• Beaglemom

Surrogat

Hej,

Efter en flerårig kamp med IVF och äggdonation vet jag inte hur mkt jag orkar längre och tänkte försöka utreda möjligheterna till surrogat. Någon som har erfarenheter och tips om vart man kan vända sig? Går det att ha surrogat med både donerade ägg och spermier? Vad kostar det ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-31 21:00
    Jag vet att det är olagligt i Sverige och letar efter alternativ utomlands, snälla var respektfulla i era kommentarer

• Svar på tråden Surrogat
  • Anonym (x)
    Beaglemom skrev 2018-04-01 06:22:57 följande:
    Situationerna är inte jämförbara ur mitt perspektiv men jag förstår såklart hur du tänker. Jag å min sida tycker det är sjukt att lagstiftningen i Sverige går in och begränsar vad en kvinna får göra med sin egen kropp. Min syster skulle ställt upp på att bära mitt barn av kärlek till mig som enda anledning men inte ens det är tillåtet. Vissa personer som lever i fattiga länder kanske tycker att vara gravid i 9 månader är ett mycket enklare/skönare jobb än att slita ut sig i en gruva/fabrik/bordell för en fraktion av lönen som man får som surrogat. Det är ju dessutom inte dina egna ägg du är gravid med som surrogat så du ger ju inte bort ditt eget barn.

Syftet med tråden var inte att diskutera rätt/fel med surrogat, men du kan säkert hitta nån annan sådan tråd om du är intresserad av debatten i sig.
    Om man inte använder egna ägg, ger man alltså inte bort sitt eget barn, skriver du. Om du skulle göra äggdonation, alltså annans ägg, är det då inte ditt barn - fastän du bär det? En surrogatmamma kan ju lika gärna behålla barnet, och istället se det som att barnet blivit till med äggdonation! Det är lustigt att se att vem som är "mamman" varierar beroende vem som drar fördel av barnet!
  • XLinaX
    Beaglemom skrev 2018-04-01 06:30:49 följande:

Det är ett alternativ. Tänkte bara försöka utreda om det finns någon lösning som är enklare än adoption. Det verkar vara en fruktansvärd process.

Jag tror inte att de processer du söker efter är enklare än adoption. Tvärtom blir de osäkrare, olagliga, dyra och risken är att bli lurad.

Jag tycker ni ska satsa på adoption. Där får ni även bidrag från staten. Som jag skrev tidigare är jag moster till 2 barn adopterade från Colombia. Det är ett syskonpar som kom till Sverige samtidigt.

Kön för adoption är kortare om man skriver upp sig för syskonpar. Dessutom har det enbart varit fördelar. De har varandra. Längre föräldraledighet, familjen blev komplett direkt osv.

Det tog 14 månader från det att de tog kontakt med adoptionsbyrån tills dess att de reste för att hämta sina underbara barn.

Lycka till.
  • Anonym (anonym)

En orsak till varför man kanske hellre vill få ett barn som blivit till genom surrogat är att man får vara md från början, innan födseln och framåt.

Vid adoption finns det oftast redan flera separationer i barnets liv bakom. Det finns ju oftast tragiska orsaker bakom varför barn blir lämnade på tex barnhem för att sen adopteras.

Dessutom är det faktiskt så att om man är 42 eller äldre så får man inte adoptera (man får inte tillståndet som krävs) så då är surrogatmödraskap enda alternativet om man inte kan bära barn själv tex om man är 2 män eller en kvinna som fötts utan livmoder eller inte kan bära barn av annan orsak.

• Anonym (Anna)
    Beaglemom skrev 2018-03-31 20:36:31 följande:

Hej,

Efter en flerårig kamp med IVF och äggdonation vet jag inte hur mkt jag orkar längre och tänkte försöka utreda möjligheterna till surrogat. Någon som har erfarenheter och tips om vart man kan vända sig? Går det att ha surrogat med både donerade ägg och spermier? Vad kostar det ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-31 21:00

Jag vet att det är olagligt i Sverige och letar efter alternativ utomlands, snälla var respektfulla i era kommentarer

I Indien och usa kan du få surrogat lagligt. När du kommer till sverige måste du adoptera barnet. Jag tror mannen räknas som pappa direkt.

Indien verkar ha ett bättre system än usa.

Här finns en artikel:

www.hemmets.se/vi-fick-barn-med-hjalp-av-en-surrogatmamma/
  • Anonym (Anna)

Här finns lite länkar:

www.google.se/search&oq=surrogatmamma.indien&aqs=chrome..69i57.3116j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

• UndrandeSökare
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-05 11:54:48 följande:

I Indien och usa kan du få surrogat lagligt. När du kommer till sverige måste du adoptera barnet. Jag tror mannen räknas som pappa direkt.

Indien verkar ha ett bättre system än usa.

Här finns en artikel:

www.hemmets.se/vi-fick-barn-med-hjalp-av-en-surrogatmamma/

Anonym (Anna) skrev 2018-04-05 11:55:27 följande:

Här finns lite länkar:

www.google.se/search&oq=surrogatmamma.indien&aqs=chrome..69i57.3116j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Indien tillåter inte längre surrogat för utländska medborgare har jag läst.

Vid dubbeldonation så använder man både donerade ägg och donerade spermier och då är det andra vilkor som gäller. Då kommer inte mannen räknas som pappa automatiskt man kan heller inte göra dnatest för att bevisa att man är biologisk förälder (därför kan man inte göra dubbeldonation med surrogatmödraskap i vissa länder som kräver dnaprov tex Ukraina).
  • Anonym (x)

TS, vad tänker du om min fråga om ÄD vs surrogat? Att "mamman" är den det passar, liksom?

• Beaglemom
    Anonym (x) skrev 2018-04-05 18:16:32 följande:

TS, vad tänker du om min fråga om ÄD vs surrogat? Att "mamman" är den det passar, liksom?

Helt olika situationer. onödig diskussion då jag är helt övertygad om att jag tycker surrogat är rätt.
  • Anonym (x)
    Beaglemom skrev 2018-04-07 07:29:34 följande:
    Helt olika situationer. onödig diskussion då jag är helt övertygad om att jag tycker surrogat är rätt.
    Hur då en onödig diskussion? Högst etisk, i synnerhet om man funderar på ÄD fortfarande. Att om den som bär barnet i vissa fall anses oerhört betydelsefull (epigenitik, att den som bär barnet ger av sig själv, att barnet i magen påverkas positivt, att man är mamman - så låterdet i ÄD-trådar), medan det plötsligt vid surrogat anses att den som bär bara är en behållare, att generna är de viktiga och att det blir ert barn när ni får det? 
  • Beaglemom
    Anonym (x) skrev 2018-04-08 22:55:59 följande:

Hur då en onödig diskussion? Högst etisk, i synnerhet om man funderar på ÄD fortfarande. Att om den som bär barnet i vissa fall anses oerhört betydelsefull (epigenitik, att den som bär barnet ger av sig själv, att barnet i magen påverkas positivt, att man är mamman - så låterdet i ÄD-trådar), medan det plötsligt vid surrogat anses att den som bär bara är en behållare, att generna är de viktiga och att det blir ert barn när ni får det? 

Ja det är en intressant diskussion ur ett filosofiskt perspektiv. Ur mitt perspektiv är mamman den man avtalsmässigt och således legalt bestämmer ska vara mamman även om jag såklart förstår att även äggdonator och surrogatmödrar har känslor för barnet och det naturligtvis kan vara påfrestande att ha dessa roller. Jag menar bara att jag redan har tagit ställning och att anledningen till att jag skriver på detta forum inte är att jag vill diskutera etiken kring surrogat. Jag ville ha praktiska tips hur man går till väga, och det har jag nu fått.
  • Anonym (x)
    Beaglemom skrev 2018-04-09 08:02:50 följande:
    Ja det är en intressant diskussion ur ett filosofiskt perspektiv. Ur mitt perspektiv är mamman den man avtalsmässigt och således legalt bestämmer ska vara mamman även om jag såklart förstår att även äggdonator och surrogatmödrar har känslor för barnet och det naturligtvis kan vara påfrestande att ha dessa roller. Jag menar bara att jag redan har tagit ställning och att anledningen till att jag skriver på detta forum inte är att jag vill diskutera etiken kring surrogat. Jag ville ha praktiska tips hur man går till väga, och det har jag nu fått.
    Jag tycker att man ska tänka på att det inte finns någon som helst forskning på hur dessa barn mår. Barn är ingen rättighet. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (x) skrev 2018-04-09 10:57:38 följande:

Jag tycker att man ska tänka på att det inte finns någon som helst forskning på hur dessa barn mår. Barn är ingen rättighet. 

Varför skulle dessa barn må sämre än adopterade barn som kommit hit från andra länder? Som dessutom i många fall kan ha blivit övergivna av sina föräldrar och syskon för de inte har råd att försörja barnet? Eller som kan ha blivit till pgr av våldtäkt eller liknande?

Det måste ju vara värre att veta att man blev till av en våldtäkt och inte var önskad och blev bortlämnad, än att veta att man blev till för att man verkligen var önskad och sen fick växa upp hos dem som önskade dig även om de inte hade en livmoder och kunde bära dig i magen?

Det finns säkerligen massor av forskning utomlands om hur barn som blivit till genom surrogat mår. Googla om du verkligen är genuint intresserad av det ämnet.
  • Anonym (x)
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-09 11:25:46 följande:
    Varför skulle dessa barn må sämre än adopterade barn som kommit hit från andra länder? Som dessutom i många fall kan ha blivit övergivna av sina föräldrar och syskon för de inte har råd att försörja barnet? Eller som kan ha blivit till pgr av våldtäkt eller liknande?

Det måste ju vara värre att veta att man blev till av en våldtäkt och inte var önskad och blev bortlämnad, än att veta att man blev till för att man verkligen var önskad och sen fick växa upp hos dem som önskade dig även om de inte hade en livmoder och kunde bära dig i magen?

Det finns säkerligen massor av forskning utomlands om hur barn som blivit till genom surrogat mår. Googla om du verkligen är genuint intresserad av det ämnet.
    Jag är insatt i ämnet, du vet ju inte vad jag jobbar med :) Sverige valde att inte tillåta surrogatmödraskap, just m tanke på barnets perspektiv. Man vet idag för lite om vad som händer. Och att tillåta saker, för att ett annat alternativ är sämre, det är inte försvarbart. 
  • Anonym (Anna US)
    Anonym (x) skrev 2018-04-09 10:57:38 följande:
    Gör en enkel sökning via Google så kommer du hitta flera studier, forskningsbaserade, både från UK och USA.
  • Anonym (Anna US)
    Anonym (x) skrev 2018-04-09 13:44:36 följande:
    Jag är insatt i ämnet, du vet ju inte vad jag jobbar med :) Sverige valde att inte tillåta surrogatmödraskap, just m tanke på barnets perspektiv. Man vet idag för lite om vad som händer. Och att tillåta saker, för att ett annat alternativ är sämre, det är inte försvarbart. 
    Hur kan du arbeta med frågan i Sverige då surrogatmödrarskap inte är reglerat här? Så, vad jobbar du med? Hur kan du veta allt om surrogatmödrarskap i ett land där det inte är reglerat? Vilken lag känner du till som inte står i lagboken/karnov? 
  • Anonym (Anna US)
    Anonym (x) skrev 2018-04-08 22:55:59 följande:
    Du menar väl epigenetik? ;) 

Det är den del av genetiken som behandlar förändringar i genuttryck eller fenotyp som är oberoende av förändringar i DNA-sekvensen. Epigenetiken handlar om hur DNA läses av och hur DNA uttrycks. Cellens tillstånd i detta hänseende - det vill säga dess epigenom - kan leda till att generna omprogrammeras och därför uttrycks annorlunda än vad DNA:t signalerar. Epigenomets signaler kan med andra ord överrösta det DNA som ärvts från föräldrarna. Epigenomet påverkas av den yttre miljön (diet, gifter, hormoner, med mera).

I flercelliga organismer utvecklas flera olika celltyper som ger upphov till olika vävnader och organ. Denna differentiering till olika celltyper sker genom att gener stängs av eller sätts på. När en differentierad cell sedan delar sig, bibehålls genuttrycket i dottercellerna, så kallad epigenetisk nedärvning. Epigenetiska mekanismer påverkas av faktorer såsom ålder, kemikalier, droger och diet.

Kan du förklara detta lite närmare, för jag förstår faktiskt inte hur det kopplas samman med surrogatmödrarskap? Menar du att surrogatmödrar tar gifter som påverkar barnets DNA? Jag förstår inte.
  • Anonym (Anna US)
    Anonym (x) skrev 2018-04-02 10:16:29 följande:
    Om man inte använder egna ägg, ger man alltså inte bort sitt eget barn, skriver du. Om du skulle göra äggdonation, alltså annans ägg, är det då inte ditt barn - fastän du bär det? En surrogatmamma kan ju lika gärna behålla barnet, och istället se det som att barnet blivit till med äggdonation! Det är lustigt att se att vem som är "mamman" varierar beroende vem som drar fördel av barnet!
    Det där får du allt förklara närmare.

Det finns flera barn i Sverige som har kommit till världen via äggdonation.

Så barn genom äggdonation är inte riktiga barn, är det det du menar? 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna US) skrev 2018-04-27 21:56:02 följande:

Det där får du allt förklara närmare.

Det finns flera barn i Sverige som har kommit till världen via äggdonation.

Så barn genom äggdonation är inte riktiga barn, är det det du menar? 

Tror att hon vill visa på den bristande logiken i att förfäkta att det är hon som bidragit med ägget som är mamma i surrogatfall, samtidigt som man anser att kvinnan som bär barnet är mamman när det gäller äggdonationer.

Personligen skulle jag säga upp kontakten med någon i min närhet som anlitar en surrogatmamma.
  • Anonym (Alfagammma)

www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-sager-nej-till-surrogatmodraskap

Avsaknad av brottsrubricering är en sak. Man kan arbeta med frågan på andra sätt också. Som till exempel huruvida surrogatmödraskap ska vara en erkänd metod för föräldraskap, kunna subventioneras GM vården m. M. Faktum är att det är avsaknad av regler som är grejen - då är det inte ett sätt att bli förälder på i Sverige (en sak som man vad jag förstår har utrett om man ska ändra på) . Förenklat kan man ju säga att den lagstiftning som finns uttömmande reglerar hur man blir förälder och surrogatmödraskap är ju ingen metod som man enligt lagen blir förälder på idag. Att man privat kanske kan hitta på bakvägar genom exv bortadoption är en annan sak.

Anonym (Anna US) skrev 2018-04-27 21:49:30 följande:

Hur kan du arbeta med frågan i Sverige då surrogatmödrarskap inte är reglerat här? Så, vad jobbar du med? Hur kan du veta allt om surrogatmödrarskap i ett land där det inte är reglerat? Vilken lag känner du till som inte står i lagboken/karnov? 

• Anonym (T)

Ni kommer att få problem att få hem barnet till Sverige ifall ni använder donerade spermier. Ni kommer att få adoptera barnet på samma sätt som ni skulle få göra med ett annat adopterat barn.

Svar på tråden Surrogat