• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • Anonym (Symtom)
    sextiotalist skrev 2020-03-12 07:00:01 följande:

Tyvärr inte. En läkare konstaterat smitta, trots lättare förkylningssymptom

Jaaa iofs du har ju så rätt. Feber och hosta trodde man ju bara symtomen var i början
  • Anonym (Nmmm)

Norrköpings kommun skickar hem förskolebarn som uppvisar symtom (hosta/förkylning). De är inte välkomna förens de är helt friska... Bra med försiktighet, visst men det slår också väldigt hårt. Har redan vabbat i totalt 3 veckor innan detta. Nu måste vi vara hemma ytterligare pga lite förkylning.

• Anonym (S)
    Anonym (Nmmm) skrev 2020-03-14 07:12:24 följande:

Norrköpings kommun skickar hem förskolebarn som uppvisar symtom (hosta/förkylning). De är inte välkomna förens de är helt friska... Bra med försiktighet, visst men det slår också väldigt hårt. Har redan vabbat i totalt 3 veckor innan detta. Nu måste vi vara hemma ytterligare pga lite förkylning.

Hur funkar det med läkarintyg efteren vecka? Eller är de olika barn ni vabbat för olika veckor?

För det har jag funderat på. Om man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom, tex lätt snuva eller lite halsont utan någon annan sjukdomskänsla (vilket väl är rekommendationen) såbrukar så milda symptom vara nåt som sitter i ett tag. Godkänner FK lite halsont som sjukdom som gör att man inte kan jobba? För att de ska godkänna att man är hemma för smittorisk krävs ju särskilda intyg och tester, som jag förstår och detkan man väl inte få så lätt.
  • Anonym (Lärare)

Min arbetsplats, grundskola i Stockholms Stad, skickar hem alla elever med förkylningssymtom. Däremot mina barns förskola har jag inte fått någon mer information från förutom att barn med luftvägsinfektioner ska vara hemma.

• Anonym (Sur)
    Anonym (Symtom) skrev 2020-03-14 02:10:13 följande:

Jaaa iofs du har ju så rätt. Feber och hosta trodde man ju bara symtomen var i början

Men det är ju det jag menar det är konstaterat att du smittar innan symptom!det är redan försent att stoppa sedan lång tid tillbaka.

Nu är det ju bara att vänta på sin tur. Vadå har vi närmare 800 confirmed. Den siffran är i verkligheten låååångt högre.

Det enda vettiga är att inte besöka äldre o sjuka. Att hjälpa sin nästa så gott det går.

Dom kunde lika gärna stänga ner förskolor o skolor start från denna veckan eller nästa istället för att vela kring stanna hemma vid snor.

Det är ju som att säga samma sak eftersom 2 åringen = snor större delen av denna säsong.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (S) skrev 2020-03-14 07:22:30 följande:

Hur funkar det med läkarintyg efteren vecka? Eller är de olika barn ni vabbat för olika veckor?

För det har jag funderat på. Om man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom, tex lätt snuva eller lite halsont utan någon annan sjukdomskänsla (vilket väl är rekommendationen) såbrukar så milda symptom vara nåt som sitter i ett tag. Godkänner FK lite halsont som sjukdom som gör att man inte kan jobba? För att de ska godkänna att man är hemma för smittorisk krävs ju särskilda intyg och tester, som jag förstår och detkan man väl inte få så lätt.

Läkarintyget är ju slopat
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-14 10:43:51 följande:

O snart kommer det inte finnas någon vård för icke livshotande åkommor pga Sveriges totala misslyckande kring vård o beredskap .
  • Anonym (Jisses)

Inte om man försöker fylla i sjukfrånvaro på försäkringskassan, man kommer inte vidare utan läkarintyg.

Så det blir till att jobba ändå!

• Anonym (Lärare)

Sedan när då? Så sent som igår var jag fortfarande tvungen att ha läkarintyg för mer än sju dagars vab.
  • Anonym (Lärare)

Nu förstår jag vad du menar. Du tänker på att sjukintyg för anställda inte längre behövs för dag 8-14. Reglerna kring Vab-intyg är däremot oförändrade.
  • AmelieIsak

Läs folkhälsomyndighetens riktlinjer om att alla som även ha milda förkylningssymptom SKA vara hemma även om man inte vet ifall det kan vara coronaviruset. Få lite kött på benen så att du kan hantera eventuellt ilskna föräldrar. De har ingen rätt att lämpa över sjuka barn på er i personalen. Det vore ju också bra om chefen där du arbetar följer någon form av policy i detta läge så att inte en enskild i personalen behöver bära hundhuvudet. Gå helt enkelt till chefen och begär ett svar på hur ni ska agera. Chefer har lön för att fatta beslut. Även svåra sådana.

• Anonym (Nmmm)

Tre veckor har varit med några dagars friskhet, och olika barn. De har ändrat till 14 dagar utan läkarintyg, vet jag. Osäkert huruvida försäkringskassan kommer godkänna förkylning som orsak men enligt förskolan ska det inte vara några problem..
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-14 12:40:09 följande:

Nu förstår jag vad du menar. Du tänker på att sjukintyg för anställda inte längre behövs för dag 8-14. Reglerna kring Vab-intyg är däremot oförändrade.

Se #72
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Nmmm) skrev 2020-03-14 15:42:34 följande:

Tre veckor har varit med några dagars friskhet, och olika barn. De har ändrat till 14 dagar utan läkarintyg, vet jag. Osäkert huruvida försäkringskassan kommer godkänna förkylning som orsak men enligt förskolan ska det inte vara några problem..

Fast 14 dagar gäller endast sjukpenning, inte vab.

Så här:

?Ersättning för vab

Om ditt barn är sjukt eller är smittbärare kan du få ersättning för vab om du måste vara hemma för att ta hand om ditt barn.

Du kan också få ersättning om det finns en konkret misstanke om att ditt barn sprider smitta. Det kan exempelvis vara en läkare eller en sjuksköterska som har bedömt att ditt barn sprider smitta.

Du kan inte få ersättning för vab om du håller ditt barn hemma i syfte att hen inte ska bli smittad av andra.

Du kan inte heller få ersättning för vab om förskolan eller skolan är stängd och ditt barn inte är sjukt eller sprider smitta.

Tänk på att du måste skicka in ett intyg från en läkare om barnet är hemma från förskolan eller skolan i mer än sju dagar?
  • Anonym (hemma)

De har ju tagit bort kravet på läkarintyg nu, gäller det inte också barn då? 
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-14 12:40:09 följande:
    Men det är ju helt knäppt om inte det gäller barnen, de ska ju okcså vara hemma vid minsta symtom så hur ska föräldrar klara det? Har du ringt till FK och frågat?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (hemma) skrev 2020-03-15 12:26:28 följande:

Men det är ju helt knäppt om inte det gäller barnen, de ska ju okcså vara hemma vid minsta symtom så hur ska föräldrar klara det? Har du ringt till FK och frågat?

Ja, men jag har faktiskt inte ifrågasätt. Det borde jag såklart ha gjort. Fast jag hade inga problem att få läkarintyg via kry.
  • Anonym (J)

Kolla på tv 16.40 i dag söndag. Info om corona

• Anonym (hemma)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-15 14:47:01 följande:
    Ja, men jag har faktiskt inte ifrågasätt. Det borde jag såklart ha gjort. Fast jag hade inga problem att få läkarintyg via kry.
    Ok vad bra. Men det borde ju även gälla barn att det slopats de första två veckorna. 
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn