Emy88 skrev 2018-11-24 18:07:57 följande:
Enligt kursplanen ska du arbeta utifrån förmågor som eleven ska uppfylla. För att få t ex ett E ska eleven ha koll på begrepp, metoder, problemlösning, resonemang osv. Genom att sätta poäng blir resultatet ofta missvisande, det är tjänstefel att säga att t ex 17 poäng på ett prov ger betyget E. En elev kan ha 25 poäng Men alla dessa poäng kanske enbart har fåtts på uppgifter som behandlar metoder och problemlösning medan exempelvis användning av begrepp är bristfällig. Då har inte eleven visat på alla delar som krävs för betyg.
Efter ett prov är det mycket bättre att ge feedback om vilka förmågor eleven bör utveckla för att höja sitt betyg.
Jag jobbar med provkonstruktion. Dock inte för skolan. Att kalla poäng föråldrat är felaktigt. Likaså vore det felaktigt att påstå att poängsättning är oproblematiskt. I exemplet ovan använde jag poäng för att göra det enkelt.