Inlägg från: Emy88 |Visa alla inlägg
  • Emy88

    Mattegeni?

    Anonym (1+X=Y) skrev 2018-11-23 07:29:16 följande:

    Som f.d. mattelärare kan jag meddela att om en elev kan förklara vilken information som saknas skulle hen få poäng på uppgiften.


    Föråldrat att sätta poäng, forskningen pekar ju i en annan riktning där poäng inte ska sättas utan att provresultatet ska beskrivas på annat sätt som gynnar elevernas utveckling. / Mattelärare
  • Emy88
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-24 17:05:51 följande:

    Vill du förklara skillnaden? Det lär ju i slutändan krävas ett betyg (poängsättning) ändå.


    Enligt kursplanen ska du arbeta utifrån förmågor som eleven ska uppfylla. För att få t ex ett E ska eleven ha koll på begrepp, metoder, problemlösning, resonemang osv. Genom att sätta poäng blir resultatet ofta missvisande, det är tjänstefel att säga att t ex 17 poäng på ett prov ger betyget E. En elev kan ha 25 poäng Men alla dessa poäng kanske enbart har fåtts på uppgifter som behandlar metoder och problemlösning medan exempelvis användning av begrepp är bristfällig. Då har inte eleven visat på alla delar som krävs för betyg.

    Efter ett prov är det mycket bättre att ge feedback om vilka förmågor eleven bör utveckla för att höja sitt betyg.
Svar på tråden Mattegeni?