• Såontany

Corona hur göra med förkylda barn

Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

• Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • Anonym (Symtom)
    sextiotalist skrev 2020-03-12 07:00:01 följande:

Tyvärr inte. En läkare konstaterat smitta, trots lättare förkylningssymptom

Jaaa iofs du har ju så rätt. Feber och hosta trodde man ju bara symtomen var i början
  • Anonym (Nmmm)

Norrköpings kommun skickar hem förskolebarn som uppvisar symtom (hosta/förkylning). De är inte välkomna förens de är helt friska... Bra med försiktighet, visst men det slår också väldigt hårt. Har redan vabbat i totalt 3 veckor innan detta. Nu måste vi vara hemma ytterligare pga lite förkylning.

• Anonym (S)
    Anonym (Nmmm) skrev 2020-03-14 07:12:24 följande:

Norrköpings kommun skickar hem förskolebarn som uppvisar symtom (hosta/förkylning). De är inte välkomna förens de är helt friska... Bra med försiktighet, visst men det slår också väldigt hårt. Har redan vabbat i totalt 3 veckor innan detta. Nu måste vi vara hemma ytterligare pga lite förkylning.

Hur funkar det med läkarintyg efteren vecka? Eller är de olika barn ni vabbat för olika veckor?

För det har jag funderat på. Om man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom, tex lätt snuva eller lite halsont utan någon annan sjukdomskänsla (vilket väl är rekommendationen) såbrukar så milda symptom vara nåt som sitter i ett tag. Godkänner FK lite halsont som sjukdom som gör att man inte kan jobba? För att de ska godkänna att man är hemma för smittorisk krävs ju särskilda intyg och tester, som jag förstår och detkan man väl inte få så lätt.
  • Anonym (Lärare)