• Tow2Mater

Jag orkar snart inte mer

Om din skuldsanering blir godkänd, kommer ju inte nya skulder att kunna ingå, Så du behover ju en bra plan för hur du stoppar hans konstanta shoppande att påverka dig från och med nu i princip, det kommer knappast att upphöra. Efter en ev skilsmässoansökan är registrerad gissar jag du inte blir ansvarig för hans shoppande. Men du borde prata med en ekonomisk rådgivare om hela den ekonomiska biten.

Hur du/ni hittar nya boenden efter ni säljer huset blir ju en annan fråga vid en ev skilsmässa, vilka möjligheter ser du?

• Tow2Mater

"Något som inte uttryckligen anges i lagtexten men som ändå är en förutsättning för skuldsanering är att gäldenären inte äger en dyrare bostad, sommarhus, bil, båt eller liknande (prop. 1993/94:123 s. 93). Gäldenären förutsätts i princip ha sålt sådan egendom för att betala av sina skulder. Enligt ett ställnings­tagande av Kronofogden bör en fastighet eller bostadsrätt med ett netto­värde som inte är högre än ca 200 000 kr inte vara ett hinder för skuldsanering. En samlad bedömning ska göras av gäldenärens situation (Kronofogdens ställningstagande 7/16/Skusan ? Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering)."

www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.6/322268.html

Svar på tråden Jag orkar snart inte mer