Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-08-20 14:58:16 följande:
Oj, här var det många och olika råd...Hon har tagit opiater,,tramadol. Hon har tidigare även rökt hasch, då fick hon gå och lämna regelbundna urinprov. Hon bor inte hemma heller längre.
Så bra att du fått reda på vad hon tagit!

Om hon bara tagit Tramadol några månader och rökt hasch bör hon klara detta utan nedtrappning, om hon bara har otroligt mycket stöd omkring sig t. ex. från dig och familjen eller nära vänner. Vänner som håller på med droger bör hon dock klippa banden till direkt, det låter hårt, men för de allra flesta fungerar det inte att behålla de vännerna om man ska hålla sig frisk. Risken att man trillar dit igen är för stor för att de ska vara värt det och dessutom brukar det i slutändan inte handla om "äkta" vänskap bland den typen av människor.
Med det sagt kan det förstås bli väldigt jobbigt för henne ändå, i synnerhet den psykiska biten, så om det inte skulle gå finns alltid alternativet att tipsa henne om en nedrapptningsmottagning som hon får gå till för att få medicinen hon ska trappa ut. Hon och hennes behandlare kommer överens om hur ofta hon får hämta sin medicin och samtidigt som hon hämtar sin dos får hon lämna ett UP, ungefär som man gör på substitutionsmottagningar (om du känner till det). Du behöver absolut inte (och ska inte heller, anser jag) kontakta soc för att hon ska få rätt till denna form av vård, det kan hon söka till själv och hon kan också ta med dig på det första mötet om hon tycker det känns jobbigt att ta det steget.
Jag önskar dig och din dotter all lycka! Jag tror faktiskt att din dotter fixar detta galant, det låter som ni har en fin och öppen relation.