Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Trött på kattens skrikande...!!

Låt katten vara i ditt sovrum om nätterna och sätt in en kattlucka och problemet är löst.

• Dexter dot com
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 12:18:12 följande:
    Är väl ändå rätt bra om hon sitter på gården så du har en teoretisk chans att få tag på henne (teoretisk) men de flesta katter sticker nog iväg på längre turer!? Hur gör alla andra med utekatter tänker du? Ringer sig sjuk från jobb/skola för att kisse inte kommit hem och det är 20 grader kallt?
    Man har självklart kattlucka så katten inte behöver vara inne/ute 10 timmar när man är på jobbet . Väldigt smidigt! 
  • Dexter dot com
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 17:41:38 följande:
    Ja om man bor i eget hus på landet så är det ju suveränt.......men hur ser det ut om man bor stadsnära? Har du koll?
    Tror tyvärr många släpper ut katten och låter den vara ute hela nätter alt hela dagarna. Möter ofta jamandes kärlekstörstande katter i portar och på innergårdar i stan vilket jag antar beror på att dom inte kommer in hemma och då lägger sig i grannarnas utemöbler och barnvagnar i trappuppgången.
  • Dexter dot com
    Anonym (Missen) skrev 2018-06-26 18:53:23 följande:

Vi har en utekatt som är borta flera timmar åt gången. Vi släpper ut honom när vi åker till jobbet och han gårvkomma in när vi kommer hem. Inga konstigheter.

Vart matar ni honom och vart kan han ta skydd mot kyla och regn?
  • Dexter dot com
    nernu skrev 2018-06-26 21:17:58 följande:
    Ja för det naturliga för ett rovdjur är ju att ta skydd i en lägenhet... stadsbor alltså.
    Nu bor ju jag mitt i skogen på landet men tycker iaf att har man utekatt måste man se till att den har skydd från regn och kyla och tillgång till mat när man har den ute om man nu inte har kattlucka .
  • Dexter dot com
    Anonym (Missen) skrev 2018-06-27 10:13:54 följande:
    Och jag håller inte alls med. Vi arbetar och barnen går i skola, sen går de till kompisar och katten klarar sig fint ute. Han är 16 år nu och väldigt nöjd med livet utan kattlucka. Ibland kommer han inte hem på flera dagar och ibland åker vi på semester, då får han bara vara inne när han äter. Barnvakten kan ju inte förväntas åka hem till oss flera hon ger per dag för att se om missen vill in eller inte.
    Nu är det ju lag på att katten ska ha tillsyn minst 2 g/dag och fast jag har kattlucka och katten fri tillgång på mat så har jag kattvakt som tittar in 2g/dag, mest för att se så han inte är skadad. Skulle ju aldrig förlåta mig om han legat ett dygn med smärtor och inte fått hjälp.
  • Dexter dot com
    elincharlottee skrev 2018-06-29 09:10:59 följande:

Så ni menar att stadsbor ska vara förbjudna att ha katter? Förstår inte det tänket alls.

Dock skulle jag inte få för mig att sätta en hund som kräver mycket motion och utelek i lägenhet mitt i stan, men det är en annan diskussion.

Fast det inga som helst problem att ha hund i lägenhet så länge hunden får den motion och aktivering den kräver för att vara harmonisk och nöjd. Inne vilar man och motion och aktivering sker ute vilket funkar utmärkt även i stadsmiljö.
Svar på tråden Trött på kattens skrikande...!!