• Anonym (Ledsen och orolig)

Tror fostret har dött!

Hej.

Har en sån där ultraljudsmonitor där man kan höra hjärtljud. Har lyssnat vaginalt varannan dag sen 8+4. Hört lilla hjärtat ticka på jättefint. Idag skulle jag lyssna igen men hittar inte hjärtat. Tror bebisen dött hörde snabbt i förrgår men nu efter mer än 10 min ingenting! Orkar inte förlora en till! Ska vara i 9+2.

Nån som upplevt samma men där bebis ändå levt?

Eller är det helt kört?

• Svar på tråden Tror fostret har dött!
  • Anonym (öh)
    Anonym (Vecka 7) skrev 2018-01-31 11:35:01 följande:
    haha du menar på riktigt att jag skulle sitta här och ljuga?
    Helt otroligt, haha.
    Ja, det är ju inte ovanligt på familjeliv men i ditt fall kanske du minns fel, förstod fel eller överdrev vad du tyckte dig höra. Jag har gjort fem IVF färskförsök och två FET, blivit gravid alla gånger och gjorde ultraljud alla gånger och det går inte att höra hjärtslag innan absolut tidigast vecka 9 men oftare vecka 10. 
  • BragoP
    Anonym (öh) skrev 2018-01-31 11:44:30 följande:

Ja, det är ju inte ovanligt på familjeliv men i ditt fall kanske du minns fel, förstod fel eller överdrev vad du tyckte dig höra. Jag har gjort fem IVF färskförsök och två FET, blivit gravid alla gånger och gjorde ultraljud alla gånger och det går inte att höra hjärtslag innan absolut tidigast vecka 9 men oftare vecka 10. 

Vi hade ett vul i vecka 6+3 och vi hörde hjärtslag. Vad yrar du om?

Till ts. Jag beklagar verkligen!
  • Anonym (öh)
    BragoP skrev 2018-01-31 11:49:43 följande:
    Vi hade ett vul i vecka 6+3 och vi hörde hjärtslag. Vad yrar du om?

Till ts. Jag beklagar verkligen!
    Ja, dina egna. Jag "yrar" om samma sak som alla läkare gör. 
  • BragoP
    Anonym (öh) skrev 2018-01-31 11:52:30 följande:

Ja, dina egna. Jag "yrar" om samma sak som alla läkare gör. 

Jag skriver sista inlägget nu gällande detta. Jag gjorde mitt vul hos läkare och hon lät oss höra hjärtslagen. Jag tror knappast att mitt hjärta slog med den frekvensen. Men min läkare hade väl fel då...
  • Pascal
    BragoP skrev 2018-01-31 11:58:43 följande:
    Jag skriver sista inlägget nu gällande detta. Jag gjorde mitt vul hos läkare och hon lät oss höra hjärtslagen. Jag tror knappast att mitt hjärta slog med den frekvensen. Men min läkare hade väl fel då...
    Ja ett VUL! Det är ju en helt annan sak än det TS håller på med vilket är en DOPPLER som man ska sätta UTANPÅ magen för att lyssna efter hjärtljud. Att höra hjärtljud UTANPÅ magen så tidigt som i v 6-7 går inte! Då måste man gå inifrån vilket din läkare gjorde! Du pratar ju om en helt annan sak än det vi andra gör...
  • nonameleft
    Anonym (L) skrev 2018-01-31 10:54:52 följande:
    Förstår hur du tänker men om man inte vill ha missfall kanske man inte ska göra sjuka grejer som man inte vet hur det påverkar graviditeten?! Det är inte ens ett normalt användningsområde för en doppler och ingen vet om det kan orsaka missfall. Värmen och vibrationerna som uppstår när man använder doppler blir bra mycket intensivare när man kör in den i slidan och tar den direkt på livmodern. Skulle mycket väl kunna orsaka missfall.

INGEN person som är utbildad inom obstetrik skulle säga att det är ok att hålla på så för det är det inte.
    Absolut. Jag säger inte emot dig alls. Sakinformationen var riktig i de kritiska inläggen men tonen var oerhört otrevlig. Onödigt att sparka på någon som ligger liksom. 
  • BragoP
    Pascal skrev 2018-01-31 12:16:37 följande:

Ja ett VUL! Det är ju en helt annan sak än det TS håller på med vilket är en DOPPLER som man ska sätta UTANPÅ magen för att lyssna efter hjärtljud. Att höra hjärtljud UTANPÅ magen så tidigt som i v 6-7 går inte! Då måste man gå inifrån vilket din läkare gjorde! Du pratar ju om en helt annan sak än det vi andra gör...

Blev ett inlägg till ändå. Ja jag har hela tiden sagt VUL och trodde att det var det denna människa också syftade på. Om hon/han syftar på doppet så förstår jag helt varför vi inte var överens.
  • Snuttis2
    v i r r a skrev 2018-01-31 11:14:27 följande:

Men är det möjligt att HÖRA hjärtljud i v 8? Nja..

Jo det är möjligt att höra hjärtljud i v 8, dock kanske inte på det vis som ts gjort dock. Har själv gjort ivf och i samband med båda min graviditeter gjort vaginalt ultraljud då och både sett och fått höra hjärtljudet!
  • Pascal
    BragoP skrev 2018-01-31 14:07:36 följande:

Blev ett inlägg till ändå. Ja jag har hela tiden sagt VUL och trodde att det var det denna människa också syftade på. Om hon/han syftar på doppet så förstår jag helt varför vi inte var överens.

Det är ju det hela tråden handlar om och vi andra sätter oss emot att hon ska stoppa upp dopplern i underlivet för att kolla efter bebis eftersom den inte är gjord för det... :)
  • v i r r a
    Snuttis2 skrev 2018-01-31 15:07:56 följande:

Jo det är möjligt att höra hjärtljud i v 8, dock kanske inte på det vis som ts gjort dock. Har själv gjort ivf och i samband med båda min graviditeter gjort vaginalt ultraljud då och både sett och fått höra hjärtljudet!

Okej. Trodde inte tidiga vul kom med ljud men då har jag lärt mig något nytt (y)
  • Anonym (....)
    Anonym (Ledsen och orolig) skrev 2018-01-25 10:48:59 följande:

Låg och körde apparaten utanpå magen en stund, hittade inget hjärta. Kollade vaginalt igen, inget hjärta. Så är inställd nu på missfallsbesked nästa vecka

Allt illamående är borta, brösten ömmar knappt och känner inget molande längre.

De där hemmaaparaterna är absolut inte till för att ta vaginalt med!
  • Snuttis2
    v i r r a skrev 2018-01-31 20:05:21 följande:

Okej. Trodde inte tidiga vul kom med ljud men då har jag lärt mig något nytt (y)

Trodde själv inte att det gick innan jag fick höra själv : )
  • BragoP
    Pascal skrev 2018-01-31 19:17:35 följande:

Det är ju det hela tråden handlar om och vi andra sätter oss emot att hon ska stoppa upp dopplern i underlivet för att kolla efter bebis eftersom den inte är gjord för det... :)

Ja det är jag med på men den jag svarade tyckte jag motsatte sig att överhuvudtaget höra hjärtljud oavsett metod. Mitt misstag helt klart :)
  • Anonym (Snm)
    Anonym (Ledsen och orolig) skrev 2018-01-31 09:35:51 följande:

Fått bekräftat nu att fostret dött. Och fick även se en tvilling som dog nån vecka innan det andra fostret. Pratade med bm om dopplern och använda vaginalt och enligt henne ofarligt så länge jag inte håller på i timmar dagligen. Blir även utredning nu för att hitta ev orsak till missfallen.

Beklagar så mkt att du förlorat dina små! :( Stort lycka till på utredningen!
Svar på tråden Tror fostret har dött!