HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
Hej!
Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.
Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.
Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".
I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).
Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!
Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?
Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?
Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...
För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?