• Strasst

Mattegeni?

Tjennaaaa

Har ett mattetal jag är lite osäker på så jag tänker varför inte be om hjälp

Talet/problemet lyder:

En bonde plöjer 5/8 och hans son 1/6 av en åker.

Resten tar 1h och 50min att plöja.

Hur lång tid tar det för bonden att plöja allt själv? Svara i minuter och timmar.

Så jag fick svaret till 5h och 28min, meeen jag är lite osäker.

Så om du är ett mattesnille eller bara en normal människa som kan räkna matte hjälp mig

Mvh. Personen som är trög i matte ;P

• Svar på tråden Mattegeni?
  • Anonym (T)

528 min. Alltså 8 timmar och 48 min. Du tänkte nästan rätt :)

• Strasst
    Anonym (T) skrev 2018-11-22 22:10:18 följande:

528 min. Alltså 8 timmar och 48 min. Du tänkte nästan rätt :)

Opsss ;))

Tack för svaret iaf
  • Bananböjaren

Nej.
    8 timmar och 48minuter hade varit korrekt om det framgått att bonden och pojken var exakt lika snabba att plöja. Nu gör det inte det alltsa kan uppgiften inte lösas. Den som skrivit uppgiften kan inte matte.

• Anonym (.)(.)
    Trent skrev 2018-11-22 22:11:39 följande:

Det är för lite info.

Sant, svaret kan endast ges under förutsättning att bonden plöjer hela fältet i exakt samma hastighet som personen som färdigställer fältet (det kanske rent av är han själv som gör det, men det vet vi ju inte).
  • Embla twopointoh

Under förutsättning att fadern och sonen utför arbetet lika snabbt, så tar det 8h och 48 minuter för en person.

• Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:16:45 följande:

Nej.
    8 timmar och 48minuter hade varit korrekt om det framgått att bonden och pojken var exakt lika snabba att plöja. Nu gör det inte det alltsa kan uppgiften inte lösas. Den som skrivit uppgiften kan inte matte.

Det framgår inte heller att det var pojken som färdigställde fältet, betyder det då att inte du heller kan matte?
  • Embla twopointoh
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:21:44 följande:
    Det framgår inte heller att det var pojken som färdigställde fältet, betyder det då att inte du heller kan matte?
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:27:05 följande:
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
    Jag menar såklart de sista 5/24.
  • Bananböjaren
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-22 22:21:44 följande:
    Jag gav det korrekta svaret: att det saknas variabler för att uppgiften ska kunna lösas.

Men du kanske har ett annat svar? Har du det så kan du inte heller matte, vilket jag gissar att du inte kan.
Svar på tråden Mattegeni?