Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?
Vill höra era åsikter och tanker kring dagis... hur resonerar ni? Vad var viktigt för er? Vad tänkte ni mest på? Var ni där på studiebesök innan? Ge mig alla tips ni kan ge!
Vill höra era åsikter och tanker kring dagis... hur resonerar ni? Vad var viktigt för er? Vad tänkte ni mest på? Var ni där på studiebesök innan? Ge mig alla tips ni kan ge!
Det vi tycker e viktigast är att det är nära till dagis och att det e en montessori förskola(vet ej hur de stavas). Som tur är har vi en sån på våran gård så d tar bara 30 sekunder att gå dit. Det är en stor skillnad på vanligt dagis o montessori, det är som en liten skola innan skolan börjar. Dom får lära sig läsa, räkna o sånt innan den riktiga skolan börjar. Min dotter är 5 år o kan både läsa lite o räkna så ett sånt dagis kan jag verkligen rekommendera.
Åk och besök de förskolor ni väljer mellan, få en känsla. Förbered med frågor som är viktiga för er, kanske om de är ute mycket? Hur ser ute miljön ut? Hur ser det ut inne? När vilar dem/hur vilar dem? Vilka är pedagogerna?
Jag är själv pedagog på förskola och känns inte valet bra för er så brukar det inte bli så bra heller. Så det viktiga är att ni känner att förskolan är bra för erat barn.
Sedan vill jag också lägga till att läsa och skriva inte står som ett mål i våran läroplan, däremot lekens betydelse för utveckling.
Lycka till!
Jag valde med hjärtat och känslan! Var viktigt att de kändes äkta, tryggt och varmt och att personalen uttryckte att de gillade sitt jobb och såg de som viktigt. Jag resonerade snarare tvärtom ni någon ovan här och leken var mycket viktigare än att de skulle lära sig saker som läsa och dyl. Har haft toppendagis till alla mina fyra barn !
Jag arbetar på en kommunal förskola, alla förskolor följer samma läroplan oavsett hur de drivs. :) det svängrum som fristående förskolor har är bland annat i val av material de köper in. Där är kommunala förskolor mer låsta.
Till exempel så arbetar vi utifrån projekt vilket betyder att vi går utefter vad barnen väljer att leka/utforska eller pratar om och går vidare i det. Till exempel djur, kan bli något vi lär oss mer om. Pratar kring, skapar djur tillsammans, läser böcker om djur eller leker djur, dessutom utformas miljön på avdelningen utefter vilket "ämne" vi belyser just nu.