Inlägg från: Anonym (Henrietta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Henrietta)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

fjanten skrev 2020-09-07 19:00:46 följande:

Kan vi reda ut en sak här: Menar du att ni blir ombedda att ta barnet UTÖVER er varannan vecka - alltså vabba på mammadagarna? Eller menar du att du tycker att hon borde ha kvar sjuk dotter hos sig när pappaveckan börjar, och då vabba åt pappan?

Är det alternativ 1 så får ju pappan bestämma om han vill ha dottern extra eller inte, och sedan får han ta vabben om han beslutar sig för det. Är det alternativ 2 är det ju inget att fundera på - pappans vecka pappans vab.

Att ni haft mer vab än henne är väl inte särskilt konstigt när ni ju har fler barn. Ska hon ta mer föräldraansvar än pappan för att han valt att skaffa fler barn med en annan..?

Att du VÄLJER att ta pappans vab får ju stå för dig, och det känns konstigt att du börjar dilla om att det är sååå märkligt att du gärna tar dottern istället för mamman - du tar ju dottern istället för pappan... Vill inte han vara med sitt barn eller? Passa på att ta så mycket vab som möjligt på sin vecka, när han ju bara är deltidsförälder?

Precis det här förstår jag inte heller. Skickar biomamman över barnet till ta på sina mammaveckor för att ts och pappan skall ta hand om det sjuka barnet då också (utöver pappaveckan)? Det låter ju så klart knasigt.
    Annars är det väl enkelt. Pappavecka = pappa vabbar. Mammavecka = biomamma vabbar.

Precis som påpekats ovan, att ts med pappan har mer vabb beror på att de har fler barn tillsammans och det innebär inte att pappan automatiskt då har mindre än 50% ansvar över sitt första barn, som ts tycks vilja få det till.
    Att ts sedan tar pappans vabb på pappaveckan är ingenting som biomamman har med att göra alls. Det är något som ts och pappan kommer överens om. Ställer ts upp på det får ts faktiskt skylla sig själv.

Och jag ställer mig också frågan: vill inte pappan vara med sina barn (även sitt äldsta) så mycket som möjligt? Nej just det, ts skrev ju någonstans att pappan var extra känslig osv. (Och så är han väl som så många andra män, helt oumbärlig på sin arbetsplats). Om nu pappan tar massor av extra kvällar för att biomamman vill gå på fest är det väl något som pappan får neka. Och ts får ta den diskussionen med pappan, varför han inte nekar. Men nej just det, pappan var ju extra känslig. Nej men då såklart, han behöver två kvinnor som krattar runt honom hela tiden (ts och biomamman) så han skall slippa ta ansvar och/alternativt slippa säga nej.

Och så undrar man varför det fortfarande finns "kvinnofällor" i dagens moderna samhälle, när många kvinnor gladeligen själva gång på gång går rakt in i dem, ja  rent av bygger dem själva.

• Anonym (Henrietta)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-07 20:37:42 följande:

Kan inte låta bli att undra om du är samma person som skrev liknande tråd för några månader sedan. Men nu ändrat om lite i ålder på barnen för att det inte ska märkas

Min tanke med, jag tänkte på den tråden där den fanns en äldre flicka som var sjuk hela tiden och ts tyckte att det var jättejobbigt att flickan kom överhuvudtaget eftersom hon var sjuk så mycket. Helst tyckte den ts att det skulle räcka om flickan endast kom när hon var helt frisk, vilket skulle i så fall bli några veckor på sommaren.
    Var det den tråden du också tänkte på?
    Tänkte även på en annan tråd där den ts inte heller ville att den äldre flickan skulle komma alls för ts var så rädd att flickan skulle "sätta sig på" det mindre barnet, välta ikull honom etc. för hon menade att flickan hade ingen kroppskontroll alls. I båda de trådarna berättade också ts att biomamman helst ville bli av med flickan även på sina egna veckor.
  • Anonym (Henrietta)
    Anonym (Slappna av) skrev 2020-09-08 09:39:31 följande:
    Öh jag har alltid med mig mitt barn till jobbet om jag måste vabba, så jag inte kan vara borta från jobbet (ansöker givetvis inte om vab) driver egen butik och har inte råd att ha stängt så givetvis jobbar jag alla dagar i veckan oavsett.

Ett barn som snorar kan sitta på mitt kontor och titta på iPad eller rita eller hjälpa till i butiken.

Nu har hen varit hostig och förkyld en vecka, men skolan tycker att det är ok så hen är där.

Eftersom butiker anses som samhällsnytta så har jag rätt till barnomsorg ändå.
    Jag kan i alla fall säga som så här att om jag kom till en butik där ett snorigt och hostigt barn gick omkring inne i butiken, plockade på varor etc så vore det sista gången jag besökte den butiken.
    Jag säger inget om hen sitter inne på kontoret, men om hen går runt i butiken så skulle jag i alla fall aldrig mer besöka den.
    På samma sätt återvänder jag aldrig till en butik där ägaren/personalen låter sin hund stryka omkring bland varorna och kommer och fram och skall stryka sig mot benen på en.

Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"