Inlägg från: Anonym (.)(.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)(.)

Mattegeni?

Trent skrev 2018-11-22 22:11:39 följande:

Det är för lite info.

Sant, svaret kan endast ges under förutsättning att bonden plöjer hela fältet i exakt samma hastighet som personen som färdigställer fältet (det kanske rent av är han själv som gör det, men det vet vi ju inte).
  • Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:16:45 följande:

Nej.
    8 timmar och 48minuter hade varit korrekt om det framgått att bonden och pojken var exakt lika snabba att plöja. Nu gör det inte det alltsa kan uppgiften inte lösas. Den som skrivit uppgiften kan inte matte.

Det framgår inte heller att det var pojken som färdigställde fältet, betyder det då att inte du heller kan matte?
  • Anonym (.)(.)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:27:05 följande:
    Tänk om det var bondens fru som gjorde de sista 19/24 av åkern? Med en hästdragen plog? Det framkommer ju inte!
    Just så, det var därför jag i mitt första inlägg valde att jämföra bondens hastighet kontra "personen som färdigställde fältet", dvs ingen tonvikt på vem det var.

Vill man vara en bessewisser på tentan går det bra att lämna svar som förklarar vilka antaganden man gjort i sin uträkning när det brister i den givna faktan.
    Jag lovar att du får godkänt, förutsatt att du räknat rätt utefter de antaganden du gjort.
  • Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:31:49 följande:
    Jag gav det korrekta svaret: att det saknas variabler för att uppgiften ska kunna lösas.

Men du kanske har ett annat svar? Har du det så kan du inte heller matte, vilket jag gissar att du inte kan.
    Gissa på du, det saknas variabler för att du ska få fram rätt svar...
  • Anonym (.)(.)
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 22:42:14 följande:
    Om jag fyller i noll på dom okända variablerna så blir det nog när sanningen...
    Geni är jag definitivt inte, då jag hade märkbart svårt för diffrentialekvationerna. Tyvärr har väl mycket av kunskaperna ramlat ur arbetsminnet då jag enbart använt mig av enklare matematik det senaste decenniet.

Jag vidhåller dock att det är korrekt lösa uppgiften och redovisa vilka antaganden man gjort längs vägen för att göra så. Det kommer vara mycket lättare att argumentera sig till godkänt på uppgiften i fråga.

Dock vill jag minnas att jag hade en kamrat som lyckades argumentera sig till godkänt när han på tenta hänvisade till tillåten formelsamling när uppgiften var att härleda trigonometriska ettan, kudos till honom.
  • Anonym (.)(.)
    Emy88 skrev 2018-11-24 16:59:32 följande:
    Föråldrat att sätta poäng, forskningen pekar ju i en annan riktning där poäng inte ska sättas utan att provresultatet ska beskrivas på annat sätt som gynnar elevernas utveckling. / Mattelärare
    Vill du förklara skillnaden? Det lär ju i slutändan krävas ett betyg (poängsättning) ändå.
Svar på tråden Mattegeni?