• Beaglemom

Surrogat

Hej,

Efter en flerårig kamp med IVF och äggdonation vet jag inte hur mkt jag orkar längre och tänkte försöka utreda möjligheterna till surrogat. Någon som har erfarenheter och tips om vart man kan vända sig? Går det att ha surrogat med både donerade ägg och spermier? Vad kostar det ungefär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-31 21:00
    Jag vet att det är olagligt i Sverige och letar efter alternativ utomlands, snälla var respektfulla i era kommentarer

• Svar på tråden Surrogat
  • Beaglemom
    Anonym (Mi) skrev 2018-03-31 20:55:54 följande:

Amen sluta, hur dum är du?

Det finns kvinnor vars högsta önskan är att bilda familj, mår säkert jätte dåligt.

Till TS, det finns företag som riktar in sig i detta ämnet men man får göra det i utlandet. Googla, har också funderat på detta då jag är sekundär barnlös.

Tack, håller på att googla som en galning. Det är en djungel.
  • Beaglemom
    Anonym (Reggie) skrev 2018-04-01 04:26:44 följande:

I de flesta fall är både ägg och spermier donerade vid surrogat. Man använder inte ägg från kvinnan som bär barnet för hon ska inte heller ha någon genetisk koppling till barnet.

Jag har många syskon och har barn själv och jag har alltid sagt att jag skulle ställa upp som surrogat vilken dag som helst om det vore så att någon av dem inte kunde bära ett barn.

Det finns massor av poddar ute nu där det pratas om surrogat. Sveriges radio har "Surrogatmamman i Tblisi", Babyz podcast kan du höra Micael Bindefeld berätta, sen finns livsstilspodden där Sabina Dufberg är med. Och slutligen lyssnade jag nyligen på en där en syster ställde upp som surrogat. Det var i Sverige men de åkte till Usa för att sätta in embryot . Minns dock inte namnet på det programmet.

Indien har stängt många möjligheter till surrogat men flera öststatsländer har tillkommit istället.

Tack för bra input! Verkligen uppskattat
  • Beaglemom
    Glinda från Oz skrev 2018-04-01 00:21:02 följande:

Det finns de som mår jättedåligt för att de inte hittar någon att gifta sig med också, är det okej om de köper sig en fru/man? Deras högsta önskan är kanske att gifta sig.

Situationerna är inte jämförbara ur mitt perspektiv men jag förstår såklart hur du tänker. Jag å min sida tycker det är sjukt att lagstiftningen i Sverige går in och begränsar vad en kvinna får göra med sin egen kropp. Min syster skulle ställt upp på att bära mitt barn av kärlek till mig som enda anledning men inte ens det är tillåtet. Vissa personer som lever i fattiga länder kanske tycker att vara gravid i 9 månader är ett mycket enklare/skönare jobb än att slita ut sig i en gruva/fabrik/bordell för en fraktion av lönen som man får som surrogat. Det är ju dessutom inte dina egna ägg du är gravid med som surrogat så du ger ju inte bort ditt eget barn.

Syftet med tråden var inte att diskutera rätt/fel med surrogat, men du kan säkert hitta nån annan sådan tråd om du är intresserad av debatten i sig.
  • Beaglemom
    XLinaX skrev 2018-04-01 03:07:25 följande:

Nu är det sent på natten och jag ska strax sova så ursäkta om jag tänker fel.

Du vill ha en surrogatmamma med donerade ägg samt spermier?

Varför väljer ni då inte istället adoption?

Blir inte det detsamma?? Samt lagligt..

Hälsningar från en moster till två adopterade barn.

Det är ett alternativ. Tänkte bara försöka utreda om det finns någon lösning som är enklare än adoption. Det verkar vara en fruktansvärd process.
  • Beaglemom
    Glinda från Oz skrev 2018-04-01 10:38:13 följande:

Lagen begränsar vad en man kan göra med sin egen kropp också, man kan t.ex inte samtycka till grov misshandel och om man är inne på BDSM finns det vissa som skulle vilja det, någon under 15 kan inte samtycka till sex med en vuxen mm Lagarna finns där för att skydda. Om du bar din systers barn och du helt plötsligt bestämde dig för att behålla barnet, vem skulle då ha rätt till barnet? Det är svårt att se till att ingen blir utnyttjad också. Surrogatmödraskap är precis samma som prostituation med skillnad att man hyr kroppen för nio månader istället för en timme.

Så fattiga ska alltså behöva ge upp sitt barn för att få en dräglig tillvaro, det är en människosyn som jag absolut inte kan hålla med om och med den inställningen bör du vara för trafficking också. Då en man köper sig en fru får frun ett bättre ekonomisk liv, hon kan äta sig mätt, får sjukvård, slipper slita ut sig mm ofta får hon pengar som hon kan skicka hem till sin familj så hon kan hjälpa dem. Efter fem år får hon uppehålllstillstånd och kan lämna mannen. De som ?bara? säljer sex och faktiskt får behålla en del av pengarna (de som får det) kan hjälpa sin familj också.

Det ts tänker göra är inte lagligt i Sverige, hon hon sa att hon skulle köpa sex hade jag protesterat också fast tråden inte handlade om det. Om någon ber om råd att göra olagliga saker som är moraliskt förkastligt tycker jag man har en skyldighet att säga ifrån.

Sexköp är kriminaliserat i Sverige, att använda sig av en surrogatlösning är inte kriminaliserat. Det är rätt stor skillnad tycker jag. Otherwise, lets agree to disagree.
  • Beaglemom
    Anonym (x) skrev 2018-04-05 18:16:32 följande:

TS, vad tänker du om min fråga om ÄD vs surrogat? Att "mamman" är den det passar, liksom?

Helt olika situationer. onödig diskussion då jag är helt övertygad om att jag tycker surrogat är rätt.
  • Beaglemom
    Anonym (x) skrev 2018-04-08 22:55:59 följande:

Hur då en onödig diskussion? Högst etisk, i synnerhet om man funderar på ÄD fortfarande. Att om den som bär barnet i vissa fall anses oerhört betydelsefull (epigenitik, att den som bär barnet ger av sig själv, att barnet i magen påverkas positivt, att man är mamman - så låterdet i ÄD-trådar), medan det plötsligt vid surrogat anses att den som bär bara är en behållare, att generna är de viktiga och att det blir ert barn när ni får det? 

Ja det är en intressant diskussion ur ett filosofiskt perspektiv. Ur mitt perspektiv är mamman den man avtalsmässigt och således legalt bestämmer ska vara mamman även om jag såklart förstår att även äggdonator och surrogatmödrar har känslor för barnet och det naturligtvis kan vara påfrestande att ha dessa roller. Jag menar bara att jag redan har tagit ställning och att anledningen till att jag skriver på detta forum inte är att jag vill diskutera etiken kring surrogat. Jag ville ha praktiska tips hur man går till väga, och det har jag nu fått.
Svar på tråden Surrogat