Morre skrev 2020-08-28 23:33:49 följande:
Hur tycker du att det borde vara när det gäller abortfrågan, vore intressant att höra förslag?
Själva abortfrågan är extremt svår, jag har inga absoluta lösningar på den.
Men i grund o botten så finns nog ingen annan försvarbar lösning än den nuvarande?
Även om man kan se det som att fadern bör ha precis lika stark rätt till inflytande över sitt eget ofödda barns liv, så sker graviditeten inne i moderns kropp.
Det är i min värld helt otänkbart att någon skulle tvingas till att genomgår en graviditet och förlossning emot sin egen vilja.
Om jag drar tanken ett steg längre så föreligger det även ett otroligt stort och tungt personligt ansvar över sin egen fortplantningsförmåga, oavsett kön. Om en kvinna absolut inte kan tänka sig att genomgå en graviditet och allt som det för med sig så finns det ju idag en uppsjö av alternativ som förhindrar att man blir gravid.... Har hon slarvat med detta så kanske man skulle kunna se det som att hon "får bita i det sura äpplet" på samma sätt som fadern vid en oönskad graviditet?
Personligen vet jag bara att jag som man varit absolut livrädd för att "orsaka" en oönskad graviditet genom uppväxten, alltid varit extremt noga med gummi vid tillfälliga bekantskaper... Jag bokade sen in tid för vasektomi knappt 3 månader efter att mitt andra barn föddes.
Men jag blir otroligt upprörd över hur kvinnor generellt resonerar kring detta, vilket svaren i denna tråd blir som lysande exempel på.
Detta land driver jämställdhetsfrågan extemt mycket längre än alla andra länder på denna planet.
Den sista stora pusselbiten i kampen för jämställdhet mellan könen finns i föräldraskapet och hur VI väljer att fördela det.
På den politiska scenen står alla tunga spelare, pådrivna av den nutida feminismen, och ondgör sig över detta genom att skuldbelägga män på gruppnivå för att inte ta ett likvärdigt ansvar för barn och hushåll.
Jag håller med i sak, den ojämna fördelningen av föräldraskapet mellan könen på gruppnivå är den sista stora pusselbiten som måste på plats, innan vi på riktigt kan påstå att vi som samhälle har en jämställdhet mellan könen på gruppnivå.
Jag delar däremot inte alls tanken om att de fortfarande är männen som orsakar detta, män som grupp har gjort en otrolig omställning bara senaste generationen, långt större och mer omfattande än kvinnor.
Det som fortfarande håller tillbaks detta är att många kvinnor helt enkelt ser sig själva som viktigare, mer nödvändiga, samt ha starkare rättigheter i föräldraskapet än barnets far. De är "mer" förälder än fadern helt enkelt.