• Beaglemom

Surrogat

Hej,

Efter en flerårig kamp med IVF och äggdonation vet jag inte hur mkt jag orkar längre och tänkte försöka utreda möjligheterna till surrogat. Någon som har erfarenheter och tips om vart man kan vända sig? Går det att ha surrogat med både donerade ägg och spermier? Vad kostar det ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-31 21:00
    Jag vet att det är olagligt i Sverige och letar efter alternativ utomlands, snälla var respektfulla i era kommentarer

• Svar på tråden Surrogat
  • Glinda från Oz

Det är olagligt i Sverige av en anledning. Det är smaklöst att köpa ett barn och mammans kropp (eller hyra) Det borde vara hårda straff på det!

• Anonym (Mi)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-31 20:51:19 följande:

Det är olagligt i Sverige av en anledning. Det är smaklöst att köpa ett barn och mammans kropp (eller hyra) Det borde vara hårda straff på det!

Amen sluta, hur dum är du?

Det finns kvinnor vars högsta önskan är att bilda familj, mår säkert jätte dåligt.

Till TS, det finns företag som riktar in sig i detta ämnet men man får göra det i utlandet. Googla, har också funderat på detta då jag är sekundär barnlös.
  • viseversa
    Anonym (Mi) skrev 2018-03-31 20:55:54 följande:

Det finns kvinnor vars högsta önskan är att bilda familj, mår säkert jätte dåligt.

Till TS, det finns företag som riktar in sig i detta ämnet men man får göra det i utlandet. Googla, har också funderat på detta då jag är sekundär barnlös.
    Förlåt men vad menar du? Är det okej att utnyttja en ofta fattig kvinnas kropp menar du bara för att man vill ha barn?
  • Beaglemom
    Anonym (Mi) skrev 2018-03-31 20:55:54 följande:

Tack, håller på att googla som en galning. Det är en djungel.
  • Anonym (Mi)

Men det finns företag som dessa kvinnor söker sig till, finns säkert de dom vill hjälpa andra barnlösa par. Så länge allt sköts lagligt och kvinnan skrivit kontrakt osv.

Det borde vara upp till var och en.

• viseversa
    Anonym (Mi) skrev 2018-03-31 21:11:55 följande:

Men det finns företag som dessa kvinnor söker sig till, finns säkert de dom vill hjälpa andra barnlösa par. Så länge allt sköts lagligt och kvinnan skrivit kontrakt osv.

Det borde vara upp till var och en.

Ja i Indien finns det kvinnor som gör detta. Dock är dom ofta fattiga och gör det knappast för att dom vill hjälpa utan för att deras familj kommer överleva pga det. Ingen gör något gratis. Får dom missfall får dom ingen ersättning alls. Inte heller om barnet föds död. Dom kan inte bo hemma under graviditeten pga att det är skamligt så dom får bo på "hem" för surugat kvinnor under hela graviditeten. Mao inget man gör med glädje om man inte måste.
  • Anonym (x)

Olagligt i Sverige. Oetiskt att bege sig utomlands där det knappast görs av fri vilja. 

• Anonym (Surrogatis)

Jag erbjöd mig att hjälpa mina kompisar att vara "surrogat". Hon kunde inte få själv så jag erbjöd mig att bli med hans barn med mitt ägg. Sen ge honom full vårdnad efteråt och eftersom att dom är gifta i mer än 5år så får jag adoptera mitt barn lagligt till frun.

Finns måååånga sätt att gå runt "lagarna".

Detta är dessutom helt lagligt så länge det inte finns pengar emellan.

Nu gjorde jag dock inte det. Men erbjudandet finns kvar :) jag hade blivit gudmor eitherway.

• elvirablåtira

Kör !

Klart du skall försöka med surrogat, och ni alla som skriver att det är att utnyttja en fattig kvinna kan gå och somna om, är det bättre att hon syr kläder åt HM för 2kr/timme??????

• elvirablåtira
    viseversa skrev 2018-03-31 20:57:07 följande:
    Förlåt men vad menar du? Är det okej att utnyttja en ofta fattig kvinnas kropp menar du bara för att man vill ha barn?
    Varför ser ni det så, oftast är det kvinnor som redan har flera barn som är surrogat mammor, vad är det för fel att ge dem möjligheten att få ett bättra liv med en bra slant.
Svar på tråden Surrogat