Inlägg från: Anonym (Kim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim)

Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?

Jag vet inte var du bor men på många ställen är det kö till de populära förskolorna så man har nästan bara möjlighet att få plats i augusti när det är många barn som går över till sexårs. Därför är det viktigt att vara taktisk.
    Jag ställde mina barn till att börja i juli. Jag visste att vi inte skulle få plats mitt i semestern men iom det så hade vi på pappret väntat längre än de som ställde barnet till att börja i augusti. Egentligen hade vi velat vänta några månader till med förskola men då hade vi inte fått plats på något av de ställen som är nära och bra. 

• Anonym (Kim)

Jag planerar att bo kvar i samma område så för mig är det också viktigt att de går på en förskola där många av barnen går vidare till skolan som jag vill mina barn ska gå på sedan. Jag tror det är lättare att följa med sina kompisar till skolan och inte behöva börja i en klass där man inte känner de andra. 

Annars så var det viktigt för mig att den ligger hyfsat nära. Jag känner mig själv och för att vi ska få bra mornar tillsammans så får det inte vara allt för krångligt med logistiken. 

Jag tror på Reggio Emilia pedagogiken och tycker att det passar för mina barn. De kommer bli styrda och passas in i fållan snart nog ändå så jag vill att de ska få utgå ifrån sin egna lust och intresse och ha chansen att tänka fritt när de går på föris. 

En sak att kolla på om du går på besök är vilka leksaker som finns. Det var inget jag tänkte på när jag valde men nu inser jag att det är viktigt och ger en bra ledtråd till hur pedagogerna jobbar. 

Svar på tråden Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?