Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Mattegeni?

Under förutsättning att fadern och sonen utför arbetet lika snabbt, så tar det 8h och 48 minuter för en person.

• Embla twopointoh
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:21:44 följande:
    Det framgår inte heller att det var pojken som färdigställde fältet, betyder det då att inte du heller kan matte?
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:27:05 följande:
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
    Jag menar såklart de sista 5/24.
  • Embla twopointoh
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:34:32 följande:

Just så, det var därför jag i mitt första inlägg valde att jämföra bondens hastighet kontra "personen som färdigställde fältet", dvs ingen tonvikt på vem det var.

Vill man vara en bessewisser på tentan går det bra att lämna svar som förklarar vilka antaganden man gjort i sin uträkning när det brister i den givna faktan.

Jag lovar att du får godkänt, förutsatt att du räknat rätt utefter de antaganden du gjort.

Jag var sarkastisk. Denna uppgift är på typ högstadienivå, så troligen skulle eleven få fel på ett prov om denne försökte med "inte tillräckligt med information", för någon typ av slutledningsförmåga behöver man ha, liksom. Även om matteläraren formulerat sig lite slarvigt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-23 07:29:16 följande:
    Som f.d. mattelärare kan jag meddela att om en elev kan förklara vilken information som saknas skulle hen få poäng på uppgiften.
    Trevligt för dina elever. Min mattelärare jag hade på högstadiet skulle inte ha givit några poäng för det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-24 00:12:07 följande:
    Hur många gånger försökte du? Nä just det, det framgår av ditt svar att du spekulerar. Så alltså noll gånger. Vilka slutsatser kan man dra av ett experiment som är utfört noll gånger?
    Det framgår av ditt svar att du inte känner min mattelärare. Vilka slutsatser kan man dra när man inte känner aktuell mattelärare? Just det, inga alls.
  • Embla twopointoh
    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-24 15:47:29 följande:
    Spännande! Förklara hur det framgår att jag inte känner din mattelärare!
    Jag ser ingen poäng med att diskutera något som är OT, bara för att du verkar ha en tråkig helg. Hädanefter får du försöka provocera någon annan.
Svar på tråden Mattegeni?