• Anonym (Neg)

Jag orkar snart inte mer

Jag sitter här och har ont i magen. Vi har fått avboka vår semester för vi har så dåligt ställt. Men min man går och köper sig en ny klocka för 2000kr. Det kunde man ha gjort något kul med barnen för. Jag sökte skuldsanering för en månad sen men har inte fått svar än. Vad händer med den om vi skiljer oss?

Ekonomin är åt helvete.

Jag är inte attraherad av honom.

Jag stör mig på hela han.

Han hjälper aldrig till hemma. Sitter framför datorn 24/7

Det har varit dåligt mellan oss i många år. Men nu är det kört, ingen återvändo finns. Men samtidigt vågar jag inte säga till honom att jag vill skiljas. Han kommer att bli fruktansvärt arg. Jag tycker synd om barnen. När jag sa till honom att jag ville skiljas för ett par år sedan så sa han att han skulle göra mitt liv till ett helvete så jag backade.

Sen så är det ju allt praktiskt med hus, bil och grejer. Förändringen och allt som ska göras skrämmer mig. Jag behöver trygghet och ro för att må bra. En skillsmässa är allt annat än det.

• Svar på tråden Jag orkar snart inte mer
  • Anonym (Neg)

Jag har bestämt mig för att ringa en ekonomisk rådgivare imorgon. Då kan jag få hjälp med den biten och slipper ligga sömnlös för det.

Jag har ställt mig i bostadskö och jag märker att det inte är några problem med att få en lägenhet. Har redan fått flera förslag.

Vet inte om jag har fattat det här med skuldsanering rätt. Man blir alltså skuldfri från hus o bil och hela baletten? Sa det till syrran men hon tyckte att det lät märkligt. Men jag hoppas att det är så. 5 år av mitt liv kan jag lätt ge för att få bli helt skuldfri. Sen kan jag väl sälja huset och vi kan dela på det vi får? Om tex jag bor kvar. Eller är jag i en drömvärld nu? Helt ute och seglar?

• Anonym (Neg)

Jag har bestämt mig för att ringa en ekonomisk rådgivare imorgon. Då kan jag få hjälp med den biten och slipper ligga sömnlös för det.

Jag har ställt mig i bostadskö och jag märker att det inte är några problem med att få en lägenhet. Har redan fått flera förslag.

Vet inte om jag har fattat det här med skuldsanering rätt. Man blir alltså skuldfri från hus o bil och hela baletten? Sa det till syrran men hon tyckte att det lät märkligt. Men jag hoppas att det är så. 5 år av mitt liv kan jag lätt ge för att få bli helt skuldfri. Sen kan jag väl sälja huset och vi kan dela på det vi får? Om tex jag bor kvar. Eller är jag i en drömvärld nu? Helt ute och seglar?

• Anonym (Neg)

• Tow2Mater

"Något som inte uttryckligen anges i lagtexten men som ändå är en förutsättning för skuldsanering är att gäldenären inte äger en dyrare bostad, sommarhus, bil, båt eller liknande (prop. 1993/94:123 s. 93). Gäldenären förutsätts i princip ha sålt sådan egendom för att betala av sina skulder. Enligt ett ställnings­tagande av Kronofogden bör en fastighet eller bostadsrätt med ett netto­värde som inte är högre än ca 200 000 kr inte vara ett hinder för skuldsanering. En samlad bedömning ska göras av gäldenärens situation (Kronofogdens ställningstagande 7/16/Skusan ? Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering)."

www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.6/322268.html

• Anonym (Kiv (kille))

Tänk på barnen och skilj dig.

• Anonym (Göran)
    Anonym (Neg) skrev 2019-06-23 23:09:16 följande:

[quote=79711181][quote-nick]Bagar Bengtsson skrev 2019-06-23 22:57:54 följande:[/quote-nick]I ditt fall räcker det att det finns ett grässtrå då där du befinner dig nu är en öken...

Du har inga känslor för honom, han är, som ni kvinnor på FL älskar att skriva, en MANSBEBIS. Han har inte någta gränser för ekonomi, han gör dig rädd och hotar dig, sitter vid datorn hela tiden...

Jag vill nästan påstå att du lever i ett sektliknande förhållande där han verkar kunna manipulera dig, han är översteprästen som styr sina undersåtar med järnhand. Gör dig själv en tjänst- LÄMNA![/

Herregud vad bra du beskriver det! Är du en fluga på min vägg????? jag känner mig verkligen som i en öken och att ett grässtrå är allt jag behöver. Och det med sekten, folk har faktiskt frågat flera gånger om jag är kristen och undergiven. Ta inte illa upp om att vara kristen nu! Jag menar mer i en sektliknande form. Det har känts så för jag har alltid blivit vaktad (övervakad) av min familj och hans vänner.

En gång fick jag inte igång bilen. Efter 10 min ringer gubben, som var på jobbet en mil bort och frågar hur det går med bilen!! Jag frågar honom hur han kan veta att jag har problem. Jo då har hans vän sett mig från sitt fönster. Och istället för att gå ut och hjälpa mig så ringde kompisen gubbens föräldrar, som ringde upp min gubbe på jobbet!! Gissa om man inte kunde fisa innan det blev rapporterat.

Jag har varit hans så länge så det känns som att folk behandlar mig som ?hans egendom? nu

Vilket märkligt beteende. Bor du i en bonnhåla där alla har koll på varandra. Jag hade hjälpt dig.
  • ruta1
    Anonym (Neg) skrev 2019-06-23 22:46:02 följande:

Ungdomarna är faktiskt jätteledsna för att campingsemestern har blivit inställd.

Det är det jag funderar på. Är gräset grönare på andra sidan? Jag tror det samtidigt sim jag förstår att det alltid är skimrande i början och allt blir till vardag.

Jag är faktiskt rädd för hans reaktion. Han kommer att bli så arg. Och så är jag rädd för att han kommer att ta upp en massa gammal skit. Vill inte att barnen och halva kommunen ska se min smutsiga byk som saltats av honom.

Han blir arg om du säger att du vill skiljas?

Det beror på att han blir rädd. Rädd över att bli ensam.
  • Anonym (Göran)

Du oroar dig så mycket att du blir kraftlös och handlingsförlamad. Den egna fantasin överträffar nästan alltid verkligheten.

Du kan inte låta dig styras pga saker du TROR ska inträffa om du gör vissa val. Då blir du fånge i din egen rädsla och kommer aldrig att få någon förändring.

Någon annan lever gott på din bekostnad. Hur liten du än gör dig hur tyst du än är så blir det inte bättre.

Det är dags att våga ta steget. Varje dag du är kvar i detta destruktiva självutplånande förhållande är en dag som går till spilla.

Tänk så här. ?Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet? tänk på dessa ord. Tänk på dess innebörd. Livet kan tyckas långt men du har förmodligen kommit till ca hälften av ditt liv.

Jag är 52 och lär inte bli 104. Pappa dog vid 61 min farbror vid 72. Inga bra gener där inte. Visserligen blev morfar 84 och mormor 92. Farmor 83. Men du förstår säkert vart jag vill komma.

Du är fortfarande ung och kan få det så mycket bättre.

Tiden står inte stilla. Den strävar alltid framåt. En sekund i taget, timmar blir till dagar som blir till veckor som blir till år. Tid är något man aldrig kan få tillbaka.

Skilj dig var modig våga ta klivet in i det okända. Lämna allt destruktivt bakom dig. Det blir en ny start i livet. Du kommer att må så mycket bättre. Låt aldrig någon få dig att tveka. Låt aldrig någon få dig att må dåligt för att den personen vill dominera och bestämma över dig.

Det är inte ditt fel att du känner som du gör. Det är sunt och friskt. Det är beviset på att du har svaret inom dig vad du ska göra.

Om ditt x hotar dig ska du samla bevis och polisanmäla. Ev rykten på bygden ska du strunta i. Det pratas säkert illa om alla där du bor.

Var stolt för den du är. Tveka aldrig på att du är värdefull. Slösa inte tid och energi på någon som behandlar dig så här illa.

• Swedman
    Anonym (Neg) skrev 2019-06-23 22:46:02 följande:

Ungdomarna är faktiskt jätteledsna för att campingsemestern har blivit inställd.

Det är det jag funderar på. Är gräset grönare på andra sidan? Jag tror det samtidigt sim jag förstår att det alltid är skimrande i början och allt blir till vardag.

Jag är faktiskt rädd för hans reaktion. Han kommer att bli så arg. Och så är jag rädd för att han kommer att ta upp en massa gammal skit. Vill inte att barnen och halva kommunen ska se min smutsiga byk som saltats av honom.

Har läst väldigt lite i tråden men har läst din desperation och frustration. 
    Du lär ju inte komma undan faktum - du måste förändra något och det är du som måste göra förändringen. Sen kanske hans hot bara är tomma hot. Han verkar inte vara alltför företagsam? 
    Att bo själv är jävligt befriande och du gör som du vill. Du vänjer dig efter nån månad och sen hittar du en ny kärlek. Det brukar gå så.
  • Anonym (Neg)

Tack för alla stöttande svar. Jag har fått prata med en från soc ett par gånger nu. Hon jobbar på familj och individ. Hon var faktiskt fruktansvärt duktig på att ställa frågor så jag fick se det hela i lite olika vinklar. Det var så förbannat skönt att få prata av sig. Jag har verkligen ingen att prata med. Att få prata av sig här gör också mycket

• burleskburkläsk
    Anonym (Neg) skrev 2019-06-28 22:29:54 följande:

Tack för alla stöttande svar. Jag har fått prata med en från soc ett par gånger nu. Hon jobbar på familj och individ. Hon var faktiskt fruktansvärt duktig på att ställa frågor så jag fick se det hela i lite olika vinklar. Det var så förbannat skönt att få prata av sig. Jag har verkligen ingen att prata med. Att få prata av sig här gör också mycket

Jag undrar samma som bagar'n, blir det nån rätsida?
  • Anonym (U)

Ta kontakt med socialtjänsten om du är rädd för din man vid skilsmässa. (Förstår verkligen om du är det) Eller ta hjälp av kvinnojour för stöd. 

• Anonym (K)
    Lynx123 skrev 2025-03-14 07:40:05 följande:

Har du trygghet och ro i det här äktenskapet, menar du?

Tråden är 6 år. 
  • Anonym (U)

Aha, haha okej men hoppas att det har gått bra för ts!

Svar på tråden Jag orkar snart inte mer