• Strasst

Mattegeni?

Tjennaaaa

Har ett mattetal jag är lite osäker på så jag tänker varför inte be om hjälp

Talet/problemet lyder:

En bonde plöjer 5/8 och hans son 1/6 av en åker.

Resten tar 1h och 50min att plöja.

Hur lång tid tar det för bonden att plöja allt själv? Svara i minuter och timmar.

Så jag fick svaret till 5h och 28min, meeen jag är lite osäker.

Så om du är ett mattesnille eller bara en normal människa som kan räkna matte hjälp mig

Mvh. Personen som är trög i matte ;P

• Svar på tråden Mattegeni?
  • Anonym (.)(.)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:27:05 följande:
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
    Just så, det var därför jag i mitt första inlägg valde att jämföra bondens hastighet kontra "personen som färdigställde fältet", dvs ingen tonvikt på vem det var.

Vill man vara en bessewisser på tentan går det bra att lämna svar som förklarar vilka antaganden man gjort i sin uträkning när det brister i den givna faktan.
    Jag lovar att du får godkänt, förutsatt att du räknat rätt utefter de antaganden du gjort.
  • Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:31:49 följande:
    Jag gav det korrekta svaret: att det saknas variabler för att uppgiften ska kunna lösas.

Men du kanske har ett annat svar? Har du det så kan du inte heller matte, vilket jag gissar att du inte kan.
    Gissa på du, det saknas variabler för att du ska få fram rätt svar...
  • Bananböjaren
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:35:57 följande:
    Gissa på du, det saknas variabler för att du ska få fram rätt svar...
    Om jag fyller i noll på dom okända variablerna så blir det nog när sanningen...
  • Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:42:14 följande:
    Om jag fyller i noll på dom okända variablerna så blir det nog när sanningen...
    Geni är jag definitivt inte, då jag hade märkbart svårt för diffrentialekvationerna. Tyvärr har väl mycket av kunskaperna ramlat ur arbetsminnet då jag enbart använt mig av enklare matematik det senaste decenniet.

Jag vidhåller dock att det är korrekt lösa uppgiften och redovisa vilka antaganden man gjort längs vägen för att göra så. Det kommer vara mycket lättare att argumentera sig till godkänt på uppgiften i fråga.

Dock vill jag minnas att jag hade en kamrat som lyckades argumentera sig till godkänt när han på tenta hänvisade till tillåten formelsamling när uppgiften var att härleda trigonometriska ettan, kudos till honom.
  • Embla twopointoh
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:34:32 följande:

Just så, det var därför jag i mitt första inlägg valde att jämföra bondens hastighet kontra "personen som färdigställde fältet", dvs ingen tonvikt på vem det var.

Vill man vara en bessewisser på tentan går det bra att lämna svar som förklarar vilka antaganden man gjort i sin uträkning när det brister i den givna faktan.

Jag lovar att du får godkänt, förutsatt att du räknat rätt utefter de antaganden du gjort.

Jag var sarkastisk. Denna uppgift är på typ högstadienivå, så troligen skulle eleven få fel på ett prov om denne försökte med "inte tillräckligt med information", för någon typ av slutledningsförmåga behöver man ha, liksom. Även om matteläraren formulerat sig lite slarvigt.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:56:43 följande:

Jag var sarkastisk. Denna uppgift är på typ högstadienivå, så troligen skulle eleven få fel på ett prov om denne försökte med "inte tillräckligt med information", för någon typ av slutledningsförmåga behöver man ha, liksom. Även om matteläraren formulerat sig lite slarvigt.

Som f.d. mattelärare kan jag meddela att om en elev kan förklara vilken information som saknas skulle hen få poäng på uppgiften.
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-23 07:29:16 följande:
    Som f.d. mattelärare kan jag meddela att om en elev kan förklara vilken information som saknas skulle hen få poäng på uppgiften.
    Trevligt för dina elever. Min mattelärare jag hade på högstadiet skulle inte ha givit några poäng för det.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-23 08:21:00 följande:

Trevligt för dina elever. Min mattelärare jag hade på högstadiet skulle inte ha givit några poäng för det.

Hur många gånger försökte du? Nä just det, det framgår av ditt svar att du spekulerar. Så alltså noll gånger. Vilka slutsatser kan man dra av ett experiment som är utfört noll gånger?
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-24 00:12:07 följande:
    Hur många gånger försökte du? Nä just det, det framgår av ditt svar att du spekulerar. Så alltså noll gånger. Vilka slutsatser kan man dra av ett experiment som är utfört noll gånger?
    Det framgår av ditt svar att du inte känner min mattelärare. Vilka slutsatser kan man dra när man inte känner aktuell mattelärare? Just det, inga alls.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-24 10:00:10 följande:

Det framgår av ditt svar att du inte känner min mattelärare. Vilka slutsatser kan man dra när man inte känner aktuell mattelärare? Just det, inga alls.

Spännande! Förklara hur det framgår att jag inte känner din mattelärare!
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-24 15:47:29 följande:
    Spännande! Förklara hur det framgår att jag inte känner din mattelärare!
    Jag ser ingen poäng med att diskutera något som är OT, bara för att du verkar ha en tråkig helg. Hädanefter får du försöka provocera någon annan.
  • Emy88
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-23 07:29:16 följande:

Föråldrat att sätta poäng, forskningen pekar ju i en annan riktning där poäng inte ska sättas utan att provresultatet ska beskrivas på annat sätt som gynnar elevernas utveckling. / Mattelärare
  • Anonym (.)(.)
    Emy88 skrev 2018-11-24 16:59:32 följande:
    Föråldrat att sätta poäng, forskningen pekar ju i en annan riktning där poäng inte ska sättas utan att provresultatet ska beskrivas på annat sätt som gynnar elevernas utveckling. / Mattelärare
    Vill du förklara skillnaden? Det lär ju i slutändan krävas ett betyg (poängsättning) ändå.
  • Emy88
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-24 17:05:51 följande:

Vill du förklara skillnaden? Det lär ju i slutändan krävas ett betyg (poängsättning) ändå.

Enligt kursplanen ska du arbeta utifrån förmågor som eleven ska uppfylla. För att få t ex ett E ska eleven ha koll på begrepp, metoder, problemlösning, resonemang osv. Genom att sätta poäng blir resultatet ofta missvisande, det är tjänstefel att säga att t ex 17 poäng på ett prov ger betyget E. En elev kan ha 25 poäng Men alla dessa poäng kanske enbart har fåtts på uppgifter som behandlar metoder och problemlösning medan exempelvis användning av begrepp är bristfällig. Då har inte eleven visat på alla delar som krävs för betyg.

Efter ett prov är det mycket bättre att ge feedback om vilka förmågor eleven bör utveckla för att höja sitt betyg.
  • Anonym (1+X=Y)
    Emy88 skrev 2018-11-24 18:07:57 följande:

Enligt kursplanen ska du arbeta utifrån förmågor som eleven ska uppfylla. För att få t ex ett E ska eleven ha koll på begrepp, metoder, problemlösning, resonemang osv. Genom att sätta poäng blir resultatet ofta missvisande, det är tjänstefel att säga att t ex 17 poäng på ett prov ger betyget E. En elev kan ha 25 poäng Men alla dessa poäng kanske enbart har fåtts på uppgifter som behandlar metoder och problemlösning medan exempelvis användning av begrepp är bristfällig. Då har inte eleven visat på alla delar som krävs för betyg.

Efter ett prov är det mycket bättre att ge feedback om vilka förmågor eleven bör utveckla för att höja sitt betyg.

Jag jobbar med provkonstruktion. Dock inte för skolan. Att kalla poäng föråldrat är felaktigt. Likaså vore det felaktigt att påstå att poängsättning är oproblematiskt. I exemplet ovan använde jag poäng för att göra det enkelt.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-24 16:52:52 följande:

Jag ser ingen poäng med att diskutera något som är OT, bara för att du verkar ha en tråkig helg. Hädanefter får du försöka provocera någon annan.

Istället för att du erkänner att du hade fel? Okej!
  • Anonym (Oklart)

Du har fått flera bra svar i tråden. Jag hade frågat läraren om vem som plöjer resten.

Nu utgår jag från att det är bonden själv som plöjer det sista.

Det sista som plöjs utgör 1-5/8+1/6=5/24 av hela åkern.

1h 50 min är 11/6 timme

(11/6)/(5/24)=44/5

44/5 timmar är 8 hela timmar och 4/5 timme, dvs 8h 48min.

• Anonym (Oklart)
    Anonym (Oklart) skrev 2018-11-24 20:50:14 följande:

Du har fått flera bra svar i tråden. Jag hade frågat läraren om vem som plöjer resten.

Nu utgår jag från att det är bonden själv som plöjer det sista.

Det sista som plöjs utgör 1-5/8+1/6=5/24 av hela åkern.

1h 50 min är 11/6 timme

(11/6)/(5/24)=44/5

44/5 timmar är 8 hela timmar och 4/5 timme, dvs 8h 48min.

Såg nu att jag tappade en parentes. 1-(5/8+1/6) så klart.
Svar på tråden Mattegeni?