Inlägg från: Anonym (1+X=Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1+X=Y)

    Mattegeni?

    Embla twopointoh skrev 2018-11-22 22:56:43 följande:

    Jag var sarkastisk. Denna uppgift är på typ högstadienivå, så troligen skulle eleven få fel på ett prov om denne försökte med "inte tillräckligt med information", för någon typ av slutledningsförmåga behöver man ha, liksom. Även om matteläraren formulerat sig lite slarvigt.


    Som f.d. mattelärare kan jag meddela att om en elev kan förklara vilken information som saknas skulle hen få poäng på uppgiften.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-23 08:21:00 följande:

    Trevligt för dina elever. Min mattelärare jag hade på högstadiet skulle inte ha givit några poäng för det.


    Hur många gånger försökte du? Nä just det, det framgår av ditt svar att du spekulerar. Så alltså noll gånger. Vilka slutsatser kan man dra av ett experiment som är utfört noll gånger?
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-24 10:00:10 följande:

    Det framgår av ditt svar att du inte känner min mattelärare. Vilka slutsatser kan man dra när man inte känner aktuell mattelärare? Just det, inga alls.


    Spännande! Förklara hur det framgår att jag inte känner din mattelärare!
  • Anonym (1+X=Y)
    Emy88 skrev 2018-11-24 18:07:57 följande:

    Enligt kursplanen ska du arbeta utifrån förmågor som eleven ska uppfylla. För att få t ex ett E ska eleven ha koll på begrepp, metoder, problemlösning, resonemang osv. Genom att sätta poäng blir resultatet ofta missvisande, det är tjänstefel att säga att t ex 17 poäng på ett prov ger betyget E. En elev kan ha 25 poäng Men alla dessa poäng kanske enbart har fåtts på uppgifter som behandlar metoder och problemlösning medan exempelvis användning av begrepp är bristfällig. Då har inte eleven visat på alla delar som krävs för betyg.

    Efter ett prov är det mycket bättre att ge feedback om vilka förmågor eleven bör utveckla för att höja sitt betyg.


    Jag jobbar med provkonstruktion. Dock inte för skolan. Att kalla poäng föråldrat är felaktigt. Likaså vore det felaktigt att påstå att poängsättning är oproblematiskt. I exemplet ovan använde jag poäng för att göra det enkelt.
  • Anonym (1+X=Y)
    Embla twopointoh skrev 2018-11-24 16:52:52 följande:

    Jag ser ingen poäng med att diskutera något som är OT, bara för att du verkar ha en tråkig helg. Hädanefter får du försöka provocera någon annan.


    Istället för att du erkänner att du hade fel? Okej!
Svar på tråden Mattegeni?