Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Vill ha barn, men inte med honom...

Ni som får avslag på ansökan om försörjningsstöd - vilken anledning har de uppgivit som orsak för avslag?

• Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-16 12:04:23 följande:

Det är olika orsaker varje gång. Månaden före får jag ett mail om vilka handlingar som ska lämnas in till nästa ansökan. Jag följer de direktiven till punkt och pricka och lämnar in allt som efterfrågats. De tar maxtiden på sig att utreda ansökan för att därefter skicka ett brev med avslag då de har kommit på något nytt som borde ha lämnats in. Jag lämnar in den handlingen i samband med överklagan och innan allt blivit rätt är vi inne på ca den 15:e i månaden utan att hyran och övriga räkningar blivit betalda. Detta innebär att ALLA räkningar går till inkasso med ytterligare avgifter. Soc är ett rent helvete och ofta har jag lust att bara ge upp allt.

Det låter onekligen som att de skulle ha satt det i system. Vad är det för handlingar de begär in? Vet vilka som är typiska vid försörjningsstöd men oftast är det ju sådana man lämnar en enda gång eller en gång per år. Borde gå att anmäla någon form av tjänstefel om det sker varje månad.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hbcfkmn) skrev 2020-08-16 13:41:54 följande:

Det kan vara vad som helst. Väldigt komprimerat berättat fick jag avslag en månad. Lånade då pengar till hyran vilket socialsekreteraren vid nästa bedömning räknade som en inkomst och därmed ett ekonomiskt överskott vilket motiverade avslag. Struntade då att betala hyran vilket fick socialsekreteraren att avslå nästa ansökan med motiveringen att jag inte kunde bestyrka hyreskostnad (eftersom jag saknade "kvitto" på förra oinbetalda hyran). Jag vet inte om du förstår men komplicerat är det. Bara ett exempel.

Jag förstår och det är naturligtvis en svår situation då man inte vill missa att betala hyran. Samtidigt är det inte ett godtyckligt avslag om du fått in pengar på kontot då soc alltid räknar privatlån som inkomst. Det hade förmodligen varit bäst i den situationen att prata med hyresvärden om den obetalda hyran. De får heller inte vräka en utan att soc först kopplas in.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hbcfkmn) skrev 2020-08-16 15:07:52 följande:

Ja en till som inte fattar. Men informerar dem som vill veta så att de inte ska ha för höga förhoppningar.

Vad menar du att jag inte förstår?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hbcfkmn) skrev 2020-08-16 17:08:01 följande:

Att beslut som leder till moment 22 för medborgaren inte kan kallas för rationella och rättsenliga.

Jag sa inte att soc nödvändigtvis gjort rätt utan jag sa att det fanns en tydlig anledning till varför du fick avslag till att börja med. När man läser i den här tråden är det lätt att få intrycket att de hittar på precis vad som helst för att ge avslag, därav min undran om vilka anledningar ni egentligen fått till era avslag.
Svar på tråden Vill ha barn, men inte med honom...