• klyban

Hur hjälper jag min dotter som använder droger?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-08-18 18:38:46 följande:
    Ja som rubriken lyder..Min 19-åriga dotter berättade för mig att hon använt droger dagligen i ett par månader (?) men att hon inte längre vill, men är väl beroende? Hon vill inte säga vilken/vilka droger det handlar om..Vad ska vi göra?? Förlåt för rörigt inlägg :(

Eftersom hon kommunicerar med dig, så fråga vilken drog det handlar om.
    Så vet vi redan där vad för hjälp som ska funderas på, då det finns många olika.

Och hon är beroende, ja, den frågan är till 100% omöjlig och svara på utan veta vilken drog det är som konsumerats.

Jag skulle säga prata och avvakta lite, än springa och lämna över problemet på någon annan.
    Då det alternativet finns kvar hela tiden och går använda, så varför skynda när det kanske tom räcker och prata med tjejen.

hur många meter var det?
  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2018-08-18 20:18:09 följande:
    Vem fan har sagt att TS inte ska tala med sin dotter? Tösen har bett om hjälp och föräldern ska ta henne i handen och finnas vid henne sida genom behandlingsresan precis som vid vilken annan sjukdom som helst. Klen i huvudet är man nog bara om man tror att det räcker med ett litet samtal med mamma för att komma ur ett beroende. Alldeles självklar måste sjukvården in i bilden.

Hur vet du det utan att föra en konversation med dottern?
    TS har ju ett ovanligt och ypperligt tillfälle och reda ut begreppen och sen se vad som krävs.

Då konversationen är uppstartad av dottern, tycker man ska ta det förtroendet och använda det till ta reda på ett och annat.
    Och kanske tom komma på en egen lösning, beroende på vilken drog det pratas om.
    Och även sjukvården finns kvar om en vecka, så tycker man kan ta sig den tiden i alla fall och om man älskar sin dotter.

TS behandlingshem är inte alltid så vackra som de låter, en tjej som din dotter som varit med så lite trots allt.
    Så känner jag inte idén med behandlingshem som en lösning man tar i första taget.
    Detta för behandlingshem är som drogskolor för många unga och oerfarna.

hur många meter var det?
  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2018-08-18 20:48:40 följande:
    Men herregud vad är det folk inte förstår? Finns massa bra stödinsatser inom landstinget i öppenvård där man fortfarande bor hemma och i övrigt lever som vanligt. Man har samtal, tar eventuell prover etc. detta gör man tillsammans och i gen har sagt att man ska gå bakom dotterns rygg eller skicka henne på behandlingshem det första man gör. Mamma Jan i största samförstånd hjälpa flickan med dessa kontakter då de verkar ha en öppen och förtroendefull relation.

Jag hade valt och förvalta det förtroende som dottern gav hennes mamma, och börjat där.
    Inget du säger försvinner för man tar en längre konversation med en dotter som vill prata.

Ingen som säger, att inget du säger kan komma på tal efter en konversation.
    Utan vad jag säger är, ta konversationen och sen agera på vad man får fram.

Men nummer ett är, vad är det drog?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-08-20 14:58:16 följande:
    Oj, här var det många och olika råd...Hon har tagit opiater,,tramadol. Hon har tidigare även rökt hasch, då fick hon gå och lämna regelbundna urinprov. Hon bor inte hemma heller längre.

Opiater är lömska och svåra hantera för många.
    3 månader kommer ge en otrevlig AT, och tramadol har en SSRI-liknande effekt också, och den ger också problem vid avslutandet.

Hon behöver stöd den saken är klar, och då ur synvinkeln att hon inte verkar ha kontroll på konsumtionen.
    Denna medicin ska trappas ut, inte sluta cold turkey, då en cold turkey kan skrämma en så illa att man inte vågar försöka igen om man misslyckas första vändan.

Du får kolla upp hennes vilja att sluta är, och är det väldigt motiverat så löser ni detta på egen hand.
    Men eftersom hon konverserar med dig, så tycker jag du ska förvalta det förtroendet och fortsätta prata.
    Och gör det förutsättningslöst, betyder tex att man inte ska döma eller anklaga, utan egentligen bara lyssna och fråga vad hon vill för framtiden.

Fungerar inte detta, så finns alltid steget kvar att lyfta detta till sjukvården.
    Detta alternativ försvinner inte för man sätter sig ned och pratar.

Hur mycket tramadol tar hon?
    De mest inbitna kan vara uppe på ett gram de tar, risk för krampakttacker och bara en än mer besvärlig AT att vänta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2018-08-20 17:01:10 följande:
    Dumt att säga till folk att försöka fixa drogberoende själva. När det finns mycket hjälp hon kunnat få inom tex vården. Det kan göra det ännu värre bara.

Stora frågan är vart man hittar en sådan.
    Du är medveten om att inte prata också kan göra det värre?

Man väljer och prata först, då dottern pratar.
    Sen om inte det fungerar får man gå vidare till nästa.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-09-05 14:03:36 följande:
    Liten uppdatering; Jag har (på inrådan av min dotter) tagit kontakt med beroendeenheten på vårt sjukhus. Nu är bollen i rullning iallafall, och det känns skönt.

Då antar jag ni kom fram tillsammans att hon inte skulle klara det på egen hand.
    Eller är det av förebyggande art?

Du ska vara stolt att ha ett barn som öppnar upp sig om detta, och att hon söker hjälp.
    Det tyder på att ni kommer ha en stor chans till få henne att bli fri ifrån dessa opiater.

Men vi ska veta att dessa läkemedel, är orsaken till USA har så ENORMT MASSIVT MÅNGA heroinister.
    80% av heroinisterna i USA är producerade av sjukvården.
    Så det är ingen lek precis, även om chansen är lägre här då vi bryr oss om våra patienter betydligt mer.(då vården är gratis, välgörenhet pysslar man inte med där, och man slänger bara ut dom ifrån sjukvården).

hur många meter var det?
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-05 17:21:01 följande:
    Jag tycker förstås som Drottningen gör eftersom det är det enda vettiga.

Det är bevisat att förbud dödar och är skadligt för folkhälsan på området.
    Svårt och se det vettiga i detta, även så minskar de problematiska konsumenterna har man sett.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-09-05 19:39:12 följande:
    Ja det var hennes beslut eftersom hon inte känner att hon kommer klara det på egen hand.

Men i allt tråkigt, så måste du känna någon stolthet att hon pratar med dig om nått så stigmatiserande.

Men lycka till nu, och ett snabbt tillfrisknande önskar jag.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Pappan) skrev 2018-09-06 09:56:44 följande:
    Den uppfattningen delar inte jag. Hur som helst så mår han enormt mycket bättre efter ett halvår utan droger.

Innan var vi oroliga varje gång han gick ut genom dörren att det var sista gången vi såg honom. Nu tror vi att hans liv kan bli rätt bra - så länge han håller sig ifrån knarket.

Det är ingen uppfattning, utan mer fakta tom.
    Dock socker är sällan det läggs in med droger, så även om den är farlig och orsakar MASSOR av dödsfall årligen och sjukhusvård.
    Så ser man ingen jämförelse på socker och droger, jag anser inte socker är en drog(Men bra jävla nära).

hur många meter var det?
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-06 12:21:44 följande:
    Jag kan inte dechiffrera ditt inlägg.

Förbud dödar och är skadligt för folkhälsan på området? Svårt och se det vettiga i vad? Minskar de problematiska konsumenterna på grund av att de blivit dödade av ett förbud eller har de bara blivit skadade av folkhälsan? Vilka är egentligen de problematiska konsumenterna och vad konsumerar de? Och vilket är området? Ett folkhälsoområde jag aldrig hört talas om, kanske?

Det minskar pga polis inte klarar av hälsovård, detta är bara sjukvården förunnat och ha den kompetensen.
    Och det är även bevisat med flertal länder att polisens "hälsovård" inte är fungerande ÖVERHUVUDTAGET.

Problematiska konsumenter är rätt självförklarande = konsumenter som får problem pga sin konsumtion.
    Cannabis ligger den siffran på ~4%(Källa:NIDA).

Och om vi pratar om folkhälsa och droger, vilket område kan det då vara, hmm, vad kan det vara för område tro.
    Hmm, hmm, hmm, detta var en svår en, men kan det vara området droger kanske?

Intressant apprach du har, men vad ger den dig?

hur många meter var det?
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-06 12:45:08 följande:
    Själv höll jag med om Drottningens inlägg och gör det fortfarande. Så vad ger det dig att skriva obegripliga inlägg adresserade till mig? För övrigt var din "förklaring" lika osammanhängande som ditt tidigare inlägg.

Det är väldigt enkelt, vår narkotikapolitik gör mer skada än nytta.
    MYCKET mer skada.

hur många meter var det?
  • klyban
    Furti skrev 2018-09-06 14:34:23 följande:
    Trist att en tråd där föräldrar försöker hjälpa sin dotter med problem ska kapas av liberaliseringsmaffian.

Det är en felaktig slutsats du gör, jag pratar om det som ger minst skada.
    Och vi har även adresserat faktiska problem.

hur många meter var det?
  • klyban
    Furti skrev 2018-09-06 22:18:06 följande:
    Du avleder ämnet inpå ett närliggande sådant - som ligger i ditt intresse, inte TS'.

Skapa en egen tråd där du diskuterar farorna med kaffe.

Nja, jag mötte upp en del som sades, så det är inte sant det du säger.
    Dock är fakta att polisen kan inget om hälsovård.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-09-19 15:00:31 följande:
    Så skönt att han mår bättre och slutat med drogerna! Ja det krävs nog en del åtstramande metoder och kontrollerande för att få nån att sluta..Speciellt om han inte vill själv. Som nån skrev så är det psykiska måendet minst lika stort (om inte) större problem än själva droganvändat, iallafall hos min dotter. Och det inser hon själv. Hon förstår att det är det som är roten till problemet och att hon självmedicinerar..Men först måste hon bli ren för att kunna få hjälp med sin psykiska hälsa.

Ni är osedvanligt intelligenta i er familj.
    För det är inte så ofta drogande familjer förstår vad som är grundorsaken.
    Drogerna är ju symtomen.

Detta kommer vara tufft, men jag förstår det som att ni kommer klara detta.
    Och då för ni är lugna och ser över saker och ting, och handlar efter detta.

Men lycka till, och hoppas ni får snabbt i ordning på detta.

hur många meter var det?
Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?