 år och tycker inte att det är märkligare än att raka benen (och har aldrig heller känns mig hämmad av det).
  • Anonym (Blomma)

Jag började raka armarna i 20-års åldern.Önskar att jag börjat tidigare eftersom det fick mig att känna mig finare när det långa håret försvann.Jag fick också kommentarer om hur håriga armar jag hade vilket var superjobbigt.Om hon lider av det så låt henne raka sig så hon känner sig fin i T-shirt och linne.Stötta henne och köp bra hyvlar.Jag är snart 50 år och tar bort håret på armarna fortfarande och kommer att fortsätta med det.

• Anonym (Naughty40)

Kan man raka benen, är det väl inte värre att raka armarna? Hår som hår, bara på olika ställen... sen var det väl inte så roligt gjort av kompisen, särskilt inte om det är känsligt med armarna för din dotter. Men om din dotter tycker det känns bättre utan hår på armarna, så tycker jag inte det är värre än att hålla efter benen.

• Anonym (Mummy)

Låt din dotter raka sig om hon vill. Köp en trimmer till henne så behöver hon inte raka bort allt och få stubb utan kan trimma så det blir kortare bara.

Vi är många som ansar bort oönskad hårväxt både här och var. Känner flera killar som rakar bröst och axlar och ryggen, så att säga att man måste vara hårig för att vara feminist är löjligt.

Fundera lite på varför du reagerar så starkt. 11 år är inte särskilt tidigt för att vara medveten om hur kroppen ser ut eller för att jämföra sig med andra. De flesta 11årlingar vill passa in och känna sig fina.

• Anonym (Klop)

Men lugn, så farligt är det inte. Hon är i en känslig ålder. Om hon vill raka armarna så låt henne göra det, men påminn henne om att det bara är hår och att det är helt naturligt. Gör inte en stor förtvivlad grej av det.

• Myhanna
    Bjoer skrev 2020-09-17 14:09:14 följande:

Min sambo rakade armarna när vi träffades. Upptäckte det efter ett litet tag och blev ärligt talat så förvånad att jag brast ut i skratt! Det har aldrig slagit mig att någon skulle vilja raka armarna tidigare och jag blev mest bara frågande om varför nån öht skulle göra det, liksom? Sen så var jag ganska ihärdig med att det var totalt onödigt under några månader tills hon slutade. Det var väl 6 år sen lite drygt och hon har inte rakat armarna sen dess.

Jag tror ärligt talat de flesta inte bryr sig så mycket när de väl kommer upp i åren men jag förstår om det kan vara känsligt under tidiga tonåren. Då är man väl känslig för det mesta hos sig själv som kan vara avvikande från normen. Man vill passa in. Kanske är det en allmän självkänsla och självförtroende som behöver byggas upp?

Tack för svar hur blev det när det växte ut igen. Är rädd för att det ska bli mycket

mer nu och liksom grovt
  • Myhanna
    Anonym (Ylvis) skrev 2020-09-17 14:10:41 följande:

Jag hade mörka hårstrån på armarna och rakade det. Nu är det bara fina dun, ljusa hårstrån, så livet är inte över bara för att man rakar armarna.

Varför går du igång så hårt på det? Förstår inte riktigt....

Tack för svar så skönt att höra

Varför jag går igång så hårt....jo dels så blir jag ledsen att hon känner

att hon inte får vara som hon är utan hon måste ta bort håret, hon är

endast 11 år gammal, ett barn sedan blev jag rädd att hon har handskats

med rakvyvel och till sist är jag rädd att det nu ska växa ut grövre, mer och tjockare
  • Anonym (mdd)

Jag tycker det är mycket vackert med kvinnligt hår och skulle nog inte kunna vara ihop med någon helrakad. Har aldrigg haft någon partner.

• Myhanna
    Anonym (Suck) skrev 2020-09-17 14:16:28 följande:

Hej! Jag förstår att du är ledsen och tycker att det är jobbigt, men jag tänker såhär att du kanske ska försöka avdramatisera det hela lite, för din och dotterns skull. Du rakar dig själv under armarna, på benen och bikinilinjen. Om man tänker såhär så är ju fenomenet rakning väldigt vanligt bland svenska kvinnor (jag vet inte hur det är i andra länder) och de flesta som rakar sig mår ändå ganska väl med sitt utseende.

Jag har två döttrar och jag har rakat mig på samma ställen som dig sen jag var i tonåren (minns inte riktigt när jag började). Ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig om att raka mig, och vintertid rakar jag mig inte alls, men sommartid blir jag ändå på något vis medveten om min kroppsbehåring och kan inte låta bli att raka mig inför besök på stranden osv. För mig är det mest en grej jag gör, för att det är normen, jag känner inte att det har med något självhat att göra eller så.

Mina döttrar är för små för att raka sig än men ena dottern som också är blond har väldigt mycket hår på sina ben redan. Jag ser det ibland och tänker (utan att någonsin säga något) att det nog skulle kunna komma att bli en grej som besvärar henne när hon blir äldre. Jag tänker också att eftersom jag som är vuxen har svårt att stå emot normen att raka sig så kommer troligtvis min dotter också att raka sig, det är ju ändå det vanligaste i vårt samhälle.

Men, man kan kanske föra en diskussion kring rakning, varför man gör det osv, så att man väcker tankar kring normer som styr oss kvinnor. Då kanske det finns en större chans att våra döttrar vågar stå emot alla ideal. Eller väljer att raka sig ändå. Men förstår att man inte måste, utan att man har ett val.

Sen finns det en väldigt intressant diskussion kring detta som jag själv funderar på ibland. Jag är feminist och jag vill att mina döttrar ska vara stolta över sig själva, oavsett hur de ser ut, men samtidigt älskar jag att göra mig fin, sminka mig, ha snygga kläder osv. Ibland har jag känt att det inte går att få ihop med att vara feminist, som att man borde vara hårig, osminkad och inte bry sig om mode om man är feminist. Men så läste jag en artikel där en feminist skrev att det är helt anti-feministiskt att tänka så. Att en kvinna ska få göra precis som hon vill. Det är ok att sminka sig om man tycker att det är kul etc. Att man kan vilja göra sig ?fin? samtidigt som man är feminist. Det blir en så lustig grej det där, att man som feminist ska vilja frigöra kvinnan men samtidigt förtrycker man kvinnor som rakar sig, sminkar sig eller liknande. Att vara feminist är för mig att låta kvinnor vara som de vill vara. Rakade eller orakade. Sminkade eller osminkade.

MEN! Med det sagt så förstår jag fortfarande varför du blir ledsen. Man vill såklart gärna att ens barn ska känna att de duger precis som de är, med eller utan hår. Om du känner att din dotter är missnöjd med sitt utseende på ett djupare plan, att hon mår dåligt och att de känslorna försämrar hennes livskvalitet så är det ju absolut ett problem. Men om hon bara rakar sig för att alla andra gör det, då ser jag kanske inte att det är en så stor grej.

Hoppas att det ordnar sig!

Tack för ditt svar med dina tankar
Svar på tråden Min dotter har rakat armarna :-(