• Beaglemom

Surrogat

Hej,

Efter en flerårig kamp med IVF och äggdonation vet jag inte hur mkt jag orkar längre och tänkte försöka utreda möjligheterna till surrogat. Någon som har erfarenheter och tips om vart man kan vända sig? Går det att ha surrogat med både donerade ägg och spermier? Vad kostar det ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-31 21:00
    Jag vet att det är olagligt i Sverige och letar efter alternativ utomlands, snälla var respektfulla i era kommentarer

• Svar på tråden Surrogat
  • viseversa
    elvirablåtira skrev 2018-03-31 23:07:48 följande:
    Varför ser ni det så, oftast är det kvinnor som redan har flera barn som är surrogat mammor, vad är det för fel att ge dem möjligheten att få ett bättra liv med en bra slant.
    Kommer inte diskutera med någon som inte fattar ändå.
  • elvirablåtira
    viseversa skrev 2018-03-31 23:32:29 följande:
    Kommer inte diskutera med någon som inte fattar ändå.
    nej du vekar lite trångsynt tyvärr
  • Anonym (What the...)
    viseversa skrev 2018-03-31 20:57:07 följande:

Förlåt men vad menar du? Är det okej att utnyttja en ofta fattig kvinnas kropp menar du bara för att man vill ha barn?

Så det är enbart fattiga kvinnor som utnyttjas som surrogat?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mi) skrev 2018-03-31 20:55:54 följande:

Amen sluta, hur dum är du?

Det finns kvinnor vars högsta önskan är att bilda familj, mår säkert jätte dåligt.

Till TS, det finns företag som riktar in sig i detta ämnet men man får göra det i utlandet. Googla, har också funderat på detta då jag är sekundär barnlös.

Det finns de som mår jättedåligt för att de inte hittar någon att gifta sig med också, är det okej om de köper sig en fru/man? Deras högsta önskan är kanske att gifta sig.
  • Anonym (Mi)

Men du kan väl inte jämföra att inte kunna bli gravid och gå barn och en familj till en önskan att träffa någon och gifta sig med?

Tror inte på det där att kvinnorna är offer och bebis maskiner. Många som använder sig utav surrogat runt om i världen på ett humant och lagligt vis.

• XLinaX

Nu är det sent på natten och jag ska strax sova så ursäkta om jag tänker fel.

Du vill ha en surrogatmamma med donerade ägg samt spermier?

Varför väljer ni då inte istället adoption?

Blir inte det detsamma?? Samt lagligt..

Hälsningar från en moster till två adopterade barn.

• Anonym (Reggie)

I de flesta fall är både ägg och spermier donerade vid surrogat. Man använder inte ägg från kvinnan som bär barnet för hon ska inte heller ha någon genetisk koppling till barnet.

Jag har många syskon och har barn själv och jag har alltid sagt att jag skulle ställa upp som surrogat vilken dag som helst om det vore så att någon av dem inte kunde bära ett barn.

Det finns massor av poddar ute nu där det pratas om surrogat. Sveriges radio har "Surrogatmamman i Tblisi", Babyz podcast kan du höra Micael Bindefeld berätta, sen finns livsstilspodden där Sabina Dufberg är med. Och slutligen lyssnade jag nyligen på en där en syster ställde upp som surrogat. Det var i Sverige men de åkte till Usa för att sätta in embryot . Minns dock inte namnet på det programmet.

Indien har stängt många möjligheter till surrogat men flera öststatsländer har tillkommit istället.

• Anonym (...)

Det är många Kinesiska kvinnor som köper surrogattjänster av Amerikanska kvinnor. Barnet blir då Amerikansk medborgare. 
    Jag tänkte bara påpeka att det inte bara är folk i väst som köper tjänster av Indiska kvinnor.

• Beaglemom
    Anonym (Reggie) skrev 2018-04-01 04:26:44 följande:

I de flesta fall är både ägg och spermier donerade vid surrogat. Man använder inte ägg från kvinnan som bär barnet för hon ska inte heller ha någon genetisk koppling till barnet.

Jag har många syskon och har barn själv och jag har alltid sagt att jag skulle ställa upp som surrogat vilken dag som helst om det vore så att någon av dem inte kunde bära ett barn.

Det finns massor av poddar ute nu där det pratas om surrogat. Sveriges radio har "Surrogatmamman i Tblisi", Babyz podcast kan du höra Micael Bindefeld berätta, sen finns livsstilspodden där Sabina Dufberg är med. Och slutligen lyssnade jag nyligen på en där en syster ställde upp som surrogat. Det var i Sverige men de åkte till Usa för att sätta in embryot . Minns dock inte namnet på det programmet.

Indien har stängt många möjligheter till surrogat men flera öststatsländer har tillkommit istället.

Tack för bra input! Verkligen uppskattat
  • Beaglemom
    Glinda från Oz skrev 2018-04-01 00:21:02 följande:

Det finns de som mår jättedåligt för att de inte hittar någon att gifta sig med också, är det okej om de köper sig en fru/man? Deras högsta önskan är kanske att gifta sig.

Situationerna är inte jämförbara ur mitt perspektiv men jag förstår såklart hur du tänker. Jag å min sida tycker det är sjukt att lagstiftningen i Sverige går in och begränsar vad en kvinna får göra med sin egen kropp. Min syster skulle ställt upp på att bära mitt barn av kärlek till mig som enda anledning men inte ens det är tillåtet. Vissa personer som lever i fattiga länder kanske tycker att vara gravid i 9 månader är ett mycket enklare/skönare jobb än att slita ut sig i en gruva/fabrik/bordell för en fraktion av lönen som man får som surrogat. Det är ju dessutom inte dina egna ägg du är gravid med som surrogat så du ger ju inte bort ditt eget barn.

Syftet med tråden var inte att diskutera rätt/fel med surrogat, men du kan säkert hitta nån annan sådan tråd om du är intresserad av debatten i sig.
Svar på tråden Surrogat