• Anonymsju

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Hej! Jag har två frågor till er föräldrar här inne :) Jag har frågat detta bland mina vänner och åsikterna är delade, så är nyfiken på vad majoriteten tycker!

Så till frågan - Vad hade ni tyckt om andra faniljemedlemmar (farmor, mormor) stoppade in fingrarna i eran lilla bebis mun o låta han/hon suga på fingret länge? Inte av anledning att trösta, och inte för att bebisen själv letar efter nåt att suga på, utan instinktivt stoppa in fingret för att dom själv tycker det känns mysigt. (Otvättade fingrar med lösnaglar, precis tagit i pengar och smutsig disk.

Är ni känsliga för sådant, och säger ni till isåfall? Eller tycker ni att det är lugnt?

• Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-05-02 22:19:40 följande:

Tack för era ord!! Nu har killen pratat med henne om 2 saker i alla fall.

Men jag mår inte bra, når dåligt av att våran relation blev så förstörd nu när vi fick barn. Jag vill ju inget hellre än att ha en bra relation med henne, men just nu känner jag att jag inte tål henne. Ju mer jag tänker på saker hon har gjort/sagt så märker ju hur kontrollerande och förminskande hon varit genom alla år, det tog att jag skulle bli gravid och få barn som hennes beteende blev för mycket.

Bara nu senast när vi pratade om min långa förlossning som just nu utreds och eventuellt kan bli en lex mariah anmälan på, så säger hon att jag ju är en sån som tänker mycket på saker och ting och det va därför jag tog det så hårt, är inte det förminskande?

?!?!

Du tänker för mkt och därför tog en så utdragen förlossning med en potentiell lex Mariah anmälan som följd dåligt? Jag baxnar inför denna kvinnas uttalanden...

Jag tror du måste försöka säga till i stunden också, fast du kan göra det lite under radarn med en fråga, ngt jag lärde mig av nån retorikexpert på tv och använde mig av under min graviditet (jag fick stor mage snabbt och tröttnade rätt fort på alla kommentarer om ?hur stor jag var?) när man ifrågasätter folk och ber dem utveckla sina tankar blir det ofta rätt pinsamt, för dem. Som i det här fallet, hade du kunnat svara med, men hur menar du nu, att jag själv tänkt mig till att må dåligt över min förlossning, som bevisligen var så illa att den måste utredas av vården och ev. anmälas? Hur har jag tänkt mig till problemet menar du? Du kanske kan förklara hur jag skulle tänkt för att må bättre? Även om de finner sig och drar till med nåt kan man ofta pusha vidare i samma spår och även om hon inte skulle visa det har du gjort det obekvämt för henne, och gör du det några gånger med olika saker när hon ör både förminskande och gränsöverskridande kommer hon snart börja tänka på vad hon säger kring dig, det gör man nästan omedvetet för man gillar oftast inte att bli ifrågasatt utan man slänger ur sig sådana där saker utan att fundera så mycket på hur det mottages i andra ändan. Du ska absolut inte bara sitta och ta hennes uttalanden något mer då tror jag du kommer explodera, och även om det inte skulle bli jättemycket bättre så kommer du må bättre när du står upp för dig själv, jag hejar på dig!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-05-02 22:19:40 följande:
    erikaABC skrev 2018-05-01 17:16:46 följande:

Jag tycker att din sambo kan ta ett tillfälle med sin mamma där han tar upp detta med att inte stoppa fingrar i munnen.

Jag skulle inte träffa svärmor utan sambo om hon är oförskämd. Om hon är oförskämd kan du och sambon åka hem eller så får svärmor åka hem om hon inte kan bete sig. Din sambo kan väl träffa sin mamma utan dig ibland. Jag skulle inte träffa henne ofta om hon höll på sådär.

Om du vill kan du ju faktiskt ta en paus från svärmor.

Låt din sambo hålla kontakten med sin mamma så att du slipper henne på telefon/sms.

Tack för era ord!! Nu har killen pratat med henne om 2 saker i alla fall.

Men jag mår inte bra, når dåligt av att våran relation blev så förstörd nu när vi fick barn. Jag vill ju inget hellre än att ha en bra relation med henne, men just nu känner jag att jag inte tål henne. Ju mer jag tänker på saker hon har gjort/sagt så märker ju hur kontrollerande och förminskande hon varit genom alla år, det tog att jag skulle bli gravid och få barn som hennes beteende blev för mycket.

Bara nu senast när vi pratade om min långa förlossning som just nu utreds och eventuellt kan bli en lex mariah anmälan på, så säger hon att jag ju är en sån som tänker mycket på saker och ting och det va därför jag tog det så hårt, är inte det förminskande?
    Din svärmor verkar inte vara en person som man vill anförtro sig åt. Man kan ju helt klart konstatera det och försöka förhålla sig till det. Man får helt enkelt sluta diskutera personliga saker med svärmor. Gör det istället med någon du litar på och är bra att prata med. Sluta att prata om personliga saker som förlossning med svärmor. Hon tillför ju inget, tvärtom, hon skapar bara irritation.
    Håll dig till allmänna saker som vädret, tvprogram, eller vad ni kan komma på.
    Det är inte bara du som ska slita för en bra relation. Har man försökt och det inte funkar så kan du inte göra så mycket mer.
    Läste i en tråd om en kvinna som mådde bättre efter att hon såg på svärmor som en besvärlig kund på jobbet. Det vill säga man är artig men håller distans. Försök inte mer att kämpa dig blå för en nära relation med svärmor.
    Tänk på barnet och dig själv nu, din sambo och vad ni behöver för att må bra. Det vet bara ni. Flytta fokus från svärmor och tänk på er familj nu. Bra att du har en sambo som kan ta ett snack med sin mamma. Plus för honom. Och du skrev att du litar på din mamma som barnvakt. Det är bra. Sedan börjar ju ungen på förskola och ni utvidgar ert nät och stöd för familjen.
  • Anonymsju
    Jsv17 skrev 2018-05-03 01:59:15 följande:
    ?!?!

Du tänker för mkt och därför tog en så utdragen förlossning med en potentiell lex Mariah anmälan som följd dåligt? Jag baxnar inför denna kvinnas uttalanden...

Jag tror du måste försöka säga till i stunden också, fast du kan göra det lite under radarn med en fråga, ngt jag lärde mig av nån retorikexpert på tv och använde mig av under min graviditet (jag fick stor mage snabbt och tröttnade rätt fort på alla kommentarer om ?hur stor jag var?) när man ifrågasätter folk och ber dem utveckla sina tankar blir det ofta rätt pinsamt, för dem. Som i det här fallet, hade du kunnat svara med, men hur menar du nu, att jag själv tänkt mig till att må dåligt över min förlossning, som bevisligen var så illa att den måste utredas av vården och ev. anmälas? Hur har jag tänkt mig till problemet menar du? Du kanske kan förklara hur jag skulle tänkt för att må bättre? Även om de finner sig och drar till med nåt kan man ofta pusha vidare i samma spår och även om hon inte skulle visa det har du gjort det obekvämt för henne, och gör du det några gånger med olika saker när hon ör både förminskande och gränsöverskridande kommer hon snart börja tänka på vad hon säger kring dig, det gör man nästan omedvetet för man gillar oftast inte att bli ifrågasatt utan man slänger ur sig sådana där saker utan att fundera så mycket på hur det mottages i andra ändan. Du ska absolut inte bara sitta och ta hennes uttalanden något mer då tror jag du kommer explodera, och även om det inte skulle bli jättemycket bättre så kommer du må bättre när du står upp för dig själv, jag hejar på dig!
    Ja hon vill gärna sätta ord på hur jag beter mig, typ att jag är känslig, och att jag tänker så mycket på saker och ting, och jo visst jag är en "känslomänniska", men min förlossning hade nog dom flesta tagit hårt på, liksom om någon berättar något som man är ledsen över så svarar man väl inte med att säga att människan tänker för mycket på saker.. finns ju tusen andra saker att säga som är mer stöttande.

Jag vet att allt skulle bli bättre att säga till i stunden, för annars blir det såhär som jag befinner mig i nu, jag vill konfrontera henne om allt, allt hon har sagt/gjort under flera års tid nu, jag håller på att explodera, och det värsta är att hon är helt ovetandes om hur hon har fått mig att må. 

Tack för dina stöttande ord!! Jag försöker att inte öppna mig för mycket eller säga något så hon skulle fatta att det är jag, även om jag inte kan tänka mig att hon hänger här. Det är även svårt att prata med vänner om detta problem då dom inte riktigt förstår hur det är, har inte så många vänner som har barn, eller har folk runt omkring som är så gränsöverskridande, då tror jag det är svårt att sätta sig in i och förstå hur dränerande det är.
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-05-03 12:18:47 följande:

Fråga på bvc om du kan få någon samtalskontakt.

Jag pratade med min bvc sköterska i början om detta, hon och jag hade lite samtal om det, och hon var helt ok stöd, sen sa jag att det blev bättre och inte behövde prata mer. Var väl önsketänkande att det skulle va bättre..
  • Anonymsju

Hejsan alla!! Längesen jag skrev nåt här, men har bara en fråga, jag tycker det är både skönt och hjälpsamt att höra hur andra tänker kring mina tankar ang. Svärmors beteende.

Om ni hade ett samtal angående bebisens första ord med er svärmor och säger till bebisen att första ordet borde vara "mamma, kan du säga mamma, mmmmmammma" och höll på sådär man gör ni vet, så bötjar svärmor direkt med sitt namn mot bebisen "mmmmaria mmaria"

Hade ni stört er?

• erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-05-30 09:38:16 följande:

Hejsan alla!! Längesen jag skrev nåt här, men har bara en fråga, jag tycker det är både skönt och hjälpsamt att höra hur andra tänker kring mina tankar ang. Svärmors beteende.

Om ni hade ett samtal angående bebisens första ord med er svärmor och säger till bebisen att första ordet borde vara "mamma, kan du säga mamma, mmmmmammma" och höll på sådär man gör ni vet, så bötjar svärmor direkt med sitt namn mot bebisen "mmmmaria mmaria"

Hade ni stört er?

Jag hade stört mig ja. Men jag hade inte sagt någonting om just detta.
    Däremot hade jag inte haft intensivt umgänge med svärmor utan hållt nere på umgänget så att inte hela min tillvaro kretsade runt svärmor.
  • Orolig över barn
    Anonymsju skrev 2018-04-27 21:51:58 följande:

Aha, då fattar jag!

För att svara på din fråga så tror jag hon gör det för att hon tycker det är mysigt, hon vill bonda/knyta an till honom, få honom att tycka om henne typ.

Han kan sitta helt lugn i hennes knä och hon börja pilla in sina fingrar i hans mun, och det är klart han börjar suga/bita på dom.

Helt sjuk !! Fy va äcklig !
  • Orolig över barn
    erikaABC skrev 2018-04-28 10:56:25 följande:

Du kan ju stoppa in fingrarna i svärmors mun och se hur hon reagerar?

• Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-05-30 09:38:16 följande:

Hade ni stört er?

Jag tror mer det blir irriterande i hela sammanhanget, att allt annat hon gör skapar en grund irritation. Jag tror inte jag retat mig så mycket på just en sån incident, om man tittar på just den enskilt, men hade det varit en del med allt det andra så hade nog det stört mig enormt mycket med då det stuckit ut som ytterligare en grej där hon går över gränsen.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-05-30 09:49:16 följande:

Jag hade stört mig ja. Men jag hade inte sagt någonting om just detta.

Däremot hade jag inte haft intensivt umgänge med svärmor utan hållt nere på umgänget så att inte hela min tillvaro kretsade runt svärmor.

Okej, tack för ditt svar! Lite så känner jag med.
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?