• Anonym (Orolig mamma)

Hur hjälper jag min dotter som använder droger?

Ja som rubriken lyder..Min 19-åriga dotter berättade för mig att hon använt droger dagligen i ett par månader (?) men att hon inte längre vill, men är väl beroende? Hon vill inte säga vilken/vilka droger det handlar om..Vad ska vi göra?? Förlåt för rörigt inlägg :(

• Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?
  • Anonym (Anonym)

Dumt att säga till folk att försöka fixa drogberoende själva. När det finns mycket hjälp hon kunnat få inom tex vården. Det kan göra det ännu värre bara. Låt henne prata med en expert istället

• felicityporter
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-08-20 14:58:16 följande:

Oj, här var det många och olika råd...Hon har tagit opiater,,tramadol. Hon har tidigare även rökt hasch, då fick hon gå och lämna regelbundna urinprov. Hon bor inte hemma heller längre.

Så bra att du fått reda på vad hon tagit! Om hon bara tagit Tramadol några månader och rökt hasch bör hon klara detta utan nedtrappning, om hon bara har otroligt mycket stöd omkring sig t. ex. från dig och familjen eller nära vänner. Vänner som håller på med droger bör hon dock klippa banden till direkt, det låter hårt, men för de allra flesta fungerar det inte att behålla de vännerna om man ska hålla sig frisk. Risken att man trillar dit igen är för stor för att de ska vara värt det och dessutom brukar det i slutändan inte handla om "äkta" vänskap bland den typen av människor.

Med det sagt kan det förstås bli väldigt jobbigt för henne ändå, i synnerhet den psykiska biten, så om det inte skulle gå finns alltid alternativet att tipsa henne om en nedrapptningsmottagning som hon får gå till för att få medicinen hon ska trappa ut. Hon och hennes behandlare kommer överens om hur ofta hon får hämta sin medicin och samtidigt som hon hämtar sin dos får hon lämna ett UP, ungefär som man gör på substitutionsmottagningar (om du känner till det). Du behöver absolut inte (och ska inte heller, anser jag) kontakta soc för att hon ska få rätt till denna form av vård, det kan hon söka till själv och hon kan också ta med dig på det första mötet om hon tycker det känns jobbigt att ta det steget.

Jag önskar dig och din dotter all lycka! Jag tror faktiskt att din dotter fixar detta galant, det låter som ni har en fin och öppen relation.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2018-08-20 17:01:10 följande:
    Dumt att säga till folk att försöka fixa drogberoende själva. När det finns mycket hjälp hon kunnat få inom tex vården. Det kan göra det ännu värre bara.

Stora frågan är vart man hittar en sådan.
    Du är medveten om att inte prata också kan göra det värre?

Man väljer och prata först, då dottern pratar.
    Sen om inte det fungerar får man gå vidare till nästa.

hur många meter var det?
  • Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2018-08-20 21:18:43 följande:

Stora frågan är vart man hittar en sådan.

Du är medveten om att inte prata också kan göra det värre?

Man väljer och prata först, då dottern pratar.

Sen om inte det fungerar får man gå vidare till nästa.

De kanske kan prata om att ta hjälp av en expert.
  • Anonym (Orolig mamma)

Liten uppdatering; Jag har (på inrådan av min dotter) tagit kontakt med beroendeenheten på vårt sjukhus. Nu är bollen i rullning iallafall, och det känns skönt.

• klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-09-05 14:03:36 följande:
    Liten uppdatering; Jag har (på inrådan av min dotter) tagit kontakt med beroendeenheten på vårt sjukhus. Nu är bollen i rullning iallafall, och det känns skönt.

Då antar jag ni kom fram tillsammans att hon inte skulle klara det på egen hand.
    Eller är det av förebyggande art?

Du ska vara stolt att ha ett barn som öppnar upp sig om detta, och att hon söker hjälp.
    Det tyder på att ni kommer ha en stor chans till få henne att bli fri ifrån dessa opiater.

Men vi ska veta att dessa läkemedel, är orsaken till USA har så ENORMT MASSIVT MÅNGA heroinister.
    80% av heroinisterna i USA är producerade av sjukvården.
    Så det är ingen lek precis, även om chansen är lägre här då vi bryr oss om våra patienter betydligt mer.(då vården är gratis, välgörenhet pysslar man inte med där, och man slänger bara ut dom ifrån sjukvården).

hur många meter var det?
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2018-09-05 17:21:01 följande:
    Jag tycker förstås som Drottningen gör eftersom det är det enda vettiga.

Det är bevisat att förbud dödar och är skadligt för folkhälsan på området.
    Svårt och se det vettiga i detta, även så minskar de problematiska konsumenterna har man sett.

hur många meter var det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    felicityporter skrev 2018-08-20 17:48:57 följande:

Så bra att du fått reda på vad hon tagit! Om hon bara tagit Tramadol några månader och rökt hasch bör hon klara detta utan nedtrappning, om hon bara har otroligt mycket stöd omkring sig t. ex. från dig och familjen eller nära vänner. Vänner som håller på med droger bör hon dock klippa banden till direkt, det låter hårt, men för de allra flesta fungerar det inte att behålla de vännerna om man ska hålla sig frisk. Risken att man trillar dit igen är för stor för att de ska vara värt det och dessutom brukar det i slutändan inte handla om "äkta" vänskap bland den typen av människor.

Med det sagt kan det förstås bli väldigt jobbigt för henne ändå, i synnerhet den psykiska biten, så om det inte skulle gå finns alltid alternativet att tipsa henne om en nedrapptningsmottagning som hon får gå till för att få medicinen hon ska trappa ut. Hon och hennes behandlare kommer överens om hur ofta hon får hämta sin medicin och samtidigt som hon hämtar sin dos får hon lämna ett UP, ungefär som man gör på substitutionsmottagningar (om du känner till det). Du behöver absolut inte (och ska inte heller, anser jag) kontakta soc för att hon ska få rätt till denna form av vård, det kan hon söka till själv och hon kan också ta med dig på det första mötet om hon tycker det känns jobbigt att ta det steget.

Jag önskar dig och din dotter all lycka! Jag tror faktiskt att din dotter fixar detta galant, det låter som ni har en fin och öppen relation.

Tack! Ja det blir nog tal om nedtrappning och kke medicin då..kke t.o.m inläggning. Dottern säger själv att hon inte kommer fixa det på egen hand.
  • Anonym (Orolig mamma)
    klyban skrev 2018-09-05 17:03:10 följande:

Då antar jag ni kom fram tillsammans att hon inte skulle klara det på egen hand.

Eller är det av förebyggande art?

Du ska vara stolt att ha ett barn som öppnar upp sig om detta, och att hon söker hjälp.

Det tyder på att ni kommer ha en stor chans till få henne att bli fri ifrån dessa opiater.

Men vi ska veta att dessa läkemedel, är orsaken till USA har så ENORMT MASSIVT MÅNGA heroinister.

80% av heroinisterna i USA är producerade av sjukvården.

Så det är ingen lek precis, även om chansen är lägre här då vi bryr oss om våra patienter betydligt mer.(då vården är gratis, välgörenhet pysslar man inte med där, och man slänger bara ut dom ifrån sjukvården).

Ja det var hennes beslut eftersom hon inte känner att hon kommer klara det på egen hand.
Svar på tråden Hur hjälper jag min dotter som använder droger?