• Anonym (Fundersam bonusmamma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Hej!

Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.

Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.

Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".

I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).

Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!

Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?

Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?

Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

• Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
  • Anonym (Det)

Varför tycker din man att det är okej?

Skulle han vabba själv om du inte vabbade för hans barn?

Eller funkar upplägget bara för att du gör deras jobb?

• Anonym (Kvinna)

Barnet hade INTE fått komma till mig.
    Inte efter att ha hängt på ett evenemang i dessa tider.

• Anonym (1)

Här kommer en synpunkt från en heltidsförälder. Ja det borde ligga i en förälders intresse att få vara med sitt barn så mycket som möjligt och nej det är inte ok att släpa runt på sitt barn med feber,aldrig ok men särskilt inte nu. Och varför är det ditt bekymmer? Det är väl pappans uppgift att vabba och sköta kontakten med barnets mamma...

Han vabbar också men vi försöker dela någorlunda lika på vabben för båda barnen. Men det är inte problemet riktigt, det är som att hon tycker att det är lättare för oss att vabba som är två..?

• Tow2Mater

Mamman vabbar pa sina veckor, pappan vabbar pa sina. Sen gor du upp med pappan om vem i er familj (han sjalv, du, farforalder, barnvakt) som tar vabben om inte pappan kan.

• Anonym (Eh)

Jag fattar inte, varför vabbar inte pappan. Mamman har kanske också vabbat en massa. Det är tufft för alla i dessa tider när man måste vabba vid alla symptom och samtidigt fixa sitt jobb. Du glömmer en viktig sak, barnet är inte ditt men det är PAPPANS! Man kan inte avsäga sig tid med barnet bara för att det är sjukt. Visst kan man samarbeta men du låter inte så smidig själv.

Anonym (1) skrev 2020-09-07 17:39:08 följande:

Här kommer en synpunkt från en heltidsförälder. Ja det borde ligga i en förälders intresse att få vara med sitt barn så mycket som möjligt och nej det är inte ok att släpa runt på sitt barn med feber,aldrig ok men särskilt inte nu. Och varför är det ditt bekymmer? Det är väl pappans uppgift att vabba och sköta kontakten med barnets mamma...

Tack för input!

Vi är en familj och försöker att bolla allt med varandra. Men det är alltid svårt att kritisera en annan förälder (speciellt här då pappan är känslig och tar åt sig, samt har ett ex som får (eller har fått) härja och bestämt över honom som hon själv velat)..
  • Anonym (.)

Ditt resonemang TS haltar om man har fler än ett barn.
    Är barnet så sjukt att det är sängliggande stannar det kvar, annars byter det som vanligt. Man kan inte ha barn överallt utan måste i möjligaste mån faktiskt få sin barnfria vecka.

Anonym (Eh) skrev 2020-09-07 17:48:04 följande:

Jag fattar inte, varför vabbar inte pappan. Mamman har kanske också vabbat en massa. Det är tufft för alla i dessa tider när man måste vabba vid alla symptom och samtidigt fixa sitt jobb. Du glömmer en viktig sak, barnet är inte ditt men det är PAPPANS! Man kan inte avsäga sig tid med barnet bara för att det är sjukt. Visst kan man samarbeta men du låter inte så smidig själv.

Pappan har i det här fallet vabbat mycket och hoppar in för mamman oftare än tvärtom. Och nej, jag glömmer inte att det är pappans barn.

Jag har tagit till mig mitt bonusbarn som mitt eget men har börjar ifrågasatt dessa punkter då jag tycker att allt är lite snett fördelat. Jag är hemma men mitt bonusbarn när hen är sjukt för att det ligger också på mig som bonusförälder, det är ett ansvar jag har valt att ta. Men när det är en större självklarhet för mig än för barnets egen mamma? Det är DET jag ifrågasätter!!
  • Anonym (Gylf)

För det första är det ju fullkomligt rubbat att ta med ett hängigt barn på ett evenemang. Barnet kan ha fungerat som superspridare. Fruktansvärt oansvarigt av mamman. Men det vet du ju redan, TS. Kände bara ett behov av att skriva det.

Men om vi bortser från det så är det pappans ansvar att vabba eller ordna annan omsorg på sina veckor.

I ett bra samarbete kan ju föräldrar komma överens om såna saker som att inte byta boende om barnet är sjukt. Men då ska det så klart gälla åt båda håll och frågan är om det i så fall blir så mycket mindre vab ändå totalt.

Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"