• Anonym (Orolig mamma)

Hur hjälper jag min dotter som använder droger?

Ja som rubriken lyder..Min 19-åriga dotter berättade för mig att hon använt droger dagligen i ett par månader (?) men att hon inte längre vill, men är väl beroende? Hon vill inte säga vilken/vilka droger det handlar om..Vad ska vi göra?? Förlåt för rörigt inlägg :(

• Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-06 12:21:44 följande:
    Jag kan inte dechiffrera ditt inlägg.

Förbud dödar och är skadligt för folkhälsan på området? Svårt och se det vettiga i vad? Minskar de problematiska konsumenterna på grund av att de blivit dödade av ett förbud eller har de bara blivit skadade av folkhälsan? Vilka är egentligen de problematiska konsumenterna och vad konsumerar de? Och vilket är området? Ett folkhälsoområde jag aldrig hört talas om, kanske?

Det minskar pga polis inte klarar av hälsovård, detta är bara sjukvården förunnat och ha den kompetensen.
    Och det är även bevisat med flertal länder att polisens "hälsovård" inte är fungerande ÖVERHUVUDTAGET.

Problematiska konsumenter är rätt självförklarande = konsumenter som får problem pga sin konsumtion.
    Cannabis ligger den siffran på ~4%(Källa:NIDA).

Och om vi pratar om folkhälsa och droger, vilket område kan det då vara, hmm, vad kan det vara för område tro.
    Hmm, hmm, hmm, detta var en svår en, men kan det vara området droger kanske?

Intressant apprach du har, men vad ger den dig?

hur många meter var det?
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2018-09-06 12:33:32 följande:

Det minskar pga polis inte klarar av hälsovård, detta är bara sjukvården förunnat och ha den kompetensen.
    Och det är även bevisat med flertal länder att polisens "hälsovård" inte är fungerande ÖVERHUVUDTAGET.

Problematiska konsumenter är rätt självförklarande = konsumenter som får problem pga sin konsumtion.
    Cannabis ligger den siffran på ~4%(Källa:NIDA).

Och om vi pratar om folkhälsa och droger, vilket område kan det då vara, hmm, vad kan det vara för område tro.
    Hmm, hmm, hmm, detta var en svår en, men kan det vara området droger kanske?

Intressant apprach du har, men vad ger den dig?

Själv höll jag med om Drottningens inlägg och gör det fortfarande. Så vad ger det dig att skriva obegripliga inlägg adresserade till mig? För övrigt var din "förklaring" lika osammanhängande som ditt tidigare inlägg.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-06 12:45:08 följande:
    Själv höll jag med om Drottningens inlägg och gör det fortfarande. Så vad ger det dig att skriva obegripliga inlägg adresserade till mig? För övrigt var din "förklaring" lika osammanhängande som ditt tidigare inlägg.

Det är väldigt enkelt, vår narkotikapolitik gör mer skada än nytta.
    MYCKET mer skada.

hur många meter var det?
  • Furti

Trist att en tråd där föräldrar försöker hjälpa sin dotter med problem ska kapas av liberaliseringsmaffian.

• Pope Joan II
    Furti skrev 2018-09-06 14:34:23 följande:

Trist att en tråd där föräldrar försöker hjälpa sin dotter med problem ska kapas av liberaliseringsmaffian.

Så är det alltid. Varenda gång.
  • klyban
    Furti skrev 2018-09-06 14:34:23 följande:

Det är en felaktig slutsats du gör, jag pratar om det som ger minst skada.
    Och vi har även adresserat faktiska problem.

hur många meter var det?
  • Furti
    klyban skrev 2018-09-06 16:38:56 följande:

Det är en felaktig slutsats du gör, jag pratar om det som ger minst skada.
    Och vi har även adresserat faktiska problem.

Du avleder ämnet inpå ett närliggande sådant - som ligger i ditt intresse, inte TS'.

Skapa en egen tråd där du diskuterar farorna med kaffe.
  • klyban
    Furti skrev 2018-09-06 22:18:06 följande:
    Du avleder ämnet inpå ett närliggande sådant - som ligger i ditt intresse, inte TS'.

Skapa en egen tråd där du diskuterar farorna med kaffe.

Nja, jag mötte upp en del som sades, så det är inte sant det du säger.
    Dock är fakta att polisen kan inget om hälsovård.

hur många meter var det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Pappan) skrev 2018-09-05 22:00:35 följande:

Vi kom på vår 19-åring i vintras. Vi tog ifrån honom allt - mobil, plånbok, wifi, och alla skor (så att han inte skulle rymma i snön).

Vi höll honom hemma ett par veckor utan att han fick vara ensam. Sedan fick han börja skolan igen. Han fick skjuts dit och hem varje dag. Jag bad lärarna hålla koll på honom.

Han återfick sina saker i lagom takt, dvs åka buss till skolan, wifi etc. Mobil och plånbok kom sist.

Han har gått till kurator och psykolog.

Nu mår han mycket bättre. Sover på nätterna, är glad och trevlig på dagarna.

Men det kommer dröja många år innan vi känner oss riktigt trygga.

Så skönt att han mår bättre och slutat med drogerna! Ja det krävs nog en del åtstramande metoder och kontrollerande för att få nån att sluta..Speciellt om han inte vill själv. Som nån skrev så är det psykiska måendet minst lika stort (om inte) större problem än själva droganvändat, iallafall hos min dotter. Och det inser hon själv. Hon förstår att det är det som är roten till problemet och att hon självmedicinerar..Men först måste hon bli ren för att kunna få hjälp med sin psykiska hälsa.
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-09-19 15:00:31 följande:
    Så skönt att han mår bättre och slutat med drogerna! Ja det krävs nog en del åtstramande metoder och kontrollerande för att få nån att sluta..Speciellt om han inte vill själv. Som nån skrev så är det psykiska måendet minst lika stort (om inte) större problem än själva droganvändat, iallafall hos min dotter. Och det inser hon själv. Hon förstår att det är det som är roten till problemet och att hon självmedicinerar..Men först måste hon bli ren för att kunna få hjälp med sin psykiska hälsa.

Ni är osedvanligt intelligenta i er familj.
    För det är inte så ofta drogande familjer förstår vad som är grundorsaken.
    Drogerna är ju symtomen.

Detta kommer vara tufft, men jag förstår det som att ni kommer klara detta.
    Och då för ni är lugna och ser över saker och ting, och handlar efter detta.

Men lycka till, och hoppas ni får snabbt i ordning på detta.

hur många meter var det?
  • Anonym (Orolig mamma)

Lite mer än två månader har gått sedan jag skrev sist. Det känns dock som minst ett halvår...Saker och ting har blivit mycket värre, missbruket blev snabbt värre och det kom fram att hon tagit fler droger; allt ifrån hasch till amfetamin, benzo och tramadol och för ett par veckor sedan provade hon ecstasy för första gången...Det blev hon helknasig av och det verkade som om hon för första gången blev lite skraj för effekten av det..Hon har ändå fått hyfsat bra hjälp från soc och beroendenheten, men de lyssnar ju mycket på vad hon vill, vilket är både bra och dåligt, för hon har hunnit ändra sig om behandling etc. Just nu det behandlingshem som är beslutat trots allt. Det känns skönt men samtidigt oroande eftersom man hört och läst så mycket dåligt om dessa hem, men det finns inget annat alternativ.

• Anonym (:/)

Tragisk situation, inte bara för din dotter, utan för hela familjen. Missbruk påverkar ju inte bara missbrukaren, utan alla runtomkring. Det är en ständig oro. 

Se nu till att hon tar emot hjälp, och att hon faktiskt fullföljer behandlingen. Det kan hända att hon vill avbryta den, eller att "hon känner sig bättre" eller att "hon klarar det själv". Detta kan låta hemskt, men det finns inga som är så manipulerande och bra på att ljuga som missbrukare. Var beredd på det. 

Hoppas din dotter får adekvat hjälp och att hon blir av med missbruket.

Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?