• Mom2be262

Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?

Vill höra era åsikter och tanker kring dagis... hur resonerar ni? Vad var viktigt för er? Vad tänkte ni mest på? Var ni där på studiebesök innan? Ge mig alla tips ni kan ge!

• Svar på tråden Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?
  • Anonym (Me)

Vi valde bland de förskolor som ligger i vårt närområde. När vardagen börjar och man ska jobba är närheten väldigt viktig för att det ska flyta och man kan hålla dagarna korta. Sen gick vi på hur gården och lokalerna såg ut, den vi valde hade absolut bäst och roligast gård samt mysigast innemiljö. Vi valde kommunal förskola med reggio Emilia pedagogik, ville inte ha montessori. I övrigt var förskolorna ganska lika så det är svårt att avgöra vid ett studiebesök, det var inte heller möjligt att välja avdelning och därmed kunde vi inte gå på intryck av personalen. Vi är nöjda men i början kände vi att vi skulle valt en mindre förskola då det kändes som för stökig miljö när hon bara var 1,5 år. Nu ett år senare däremot så älskar hon förskolan och att det händer så mycket där.

• Fru Ve

Viktigast är engagerad personal och inte för stor grupp barn. Kontinuitet på personal också viktigt. Resten har inte lika hög prioritet för mig. Vi har en väldigt bra förskola. Har haft tur att den som ligger närmast är bra.

• Kallamakka
    Mom2be262 skrev 2018-10-28 09:42:08 följande:

Hur implementeras lekens betydelse för utveckling? Hur gör ni mer specifikt? :D jobbar du på en kommunal eller fristående förskola? Vet du om alla ändå går efter samma läroplan, eller har fristående förskolor lite mer ?svängrum??

Jag arbetar på en kommunal förskola, alla förskolor följer samma läroplan oavsett hur de drivs. :) det svängrum som fristående förskolor har är bland annat i val av material de köper in. Där är kommunala förskolor mer låsta.

Till exempel så arbetar vi utifrån projekt vilket betyder att vi går utefter vad barnen väljer att leka/utforska eller pratar om och går vidare i det. Till exempel djur, kan bli något vi lär oss mer om. Pratar kring, skapar djur tillsammans, läser böcker om djur eller leker djur, dessutom utformas miljön på avdelningen utefter vilket "ämne" vi belyser just nu.
  • Anonym (Mamma till två)
    Kellie13 skrev 2018-10-28 05:03:29 följande:

Det vi tycker e viktigast är att det är nära till dagis och att det e en montessori förskola(vet ej hur de stavas). Som tur är har vi en sån på våran gård så d tar bara 30 sekunder att gå dit. Det är en stor skillnad på vanligt dagis o montessori, det är som en liten skola innan skolan börjar. Dom får lära sig läsa, räkna o sånt innan den riktiga skolan börjar. Min dotter är 5 år o kan både läsa lite o räkna så ett sånt dagis kan jag verkligen rekommendera.

Bor du i Sverige? Har du besökt en "vanlig förskola? Där möter man också barnen där de är.. Min dotter går på en fantastisk förskola. Hon är 5 år, och läser flytande. Just nu läser hon Lassemaja helt själv. Pedagogerna på förskolan är fantastiska och så duktiga på att möta vår dotters behov.
  • Kellie13
    Mom2be262 skrev 2018-10-28 08:27:42 följande:
    Hej, okej! Hur lär de barnen? Sitter de dom i ett klassrum 1h/dag eller gör det något roligt av det me lek typ?
    nä asså dom lär barnen hela dagarna på ett pedagogiskt sett barnen tycker e roligt. För mig har ett vanligt dagis aldrig varit ett alternativ. Dom får inte bara lära sig att räkna o skriva o sånt utan dom får lära sig att vara självständiga, som att klä på sig själva, ta sin tallrik efter lunch,skrapa av maten o lämna på diskbänken tex.
  • Kellie13
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-10-28 16:27:46 följande:
    Bor du i Sverige? Har du besökt en "vanlig förskola? Där möter man också barnen där de är.. Min dotter går på en fantastisk förskola. Hon är 5 år, och läser flytande. Just nu läser hon Lassemaja helt själv. Pedagogerna på förskolan är fantastiska och så duktiga på att möta vår dotters behov.
    Jo det har jag gjort men alla förskolor är ju olika o jag besökte väl en dålig sådan då. För mig så finns det bara montessoridagis eftersom jag bara har erfarenhet av en sådan. Ursäkta om jag klev dig på tårna.
  • Mom2be262
    Kallamakka skrev 2018-10-28 16:17:11 följande:

Jag arbetar på en kommunal förskola, alla förskolor följer samma läroplan oavsett hur de drivs. :) det svängrum som fristående förskolor har är bland annat i val av material de köper in. Där är kommunala förskolor mer låsta.

Till exempel så arbetar vi utifrån projekt vilket betyder att vi går utefter vad barnen väljer att leka/utforska eller pratar om och går vidare i det. Till exempel djur, kan bli något vi lär oss mer om. Pratar kring, skapar djur tillsammans, läser böcker om djur eller leker djur, dessutom utformas miljön på avdelningen utefter vilket "ämne" vi belyser just nu.

Åh tack! Då är det lika som den jag besökte :)
    Kellie13 skrev 2018-10-29 04:24:19 följande:

Jo det har jag gjort men alla förskolor är ju olika o jag besökte väl en dålig sådan då. För mig så finns det bara montessoridagis eftersom jag bara har erfarenhet av en sådan. Ursäkta om jag klev dig på tårna.

Du klampar inte mig på tårna men jobbar själv i skolans värld (är speciallärare) och vet hur verksamheter kan skilja sig åt. (Sen heter det förskola och inte dagis)
    Kellie13 skrev 2018-10-29 04:19:50 följande:

nä asså dom lär barnen hela dagarna på ett pedagogiskt sett barnen tycker e roligt. För mig har ett vanligt dagis aldrig varit ett alternativ. Dom får inte bara lära sig att räkna o skriva o sånt utan dom får lära sig att vara självständiga, som att klä på sig själva, ta sin tallrik efter lunch,skrapa av maten o lämna på diskbänken tex.

Det är så det fungerar i kommunala förskolor också.. Tråkigt att du har en sådan inställning till kommunala förskolor.
  • Anonym (Kim)

Jag vet inte var du bor men på många ställen är det kö till de populära förskolorna så man har nästan bara möjlighet att få plats i augusti när det är många barn som går över till sexårs. Därför är det viktigt att vara taktisk.
    Jag ställde mina barn till att börja i juli. Jag visste att vi inte skulle få plats mitt i semestern men iom det så hade vi på pappret väntat längre än de som ställde barnet till att börja i augusti. Egentligen hade vi velat vänta några månader till med förskola men då hade vi inte fått plats på något av de ställen som är nära och bra. 

• Anonym (Kim)

Jag planerar att bo kvar i samma område så för mig är det också viktigt att de går på en förskola där många av barnen går vidare till skolan som jag vill mina barn ska gå på sedan. Jag tror det är lättare att följa med sina kompisar till skolan och inte behöva börja i en klass där man inte känner de andra. 

Annars så var det viktigt för mig att den ligger hyfsat nära. Jag känner mig själv och för att vi ska få bra mornar tillsammans så får det inte vara allt för krångligt med logistiken. 

Jag tror på Reggio Emilia pedagogiken och tycker att det passar för mina barn. De kommer bli styrda och passas in i fållan snart nog ändå så jag vill att de ska få utgå ifrån sin egna lust och intresse och ha chansen att tänka fritt när de går på föris. 

En sak att kolla på om du går på besök är vilka leksaker som finns. Det var inget jag tänkte på när jag valde men nu inser jag att det är viktigt och ger en bra ledtråd till hur pedagogerna jobbar. 

• Anonym (poppis)

Vi valde en förskola som var nära oss men det var mer för att vi har hört så bra från andra föräldrar. Det är en förskola men inte så många barn, den är personalägd och det är svårt att få plats. Barnen är ute jättemycket, får god mat och alla anställda är helt underbara. Vi ställde oss i kön och gick på besök och kollade, pratade med dem. Vi fick veta att vi skulle få plats ganska snabbt (i april och sonen började september). Vi fick också gå dit på helgerna och leka ute så att han var lite van.

Nu hade vi jättetur och kom in och det har känts så bra som tur är. Syskon har också förtur så vi behöver inte oroa oss om dem får gå på samma förskola. 

Jag skulle rekommendera att gå och kika på dem ni er intresserade av, prata med personal, ta med barnet och va ärlig och berätta vad det är ni förväntar er och hur ni helst vill ha det. Man brukar känna ganska snabbt om det är rätt eller fel.

Lycka till!

Svar på tråden Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?