• UndrandeSökare

Surrogat

Beaglemom skrev 2018-04-01 06:30:49 följande:

Det är ett alternativ. Tänkte bara försöka utreda om det finns någon lösning som är enklare än adoption. Det verkar vara en fruktansvärd process.

Indien har stängt möjligheten för surrogat för utländska medborgare har jag läst, och i Ukraina är det endast möjligt om man använder egna ägg eller egna spermier. Så om man ska använda både donerade spermier och ägg och vill ha en surrogatmamma så är det nog USA man får vända sig till. Det finns surrogatförmedlingar i Sverige som kan hjälpa till med kontakter med Ukraina och USA.

Det finns 2 kända homosexuella par i Sverige jag läst om som gått ut och berättat om hur de fått barn via surrogatmödrar i USA, det är festfixaren Bindefeld och hans man, samt Kändismäklaren Fredrik Eklund och hans man. Googlar du på deras namn hittar du mer info.
  • UndrandeSökare

Malou efter 10 har intervjuat en hel del par på sitt program som fått barn via surrogatmödraskap, finns på nätet om man googlar.

• UndrandeSökare
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-05 11:54:48 följande:

I Indien och usa kan du få surrogat lagligt. När du kommer till sverige måste du adoptera barnet. Jag tror mannen räknas som pappa direkt.

Indien verkar ha ett bättre system än usa.

Här finns en artikel:

www.hemmets.se/vi-fick-barn-med-hjalp-av-en-surrogatmamma/

Anonym (Anna) skrev 2018-04-05 11:55:27 följande:

Här finns lite länkar:

www.google.se/search&oq=surrogatmamma.indien&aqs=chrome..69i57.3116j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Indien tillåter inte längre surrogat för utländska medborgare har jag läst.

Vid dubbeldonation så använder man både donerade ägg och donerade spermier och då är det andra vilkor som gäller. Då kommer inte mannen räknas som pappa automatiskt man kan heller inte göra dnatest för att bevisa att man är biologisk förälder (därför kan man inte göra dubbeldonation med surrogatmödraskap i vissa länder som kräver dnaprov tex Ukraina).
Svar på tråden Surrogat