Olika straff för samma brott
Jag tycker det är intressant hur vårt samhälle egentligen fungerar.
Vi får olika straff för samma utförda brott. Till och med kan gå fri för samma utförda brott. Det kan även ibland bli helt slumpmässigt om du får ett straff eller inte för det du gjorde.
Låt mig förklara.
Nu tar jag ett exempel tagit ur fantasin men kan appliceras på alla andra situationer.
Du står i din lägenhet och får för dig i vredesmod att kasta ut din tv från fönstret.
I det ena fallet så ramlar tvn ner på marken.
I det andra fallet så råkar det komma en person som får tvn på sig och blir skadad.
I det första fallet är det inte säkert det händer något eftersom det enda som hände var din tv som gick sönder.
I det andra fallet åker du dit för vållande skada på annan och kan få stora straffkonsekvenser.
MEN.. den utförda handlingen var exakt densamma.
Så vi får inte straff utefter vad vi de facto gör för något utan vi får straff utefter vad utfallet råkar bli. Utfallet kan ibland vara en helt slumpmässig grej som du inte alla ggr ens kan styra över. Det kanske råkade springa ut en person i gatan som du träffar med bilen samtidigt som du gjorde ett fel, eller whatever.
Så det är inte vad vi gör som styr utan vad utfallet blir vad som händer av det du gör.
Därför kan vi göra brott men den som råkar få ett värre utfall blir också straffad hårdare för brottet även om brottet och tanken med brottet kan vara exakt samma.