• Anonym (Fundersam bonusmamma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Hej!

Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.

Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.

Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".

I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).

Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!

Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?

Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?

Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

• Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
  • Anonym (nia)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-08 08:34:07 följande:
    Här skickas barn hem om de upplevs sjuka. Alternativt feber på 38,2 men pigga ändå. Kanske skulle förtydligat det.

Naturligtvis borde mamman inte haft med sig barnet till arbetet
    Jag förstår ändå inte att man tar tempen på pigga barn? Är det sen corona?

På vår förskola är de tydliga med att de inte tar tempen på barn så det är kanske olika förhållningssätt. 

Ja, det är konstigt att ta med sig ett hängigt barn till sitt arbete. Men tyvärr inget att göra åt om man tillhör det andra hushållet. Om inte pappan känner att han vill diskutera det med mamman för barnets skull. Har hon kollegor så reagerar väl dom.
  • Anonym (nia)
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 23:57:29 följande:

Så intressant att få så mycket synpunkter från er! Många verkar hata på pappan och många på mig, några få på mamman. Tar till mig av vissa saker och andra inte! :)

Sen för er som undrar - jag har aldrig tidigare startat en tråd här på familjeliv och kommer nog inte göra det igen. Fattar inte hur ni har tid!?!?

Är det verkligen så? Att många verkar hata på pappan och många på dig och några få på mamman? Jag har inte sett någon som hatar pappan, inte dig heller och inte mamman. 

Du undrar varför en halvtidsförälder gör så här. Det är väl ingen som kan svara på varför hon gör som hon gör men att någon vill göra det lätt för sig eller att någon tycker att hen har viktigare saker än att vabba är väl inte ovanligt. Även i kärnfamiljer blir det osämja kring vem som ska vabba. Jag tycker ofta att min sambo borde vilja vara med sina barn mer men det är väl olika sätt att se på saker. En del ser vabb som ett nödvändigt ont och lider fruktansvärt av det medan andra anser att man gör det bästa av situationen och passar på att ha mysigt med barnen. Min sambo vobbar om han är tvungen att vabba, han kan inte ta ledigt helt och fullt för att någon är sjuk. Medan jag tycker att det är skönt att koppla bort det som jag annars skulle ha gjort. 
  • Anonym (Slappna av)
    Anonym (L) skrev 2020-09-08 09:09:43 följande:

Jobbar hon totalt ensam, typ lastbilschaufför? Annars är det inte okej att ha med ett sjukt barn. Fattar inte varför chef och/eller kollegor sa något??

Öh jag har alltid med mig mitt barn till jobbet om jag måste vabba, så jag inte kan vara borta från jobbet (ansöker givetvis inte om vab) driver egen butik och har inte råd att ha stängt så givetvis jobbar jag alla dagar i veckan oavsett.

Ett barn som snorar kan sitta på mitt kontor och titta på iPad eller rita eller hjälpa till i butiken.

Nu har hen varit hostig och förkyld en vecka, men skolan tycker att det är ok så hen är där.

Eftersom butiker anses som samhällsnytta så har jag rätt till barnomsorg ändå.
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Slappna av) skrev 2020-09-08 09:39:31 följande:

Öh jag har alltid med mig mitt barn till jobbet om jag måste vabba, så jag inte kan vara borta från jobbet (ansöker givetvis inte om vab) driver egen butik och har inte råd att ha stängt så givetvis jobbar jag alla dagar i veckan oavsett.

Ett barn som snorar kan sitta på mitt kontor och titta på iPad eller rita eller hjälpa till i butiken.

Nu har hen varit hostig och förkyld en vecka, men skolan tycker att det är ok så hen är där.

Fast att du gör så är ju inte samma sak som att det är bra. Just nu är det extra viktigt att alla med symtom stannar hemma. Ditt förkylda barn smittar andra och hindrar därigenom dem från att gå till skola och jobb. Jag är förkyld nu och är inne på andra veckan hemma. Kunder får inte sina varor enligt avtal och viktiga möten blir inte av. Om jag har blivit smittad för att någon medvetet struntat i att hålla ett sjukt barn hemma har jag inte mycket gott att säga om det barnets föräldrar.

Nu är jag OT, men är det verkligen lämpligt att ha ett sånt jobb som du har om man är ensamstående? Alla ens livsdrömmar är inte alltid kompatibla, tyvärr.
  • Anonym (Henrietta)
    Anonym (Slappna av) skrev 2020-09-08 09:39:31 följande:

Jag kan i alla fall säga som så här att om jag kom till en butik där ett snorigt och hostigt barn gick omkring inne i butiken, plockade på varor etc så vore det sista gången jag besökte den butiken.
    Jag säger inget om hen sitter inne på kontoret, men om hen går runt i butiken så skulle jag i alla fall aldrig mer besöka den.
    På samma sätt återvänder jag aldrig till en butik där ägaren/personalen låter sin hund stryka omkring bland varorna och kommer och fram och skall stryka sig mot benen på en.

• Anonym (Lee)

Halvtidsförälder här.

Jag och barnets pappa utgår ifrån att man vabbar på sina veckor men inte den andra förälderns. 

Enda undantaget när jag inte skulle lämna över barnet är om hen är magsjuk, man behöver inte smitta ner fler än nödvändigt. Nu i och med Covid så är det lite annorlunda, men samtidigt så KAN det vara en vanlig förkylning och barn kan vara förkylda från oktober till maj och så länge kan ingen vabba ensam...

Jag är ensamstående med en inkomst, alltså min, och jag har inte råd att vabba på hans veckor också. 
    Dessutom så är det så att har man delad vårdnad, som vi valt att ha, så är det inte bara den ena förälderns ansvar att vabba eller ta ledigt på studiedagar etc utan man får försöka dela rakt av så långt det går. Samma med jullov, sommarlov och sånt.

Din man ska inte behöva ta hennes vab. Kan de inte samarbeta får de jobba på det. 

Att ta med barnet på ett evenemang är ju helt rubbat, däremot. Absolut inte ok.

• Anonym (XXX)

Själv förstår jag mig inte på styvföräldrar som låter sig utnyttjas på det där sättet, som du gör. Det är de biologiska föräldrarna som ska vabba, och komma överens med varandra om vem av dem som ska vabba. Inte du, och inte den biologiska mammans eventuella nye sambo eller make. Kan de inte klara upp detta sinsemellan, så får de väl vända sig till socialtjänsten. De kanske kan få en kontaktfamilj som barnet kan vara hos ibland när det är sjukt? Eller så får de använda sig av en barnvaktstjänst - man kan göra RUT-avdrag för det. 

Vidare förstår jag inte, varför det är just den biologiska mamman du skäller på, för att hon och din man har delat upp tiden med barnen 50/50. Det är väl i så fall lika illa, att din man inte vill se sitt barn mera? 50/50 är en så bra och rättvis födelning som det är möjligt att göra, när man är två personer som ska dela på någonting - oavsett vad det är. 

Nu med coronan är det mycket som är speciellt, dock. Där tycker jag att du har rätt, att har ett barn corona så ska det inte flyttas till den andra familjen, så att de också blir smittade. Detta skulle till och med bryta mot smittskyddslagen, vilket många verkar glömma bort. Men man får ju testa barn nu, så det borde inte vara något problem att ta reda på om barnet har corona. Har det en vanlig förkylning, så tycker jag att det ska hem till er. Det skulle ju inte funka annars, eftersom många barn är lite småsjuka hela vintrarna. Grundregeln måste vara, att barn är hos den förälder det ska vara hos, den veckan, även om det är sjukt. (Men som sagt inte, om det handlar om en sjukdom som hanteras av smittskyddslagen.)

• Anonym (.)
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 23:57:29 följande:
    Så intressant att få så mycket synpunkter från er! Många verkar hata på pappan och många på mig, några få på mamman. Tar till mig av vissa saker och andra inte! :)

Sen för er som undrar - jag har aldrig tidigare startat en tråd här på familjeliv och kommer nog inte göra det igen. Fattar inte hur ni har tid!?!?
    Jag ser inget hat, däremot framförs kritik, befogad kritik.
    Du verkar se allt svart eller vitt och inget däremellan.
    Det är något du verkar behöva jobba på, att se nyanserna i livet.

Vad vill du med det sista? Kul för dig att du startat en tråd? Kul för dig att du inte tänker göra det igen?  Men vad säger det om dig? Om andra?
    Hur har DU tid att skriva här?

• Anonym (Lazy Jack)
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 17:58:59 följande:

Det är bara bonusbarnet och hens mamma, inga andra barn. Här är vi ett till barn och ett på väg. Varför måste man i möjligaste mån få sin barnfria vecka? Det skulle jag aldrig be om! Iaf inte när man har varannan vecka barnfri..

Verkar inte vara riktigt tillämpbart i ert fall, men jag har bekanta som skilt sig för att dom gjort allt hemma medan mannen inte gjort ett skit. Dessa kvinnor fick inte pappan att ta sitt ansvar för barnen förrän efter skilsmässa /VV och de lyfter inte ett finger under pappans barnvecka. Pappans vecka = pappans ansvar. Det kan vara en orsak till att man håller benhårt på barnfria veckan.
  • Swarls
    elalaroné skrev 2020-09-07 23:08:03 följande:

Jag förstår inte heller och inte de som gör skillnad på sina egna och bonusar. 
    Skulle aldrig göra skillnad på mitt bonus och hens 2 syskon! Är det kalas eller resor så frågar jag om jag kan ha barnet då eller om det är illa- byter kalasdagarna helt enkelt. Det är viktigt för mig att alltid visa ovillkorlig kärlek!!

Det här är för mig helt obegripligt, jag älskar min dotter över allt annat i världen. Om min sambo skulle kräva att jag behandlade hennes barn lika som jag behandlar mitt, så skulle hon få lov att ha varannan vecka med ett barn till. 

Jag sparar pengar till mitt barn, jag ordnar födelsedagskalas, jag skjutsar till alla aktiviteter hon vill och jag älskar att ligga och läsa sagor för henne. 

Mina "bonusbarn" har jag aldrig och kommer aldrig vara intresserad av att göra dessa saker för. Dom har sina två föräldrar, min dotter har sina två föräldrar, det finns ingen anledning att hennes barn ska ha fler. 

Av precis samma anledning sparar jag pengar till min dotter medans varken min sambo eller hennes ex spar pengar till deras barn, inte mitt problem liksom :) 

• Ess
    Swarls skrev 2020-09-19 22:44:50 följande:

Det här är för mig helt obegripligt, jag älskar min dotter över allt annat i världen. Om min sambo skulle kräva att jag behandlade hennes barn lika som jag behandlar mitt, så skulle hon få lov att ha varannan vecka med ett barn till. 

Jag sparar pengar till mitt barn, jag ordnar födelsedagskalas, jag skjutsar till alla aktiviteter hon vill och jag älskar att ligga och läsa sagor för henne. 

Mina "bonusbarn" har jag aldrig och kommer aldrig vara intresserad av att göra dessa saker för. Dom har sina två föräldrar, min dotter har sina två föräldrar, det finns ingen anledning att hennes barn ska ha fler. 

Av precis samma anledning sparar jag pengar till min dotter medans varken min sambo eller hennes ex spar pengar till deras barn, inte mitt problem liksom :) 

Håller med dig fullt ut. Självklart är man artig och trevlig mot särkullarna, men mer än så är det ju inte. Själva ansvaret ligger på deras föräldrar, precis som du skriver så skulle jag aldrig heller spara eller sådant till andra än mina egna.
Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"