• elincharlottee

Trött på kattens skrikande...!!

Jag har en jättegosig kisse, en hona på 5 år. Hon är väldigt pigg, tycker om att leka och är väldigt social MEN! Hon skriker och jamar konstant. Oftast sätter hon sig vid balkongdörren (bor i marklägenhet med inglasad balkong) och sätter igång med jamandet tills jag öppnar så hon kan gå ut. Hon ger sig inte om jag inte öppnar heller utan hon kan sitta i timmar (!!) om jag inte avleder hela tiden med mat/leksaker..

I början var hon endast innekatt och då fanns inte detta beteende, men förra sommaren började jag ha dörren öppen, och hon kunde då gå in och ut som hon behagade. Men Det är inte bara när hon sitter vid dörren, ibland är det värst på natten då hon ställer sig utanför min sovrumsdörr, jamar och gnäller. När jag ignorerar henne början hon räfsa och riva på dörren och jag blir totalt TOKIG av detta!! Som jag skrev tidigare så är hon inte direkt uttråkad, hon har mycket leksaker och jag leker också MED henne på dagarna.

Jag vet inte vad jag ska göra åt dethär, det kan nästan aldrig vara tyst här hemma. :( jag blir ju orolig också att skrikandet kan ha att göra med att hon inte mår bra fysiskt... Finns det någon med tips eller med liknande situation??? Kattlucka går inte då jag bor i lägenhet.

• Svar på tråden Trött på kattens skrikande...!!
  • Anonym (mor)
    Anonym (.) skrev 2018-06-27 10:40:48 följande:
    Nej så tycker jag också. Men om man nödvändigtvis "måste" ha katt när man bor i stan så är det bästa att ha innekatt som aldrig varit ute och då vet katten heller inget annat så då är det inte lika taskigt som det skulle va ifall katten tidigare varit både inne o utekatt och sen helt plötsligt måste vara bara inne för då är det djurplågeri då tycker jag istället att man ska gå ut med katten i koppel några gånger om dagen som vissa stadsbor gör.
    Instämmer! En katt som aldrig sprungit fritt ute saknar inte det. I den bästa av världar skulle alla katter ströva fritt på landet och lapa mjölk som bonden satt fram men där lever vi inte.
  • Glinda från Oz

2-3 timmar är ju ingenting, det är klart hon skriker. Är du hemma när hon är ute kan du bara ha ett fönster/balkongdörren öppen så kommer hon in när du vill. Det finns kattringklockor som ringer när katten går förbi den, du kan ha en sån på balkongen.

Min katt får vara ute på natten, det är mindre trafik och människor ute och jag är alltid hemma. Han har lärt sig att knacka på fönstret när han vill bli insläppt. På balkongen har jag en frigolitlåda, vatten, filtar mm om han nu inte skulle ha kommit hem när jag går till jobbet. Du kanske kan göra något liknande ts?

Bra att hon är kastrerad. Är hon inte ID märkt är det bra om du fixar det om hon skulle komma bort. Glöm inte att registrera märkningen.

• Anonym (mor)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-27 14:20:40 följande:

2-3 timmar är ju ingenting, det är klart hon skriker. Är du hemma när hon är ute kan du bara ha ett fönster/balkongdörren öppen så kommer hon in när du vill. Det finns kattringklockor som ringer när katten går förbi den, du kan ha en sån på balkongen.

Min katt får vara ute på natten, det är mindre trafik och människor ute och jag är alltid hemma. Han har lärt sig att knacka på fönstret när han vill bli insläppt. På balkongen har jag en frigolitlåda, vatten, filtar mm om han nu inte skulle ha kommit hem när jag går till jobbet. Du kanske kan göra något liknande ts?

Bra att hon är kastrerad. Är hon inte ID märkt är det bra om du fixar det om hon skulle komma bort. Glöm inte att registrera märkningen.

Vad har du din katt till?
  • Dexter dot com
    Anonym (Missen) skrev 2018-06-27 10:13:54 följande:
    Och jag håller inte alls med. Vi arbetar och barnen går i skola, sen går de till kompisar och katten klarar sig fint ute. Han är 16 år nu och väldigt nöjd med livet utan kattlucka. Ibland kommer han inte hem på flera dagar och ibland åker vi på semester, då får han bara vara inne när han äter. Barnvakten kan ju inte förväntas åka hem till oss flera hon ger per dag för att se om missen vill in eller inte.
    Nu är det ju lag på att katten ska ha tillsyn minst 2 g/dag och fast jag har kattlucka och katten fri tillgång på mat så har jag kattvakt som tittar in 2g/dag, mest för att se så han inte är skadad. Skulle ju aldrig förlåta mig om han legat ett dygn med smärtor och inte fått hjälp.
  • Glinda från Oz
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:47:32 följande:

Vad har du din katt till?

Jag förstår inte frågan. Han är ett husdjur, han används inte till något.
  • Anonym (Missen)
    Dexter dot com skrev 2018-06-27 17:24:46 följande:

Nu är det ju lag på att katten ska ha tillsyn minst 2 g/dag och fast jag har kattlucka och katten fri tillgång på mat så har jag kattvakt som tittar in 2g/dag, mest för att se så han inte är skadad. Skulle ju aldrig förlåta mig om han legat ett dygn med smärtor och inte fått hjälp.

Lite svårt att titta till katten dagligen om han inte kommer hem, lag eller inte. För övrigt så går det ingen nöd på min katt. Han får mat dagligen när vi är bortresta precis som när vi är hemma. Han kan bara inte gå in i huset lika ofta om vi inte är hemma, då blir det en gång per dag. Oftast är han sur för att vi åkt bort så han håller sig borta i flera dagar.
  • elincharlottee
    Anonym (Missen) skrev 2018-06-27 10:27:03 följande:

Jag anser att man inte ska ha katt alls om man bor i stan och katten inte har möjlighet att springa ute fritt, jaga och ströva omkring! Katter ska inte vara inlåsta i trånga utrymmen dygnet runt, det är djurplågeri.

Vi bor på landet!

Mycket svagt att konstatera att det är djurplågeri att ha innekatt. Det är det verkligen inte. Min katt mår fint i övrigt och trivs här hemma. Jag vet om att jag som ägare gjorde fel genom att låta henne vara ute från första början, men nu blev det så och det kan jag inte göra ogjort.
  • elincharlottee
    Glinda från Oz skrev 2018-06-27 14:20:40 följande:

Vad bra! Låter givetvis som något jag också kan ha. Hon är ID-märkt
  • elincharlottee

Så ni menar att stadsbor ska vara förbjudna att ha katter? Förstår inte det tänket alls.

Dock skulle jag inte få för mig att sätta en hund som kräver mycket motion och utelek i lägenhet mitt i stan, men det är en annan diskussion.

• Dexter dot com
    elincharlottee skrev 2018-06-29 09:10:59 följande:

Så ni menar att stadsbor ska vara förbjudna att ha katter? Förstår inte det tänket alls.

Dock skulle jag inte få för mig att sätta en hund som kräver mycket motion och utelek i lägenhet mitt i stan, men det är en annan diskussion.

Fast det inga som helst problem att ha hund i lägenhet så länge hunden får den motion och aktivering den kräver för att vara harmonisk och nöjd. Inne vilar man och motion och aktivering sker ute vilket funkar utmärkt även i stadsmiljö.
  • Anonym (Ut med katten!)
    elincharlottee skrev 2018-06-26 11:31:51 följande:

Jag har en jättegosig kisse, en hona på 5 år. Hon är väldigt pigg, tycker om att leka och är väldigt social MEN! Hon skriker och jamar konstant. Oftast sätter hon sig vid balkongdörren (bor i marklägenhet med inglasad balkong) och sätter igång med jamandet tills jag öppnar så hon kan gå ut. Hon ger sig inte om jag inte öppnar heller utan hon kan sitta i timmar (!!) om jag inte avleder hela tiden med mat/leksaker..

I början var hon endast innekatt och då fanns inte detta beteende, men förra sommaren började jag ha dörren öppen, och hon kunde då gå in och ut som hon behagade. Men Det är inte bara när hon sitter vid dörren, ibland är det värst på natten då hon ställer sig utanför min sovrumsdörr, jamar och gnäller. När jag ignorerar henne början hon räfsa och riva på dörren och jag blir totalt TOKIG av detta!! Som jag skrev tidigare så är hon inte direkt uttråkad, hon har mycket leksaker och jag leker också MED henne på dagarna.

Jag vet inte vad jag ska göra åt dethär, det kan nästan aldrig vara tyst här hemma. :( jag blir ju orolig också att skrikandet kan ha att göra med att hon inte mår bra fysiskt... Finns det någon med tips eller med liknande situation??? Kattlucka går inte då jag bor i lägenhet.

Katter är djur som naturligt har stora rörelsebehov. Har du katt så ska du ansvara för att den får ge utlopp för sitt naturliga beteenden. Den behöver vara ute och jaga, klättra etc. Katter har stora revir, rör sig normalt flera mil/dygn inom reviret och är normalt ute större delen av dygnet.

Din katt skiter fullständigt i om DU leker med henne i en liten lägenhet på dagarna eller om hon har leksaker- det är inget människobarn vi talar om. Katten har inte något som helst behov av dig mer än att du ger den mat och släpper ut den.

Det du kan göra är att skaffa en kattlucka så katten kan röra sig fritt, avliva katten eller ge bort den. Alternativ 1 eller 2 är väl det bästa för katten.

"Hon har mycket leksaker". Suck...
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ut med katten!) skrev 2018-06-29 10:58:29 följande:

Katter är djur som naturligt har stora rörelsebehov. Har du katt så ska du ansvara för att den får ge utlopp för sitt naturliga beteenden. Den behöver vara ute och jaga, klättra etc. Katter har stora revir, rör sig normalt flera mil/dygn inom reviret och är normalt ute större delen av dygnet.

Din katt skiter fullständigt i om DU leker med henne i en liten lägenhet på dagarna eller om hon har leksaker- det är inget människobarn vi talar om. Katten har inte något som helst behov av dig mer än att du ger den mat och släpper ut den.

Det du kan göra är att skaffa en kattlucka så katten kan röra sig fritt, avliva katten eller ge bort den. Alternativ 1 eller 2 är väl det bästa för katten.

"Hon har mycket leksaker". Suck...

En kastrerad katt i ett bostadsområde som får äta sig mätt hemma går mycket sällan mer än 100 meter från hemmet. Lite förenklat kan du ta en karta markera 100 meter från hemmet och göra en cirkel.

Resten håller jag med om.
  • Anonym (Ut med katten!)

Nej, men de kan fortfarande röra sig flera mil dagligen inom det där reviret. Det är så jag menar :)

Svar på tråden Trött på kattens skrikande...!!