• Draken55

Nya Pensionsförslaget

Nu verkar politikerna överens, folk ska jobba tills de är 69!
    Ja det går väl bra om man sitter och fiser på kontoret, eller lever på att prata bajs,  men en byggjobbare som börjat när han var 17?, tvätterskan? Städerskan?
    Ökad livslängd spelar ingen roll där inte.

Och S är de pådrivande i detta? helt sanslöst. 

Och samtidigt ska pensionärer betala världens högsta skatter, där i andra länder pensionärer har en rad lättnader och förmåner, krävs det en revolution i Sverige eller fortsatt knuten näve i byxfickan?

Jag planerar redan för flytten, och jag är inte ensam.

Ännu en sak den här rödgröna regeringen kommer att bli historiskt känd för, de startade en enorm utflyttning av pensionärer.

• Svar på tråden Nya Pensionsförslaget
  • FDFMGA
    Draken55 skrev 2017-11-16 11:20:19 följande:
    Nu verkar politikerna överens, folk ska jobba tills de är 69!

Jag planerar redan för flytten, och jag är inte ensam.
    Hur går det med flyttplanerna.

Det är ju rätt vanligt med personer som skriker ut att de ska flytta från Sverige för slippa invandrare, men för att slippa jobba har jag inte stött på så ofta.

Nåja, det verkar som du förstått att ingen kommer att tvingas jobba till 69, politikerna vill bara se till att de som verkligen vill också ska få rätt att stanna kvar på sina företag.

Bra va!

Fast jag undrar vilket land du hade tänkt dig skulle erbjuda pension till dem som flyr från arbete i SverigeSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Padirac
    Draken55 skrev 2017-11-24 12:23:05 följande:
    Nonsens,
    ingen som skrivit här, INGEN, har ju trott att jag sa att folk skulle vara tvingade att jobba till de är 69,  det är ju helt tydligt och klarlagt,  de verkar dock upprörda??  för att de TROR att andra ska tycka så, det är bara smutskastning och slag under bältet, av den lägsta sort.
    Nej, INGEN som har hört förslaget har trott att det var ett tvång att arbeta till 69, däremot var ditt inlägg vagt och missledande så att de som inte följt med kunde förledas att tro detta. Rätta gärna ditt inlägg så att ingen förledsa tt tro på en vag halvsanning (=lögn)
  • britLarsson

Det var de sämsta avtal vi varit med om. Vad har jag betalt till i alla år jag jobbat. 
    Har vi inga politiker i  Sverige som tänker på människornas liv?
    Vi som vill gå i Pension vid 63 för att man inte orkar längre. För sjukskriven blir vi ju inte. Börja se hur verkligheten är och fatta rätt beslut efter det. Undrar vad vår välfärd betyder nu för tiden. Hoppas vi får partier nästa år vilka våga stå upp för oss vilka tro på jämlikhet rättvisa och ärlighet. Ser inte någon ljusning för oss vilket plikttroget jobbat i alla år 

• nattuw
    Mentat skrev 2017-11-16 14:22:23 följande:

Ren lögn!

Vad man vill införa är att folk skall ha rätt att jobba till 69 om de så önskar, vilket är något helt annat. Den som vill gå i pension tidigare skall fortfarande kunna göra det.

Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
    * Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller
    * Jobba längre innan du går i pension eller
    * Spara mer pengar till pensionen själv eller
    * någon kombination av ovanstående.

Det är inte lögn utan samma språkbruk som när pensionsåldern sades vara 65 år trotts att det då var så pass många som gick tidigare att den effektiva pensionsåldern var lägre. Och, icke att förglömma, de har även höjt den ålder från när man kan gå i pension vilket kan tänkas drabba vissa svaga grupper negativt.
  • Ekonom10

Sjukskrivningarna kommer öka. De äldre som skulle behövs gå i pension tidigare kommer hamna i en annat system.

• Tonårsmamman1
    Draken55 skrev 2017-11-23 13:06:28 följande:
    Exakt.  Och det står svart på vitt, jag har inte ljugit.

Så varför denna upprördhet?  prinsessa -ärta?
    Herregud, du skriver ju klart och tydligt:

folk ska jobba tills de är 69!
  • Draken55

Extremt arbetarfientligt förslag, folk verkar inte bry sig sådär alldeles mycket? har indoktrinering gått så långt?

Arbetare som ofta börjar jobba när de är 17-18 ska alltså jobba typ 10 år mer än fisande akadekmiker som fått utbildningen betald av skattemedel och tjänar mer och har föga fysiska krav på jobbet så de kan jobba kvar längre och får ännu högre pension, byggjobbaren underrsköterskan utsliten vid 60 får gå tidigast vid 64...

Sossarna ett arbetarparti?    M det nya arbetarpartiet? javisst, och Putin är världens störste demokrat?

Jag är borgare men de enda partier som verkar oppononera sig är V och SD, trist.  Folk i det här landet är en samling får.

• Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 11:52:18 följande:
    Herregud, du skriver ju klart och tydligt:

folk ska jobba tills de är 69!
    Ja, det är ju politikernas vilja, har du inte förstått det ännu?

Tror du du får en pension värd namnet om du går tidigare?
  • Tonårsmamman1
    Draken55 skrev 2017-12-15 15:46:51 följande:
    Ja, det är ju politikernas vilja, har du inte förstått det ännu?

Tror du du får en pension värd namnet om du går tidigare?
    Nej, det är det inte. Pensionsåldern ska vara 67 år, man får gå som tidigast när man är 64 år och får om arbetsgivaren går med på det jobba tills man är 69 år.

Hur mkt pension man får bestämmer man delvis själv. Idag har väl ingen människa missat att man måste själv också spara.
  • Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 16:05:45 följande:
    Nej, det är det inte. Pensionsåldern ska vara 67 år, man får gå som tidigast när man är 64 år och får om arbetsgivaren går med på det jobba tills man är 69 år.

Hur mkt pension man får bestämmer man delvis själv. Idag har väl ingen människa missat att man måste själv också spara.
    Bestämmer själv?  ja man baxnar hur indoktrinerade folk är, du bestämmer alltså att du ska få så lite att det knappt går att leva på, trots du jopbbat i kanske 45 år... vilken otrolig valfrihet....

Pensionerna idag är otroligt mycket sämre än de var förr relativt sett, trots att Sverige som nation är oerhört mycket rikare.  Pengarna används till annat.
  • Tonårsmamman1
    Draken55 skrev 2017-12-15 16:36:35 följande:
    Bestämmer själv?  ja man baxnar hur indoktrinerade folk är, du bestämmer alltså att du ska få så lite att det knappt går att leva på, trots du jopbbat i kanske 45 år... vilken otrolig valfrihet....

Pensionerna idag är otroligt mycket sämre än de var förr relativt sett, trots att Sverige som nation är oerhört mycket rikare.  Pengarna används till annat.
    Antingen gnäller man och tror att det ska ändra något, eller så förhåller man sig till verkligheten och tar själv ansvar för sin ekonomi. Fakta är att idag så kommer många människor att få betydligt mindre att leva på när de går i pension. Vad man gör med den vetskapen är upp till var och en.
  • Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 16:43:09 följande:
    Antingen gnäller man och tror att det ska ändra något, eller så förhåller man sig till verkligheten och tar själv ansvar för sin ekonomi. Fakta är att idag så kommer många människor att få betydligt mindre att leva på när de går i pension. Vad man gör med den vetskapen är upp till var och en.
    Gnäller?    Jag klarar mig nog men jag är nåt så ovanligt i dagens samhälle som en solidarisk människa, jag blir förbannad när folk som jobabt sen de var 17 och är utslitna får nöja sig med smulor från överklassen, där numera S även ingår, tror de ialla fall.

Ibland saknas det inga pengar i Sverige , exempelvis när det gäller så kallade flyktingar, då kommer 10 tals miljarder fram, utan problem..  folk utan svenskt medborgarskap har på sätt och vis prioritering jämfört med folk som betalat skatt här i 60 år, bisarrt, Sverige är unikt i världen.
  • FallenAngelNr1000

Det handlar inte om att dom som "vill" SKA få jobba vidare ! 
    Det handlar om att vi automatiskt inte kommer ha råd att ta pension när man har rätt till det ! Människan "lever" längre. Visst absolut ska de som har arbetat upp våran tidigare välfärd ha en medalj var ! Men detta sjuka beslut som tydligen ger folk en snurr i skallen att bli ännu mer kluvna och ännu mer att tjaffsa om via internet är helt sjukt.

Ärligt talat, den/ de som har råd att gå i pension vid 64? har varken levt sitt liv på riktigt eller varit med om riktiga problem. Det är "eliten" som styr.. o de bryr sig inte ett skit om vanliga "knegar folket" utan de är bättre o de klarar sig för att de redan tjänat tillräckligt. Det här landet är helt sne vridet. Människan i detta land verkar inte ens ha ett minne som överstiger 6 månader bakåt i princip utan det blir mer o mer att tjaffsa om istället! Vad hände med gruvorna som sverige hade som faktiskt var i klass med Norges olja nästan ? Har tyvärr inga källor men bevisa mig jättegärna fel ! Men det sista jag hörde var att sverige har "sålt" gruvorna till utländska bolag. Sverige ger, dom säljer o dom skänker allt för att vara "fina" utåt o "övermäktiga" i princip. Precis som jag växte upp! Utanför väggarna är allt mer än perfekt, finns inga problem o om det finns så är det inte ens egna fel utan "barnets" eller invandrarnas. Självklart växer hatet emot invandrarna då folket får ta "konsekvenserna" .. konsekvenserna som inte ens hade behövts att få om nu staten inte hade viljat tjäna "snabba" pengar o berätta för andra länder hur "duktiga" vi är ! Nej, Ts ! Politikerna bryr sig inte ett skit om den "vanliga" befolkningen ! Läste igår om skyddsrum för sverige o för ryssland. Tydligen ska sverige ha skyddsrum till sina politiker men inte till sitt folk, medans den läskiga "sjuka" ryssen har skyddsrum till en stor del av befolkningen ! 

Är så trött på det här landet at jag inte skulle bli ledsen om jag blev utvisad i princip. Sverige förtjänar inte respekt, de förtjänar inte ett skit då allt deras politiker gör är att visa sin "självgoda" sida utåt. O folket låter DOM HÅLLAS ! 

Hörde även idag att den kungliga musiker akadamin lät en anställd som dömts för våldtäckt på elev nu även fått gå tillbaka och dessutom vistas i enrum med studerande. Ingen bryr sig. Dom skrattar åt oss vanliga arbetare. Något händer i skallen på dom som tjänar mer ! Att vara politiker skulle vara Idellt ! Eller en fast lön på 10K i månaden. Så skulle vi sålla ut blodsutsugarna. 

Men ärligt talat, man är " fri" tills man fyllt 5-6 år (vill säga att föräldrarna är snälla) vilket inte alla har varit med om. Sen ska vi skolas o arbeta till vi FAKTISKT är runt 67-69 år (då större delen har råd att ta pension). Hur länge lever människa idag då ? Rykten florerar mest, tidigare hört att kvinnan blir äldre.. ca; 89 o mannen 82? Men nu lever tydligen "alla" tills de blir 92-100 år då enligt deras nya synesätt ? O ärligt talat det spelar ändå ingen roll hur gammal man blir, för från början är man "för liten" o behöver någon som tar hand om en som barn. o när du är i den åldern dröjer det inte alltför långt till för mångfalden att falla in i samma behovs vagga igen. Alltså existerar inte någon frihet förutom de semestrar man får ut o det är "LIVET"?? 

Nej fan. Jag är helt inne på samma spår som dig Ts ! Jag skiter i det här. Ska jobba i 2 år till sen drar jag fan härifrån o bor hellre i en lerhydda med min familj o djur, som jag skaffar där FÖRSTÅS! För inte fan ska det vara några EU djur eller någon som tillhör någons vansinnes tabeller/dokument!

Svenskarna har varit för snälla, varit alltför blåögda o hållit modet uppe i början, men nu handlar det inte ens om mod längre utan landet är så jävla splittrat att det skulle inte ens kunna få till en revolution i dagsläget då politikerna har lyckats med det dom ville, att ställa folket inhemska som utländska emot varandra ! 

För att inte tala om att när det verklige är fel så sätter man in en bimbo brud (iallafall rösten låter sådan) som då går ut o pratar offentligt o då håller alla käften o låter " bimbon" hållas. Han hon hen den det, jag, du, vi, dom , det  asså jag äcklas. O fryser oändligt eller tvingas slava för att hålla värmen. Sinnesjukt, hade faktiskt inte tyckt detta om inte sverige hade gått ut med att vara så " duktiga" med allt ! Så less på detta skitsnack vad det än handlar om. Ts, inse att det inte finns en dräglig framtid i sverige o om det gör det, så finns det ändå ingenting att göra på sin fritid i detta land ! Snart kommer de förarlösa bussarna också , så misshandeln, mord utanför bussen o våldtäckt / gruppvåldtäckter och skadegörelse öka. Ingen tänker 2 steg framåt i detta land ! Demokrati är inte ens bra, det är bara ett jävla bord för hönskacklande ! O allt dubbelmoral som finns i detta landet, kanske folket inte tjänar mer än att få skit på sig ändå... 

Sen finns det dom som vill göra något åt saken, men då vänder man sig emot andra grupper med andra ursprung inom samhället, vilket är helt fel ! Men antar att stackarna inte fattar bättre då de flesta är totalt blåögda !

Sen stå o gapa över övriga världen, snälla titta på våra egna fötter först !

• felix le chat
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 16:43:09 följande:
    Vad man gör med den vetskapen ?
    Man använder sin rösträtt.  Snart val.
  • felix le chat
    Ekonom10 skrev 2017-12-15 09:02:30 följande:

Sjukskrivningarna kommer öka. De äldre som skulle behövs gå i pension tidigare kommer hamna i en annat system.

Nytt är ochså att A-kassa och övriga socialförsäkringsformer ( framförallt aktivitetsstöd som man får när akassedagarna är slut efter 1.5 år )
    följer med reformen och man kan få akassa tills man är 67 år.
    Akassa är pensionsgrundande.

Dom som borde ha gått i pension pga att dom inte orkar jobba eller
    har skador som gör att dom inte klarar sina arbetsuppgifter kommer att
    permiteras och dom får gå på Akassa och attivitetsstöd sista åren.
    Dessa penga kommer från statsbudgeten inte pensionssystemet.
     Låt oss gissa att detta kommer att kosta 15-20 Miljarder per år och
    man kunde ju lika gärna ha stärkt pensionssystemet med motsvarande
    och behållit nuvarande regler.

Att sjukskrivningarna skulle öka är ett tankefel.
    Ingen kan bli sjukskriven i dagens sverige. 
    Även om du är inlagd för pallitativ vård skall du matchas mot din arbetsförmåga.

• Draken55
    felix le chat skrev 2017-12-15 17:37:07 följande:
    Nytt är ochså att A-kassa och övriga socialförsäkringsformer ( framförallt aktivitetsstöd som man får när akassedagarna är slut efter 1.5 år )
    följer med reformen och man kan få akassa tills man är 67 år.
    Akassa är pensionsgrundande.

Dom som borde ha gått i pension pga att dom inte orkar jobba eller
    har skador som gör att dom inte klarar sina arbetsuppgifter kommer att
    permiteras och dom får gå på Akassa och attivitetsstöd sista åren.
    Dessa penga kommer från statsbudgeten inte pensionssystemet.
     Låt oss gissa att detta kommer att kosta 15-20 Miljarder per år och
    man kunde ju lika gärna ha stärkt pensionssystemet med motsvarande
    och behållit nuvarande regler.

Att sjukskrivningarna skulle öka är ett tankefel.
    Ingen kan bli sjukskriven i dagens sverige. 
    Även om du är inlagd för pallitativ vård skall du matchas mot din arbetsförmåga.
    Alla system numera är anpassade efter pappershämtare och tjänstemän som gnäller om de har en fis på tvären, hur svårt är det att arbetsträna om allt du behöver göra är att gå på ett par möten om dan?
    Hur svårt är det att gå och jobba med ett diskbråck om du kan sitta och fisa på stolen hela dan?

Arbetarparti, var finns du?  och med arbetare menar jag även väldigt många tjänstemän.
Svar på tråden Nya Pensionsförslaget