Svårt. Jag tycker inte att man ska göra abort utan mycket allvarliga skäl, men din situation... ÄR allvarlig. Är den TILLRÄCKLIGT allvarlig? Det beror bland annat på, om du har fantasier om att involvera den här mannen. För med största sannolikhet kommer han inte att vilja bli involverad, och hela grejen kring hur barnet blivit till kommer att bli en ful hemlighet resten av era liv (det blir det även om du inte involverar mannen, i och för sig).
Klarar du dig och barnet själv? Du kan ju inte fortsätta hora när du har ett barn, det måste du förstå! Utan då måste du förlita dig på soc (som i min erfarenhet funkar bra, se nedan), och sedan, när barnet blivit lite större och kan gå längre dagar på dagis, försöka skaffa dig en utbildning och ett jobb.
Det man måste fatta, är att det inte är barnets fel hur det har blivit till. Och det är en helt egen individ, det kommer inte att bli en kopia på sin far och göra samma saker som han. Eller en kopia på sin mor och göra samma saker som hon. Får vi hoppas.
Du kanske ska gå och prata med någon - det finns speciella abortkuratorer på sjukhusen. Dessa är dock pro-abort (annars skulle de inte arbeta där), så om du egentligen VILL behålla (och det verkar ju så), kanske du i stället ska gå till någon som vill stötta dig i det. Kanske en präst eller diakonissa?
Anonym (R) skrev 2020-08-16 15:26:26 följande:
Som du säger. Det är lag på att vissa har rätt till försörjningsstö. Så då kan man ju anmäla.
Har haft försörjningsstöd tidigare, utan att få avslag.
Jag förstår inte heller. Jag hade försörjningsstöd några år, och fick enbart ett fåtal gånger avslag på någon speciell yrkan (t.ex.tågbiljetter för att åka och hälsa på mormor, eller någon terminsavgift på en fritidsaktivitet eller idrottsutrustning till något av barnen). Men aldrig på det som ingår i normen, eller hyran eller elen. Det flöt på bra, och jag kände mig trygg. Jag kan så här efteråt nästan tycka att det var FÖR lätt att gå på soc, för hade det inte varit det så hade jag nog skaffat mig ett jobb tidigare...
När folk berättar sådant här, att dom inte har fått sitt bidrag, så undrar jag om det inte är något som dom inte berättar? Det har hänt många gånger att folk har gråtit ut i tidningarna, men sedan när någon granskande journalist har kollat upp det, så har det visat sig att personen t.ex. ägde en sommarstuga eller en bostadsrätt, eller var gift med en högavlönad man! Eller så betalar de gamla skulder först, och sedan räcker inte pengarna till det som de egentligen ska gå till. Och alltid, alltid ligger det ett paket cigg där på köksbordet, och ofta så har personen en nygjord tatuering också.